Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Laarhorst werken we in clusters. Twee jaargroepen vormen samen één cluster. Leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor alle leerlingen binnen het cluster. Het motto van De Laarhorst bij het cluster onderwijs is: “Wat groot kan doen we groot, wat klein moet, doen we klein”. Het streven is om alle leerlingen van de school optimaal te bedienen. De onderwijsbehoeften van de leerlingen staat centraal en de organisatie van de school is ingericht om het onderwijs aan onze leerlingen optimaal te ondersteunen. Hiervoor is er onder andere veel momenten in de week ruimte voor instructies, verlengde instructies en begeleide inoefening. We gebruiken deze momenten voor extra uitleg maar ook voor de uitleg van plusmateriaal. Daarnaast is er structureel aandacht de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Denk sociale vaardigheden, burgerschap, cultuur en sport.
Planbord: Inzet Staal/Rekenen computer. BLINK Topo. Automatiseren. Techniek opdrachten.
De Laarhorst heeft een positieve grondhouding: We gunnen elk kind een plek op onze school. Daarom bekijken wij bij elke aanmelding of we kunnen voldoen aan de onderwijsbehoefte van het kind. We bieden kinderen graag een kans op onze school en kijken dan ook graag naar de mogelijkheden van onze school. Binnen De Laarhorst is veel kennis en expertise aanwezig, veel rust binnen de school en bieden we een voorspelbare ondersteunende omgeving. Toch kunnen er ook grenzen zijn aan onze mogelijkheden. Deze grenzen willen we specifiek aangeven omdat we leerlingen niet tekort willen doen. We kijken tegen welke belemmering we oplopen en of, en hoe we die belemmeringen kunnen opheffen. Uiteraard hangt plaatsing van een leerling met speciale onderwijsbehoefte ook af van de mogelijkheid tot toekenning van extra zorgmiddelen vanuit het samenwerkingsverband PassendWijs en het schoolbestuur.
Daarnaast spelen de volgende componenten een rol: de veiligheid van de leerling(en), de groepsgrootte, verschillende dynamieken in de groep, (on)mogelijkheden schoolgebouw, mate van zelfredzaamheid (zelfstandigheid) van het kind, (on)mogelijkheden tot verlenen van de noodzakelijke medische zorg. Per situatie zal dit verschillen en beoordeeld moeten worden door het managementteam, eventueel in samenspraak met de regiocoördinator van het samenwerkingsverband (PassendWijs).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op De Laarhorst hebben we de ervaring opgedaan dat we in goed overleg met ouders, externen en school, leerlingen met verschillende specifieke onderwijsbehoeften op de basisschool kunnen bedienen. Waarbij we steeds weer zoeken naar een positieve balans voor zowel de individuele leerlingen, de leerkrachten als de hele groep. We hebben de ambitie om de komende jaren in kaart te brengen wat wel lukt en wat hiervoor nodig is. Dit alles vanuit een goede samenwerking met PassendWijs, het SBO en het SO.
De Laarhorst is gevestigd in Brede school "Het Startblok". Hier zijn naast 3 scholen ook een kinderdagverblijf en de buitenschoolse opvang van "Partou" gevestigd. Zowel met Partou als andere peuterspeelzalen en kinderdagverblijven is sprake van een goede samenwerking. Indien er kinderen doorstromen naar De Laarhorst worden de kinderen goed doorgesproken. Wij noemen dit een warme overdracht.