Lea Dasbergschool

Emily Brontesingel 1 A 6836 TV Arnhem

  • Schoolfoto van Lea Dasbergschool
  • Schoolfoto van Lea Dasbergschool
  • Schoolfoto van Lea Dasbergschool
  • Schoolfoto van Lea Dasbergschool
  • Schoolfoto van Lea Dasbergschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De laatste jaren heeft het planmatig werken aan de opbrengsten centraal gestaan. Het effectief inzetten van onderwijstijd, stellen van doelen, het hebben van hoge verwachtingen, moderne methoden en het inzetten van de modernste ict middelen hebben dit tot een succes gemaakt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het basisonderwijs is het belangrijk dat leerlingen op bepaalde momenten bepaalde resultaten hebben gehaald.

Wij monitoren de resultaten halfjaarlijks aan de hand van een landelijk genormeerde toets van het Cito. 

In het schooljaar 23/24 implementeren wij een nieuw leerlingvolgsysteem: Leerling in beeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooljaar 2022-2023  is de eindgroep (31 leerlingen) uitgestroomd naar de diverse takken van vervolgonderwijs, te weten:

  • VWO 6 leerlingen;
  • HAVO/VWO 5 leerlingen;
  • HAVO 5 leerlingen;
  • VMBO/TL/HAVO 7 leerlingen;
  • VMBO/(G)TL 5 leerlingen;
  • VMBO K/TL 0 leerlingen;
  • VMBO/K 2 leerlingen;
  • VMBO BBl/KBL 0 leerlingen;
  • VMBO/BBL 1 leerlingen;
  • Praktijkonderwijs 0 leerling.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school gaat uit van de drieslag van Biesta:

De drieslag stelt dat het doel van onderwijs drieledig is: naast kwalificatie (kennis en vaardigheden bijbrengen) en socialisatie (vorming in tradities, praktijken, normen en waarden) moet ook subjectificatie (persoonsvorming) aan bod komen.

De Lea Dasbergschool heeft het onderwijsprogramma zo ingericht dat kwalificatie, socialisatie en subjectificatie aanwezig is. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen besluiten nemen
  • Democratisch
  • Openstaan voor verschillen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school valt onder het basistoezicht van de onderwijsinspectie. 

Terug naar boven