Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naast de methodegebonden toetsen maken we gebruik van het LOVS Leerling in beeld en nemen we twee keer per jaar CITO toetsen af. We hebben ervoor gekozen om CITO-toetsen voor rekenen, spelling, begrijpend lezen, AVI, DMT en woordenschat af te nemen.
Twee keer per jaar hebben we een schoolbespreking waar we deze resultaten analyseren volgens OPO. We werken dan van school, naar groep, naar leerling. Daaruit wordt er voor elke groep, indien nodig, een interventie opgesteld. Voor elke leerling wordt er bekeken welke cruciale leerdoelen een leerling behaald heeft. Dit gebeurt twee keer per jaar.
Deze cruciale leerdoelen komen ook weer terug in het portfolio, waardoor een leerling zich bewust wordt aan welke doelen gewerkt moet worden.
Schooladviesprocedure
- Eind groep 7 (juni) vinden de pre- adviesgesprekken plaats.
- Medio groep 8 ontvangen de leerlingen hun voorlopig schooladvies (tussen 10 en 31 januari)
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 15 maart het definitieve schooladvies
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school
Aan de start van het schooljaar bij de informatie avond ontvangen de ouders van groep 8 de informatie over de schooladviesprocedure. Het advies is gebaseerd op de LOVS toetsen van de leerjaren 3-8, methodegebonden toetsen, observaties van de leerkracht, werkhouding en motivatie van de leerling.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We volgen de methode "Vreedzaam" intensief. Eén keer per week hebben de kinderen hier een les over (groep 1 t/m 8). We werken met Mediation (onderdeel van Vreedzaam).
Twee keer per jaar vullen we SCOL in en analyseren de resultaten. Indien nodig wordt er actie ondernomen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.