OBS Da Vinci Arnhem

Slochterenweg 27 6835 CD Arnhem

  • Vanaf schooljaar 2023/2024 starten wij in onze nieuwe gebouw aan de Slochterenweg 27.
  • Schoolfoto van OBS Da Vinci Arnhem
  • Schoolfoto van OBS Da Vinci Arnhem
  • Schoolfoto van OBS Da Vinci Arnhem
  • Schoolfoto van OBS Da Vinci Arnhem

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De CITO-eindtoets is in 2022-2023 bij 18 leerlingen afgenomen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methodegebonden toetsen maken we gebruik van het LOVS Leerling in beeld en nemen we twee keer per jaar CITO toetsen af. We hebben ervoor gekozen om CITO-toetsen voor rekenen, spelling, begrijpend lezen, AVI, DMT en woordenschat af te nemen.

Twee keer per jaar hebben we een schoolbespreking waar we deze resultaten analyseren volgens OPO. We werken dan van school, naar groep, naar leerling. Daaruit wordt er voor elke groep, indien nodig, een interventie opgesteld. Voor elke leerling wordt er bekeken welke cruciale leerdoelen een leerling behaald heeft. Dit gebeurt twee keer per jaar.

Deze cruciale leerdoelen komen ook weer terug in het portfolio, waardoor een leerling zich bewust wordt aan welke doelen gewerkt moet worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviesprocedure

  • Eind groep 7 (juni) vinden de pre- adviesgesprekken plaats. 
  • Medio groep 8 ontvangen de leerlingen hun voorlopig schooladvies (tussen 10 en 31 januari)
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school

Aan de start van het schooljaar bij de informatie avond ontvangen de ouders van groep 8 de informatie over de schooladviesprocedure. Het advies is gebaseerd op de LOVS toetsen van de leerjaren 3-8, methodegebonden toetsen, observaties van de leerkracht, werkhouding en motivatie van de leerling.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We volgen de methode "Vreedzaam" intensief. Eén keer per week hebben de kinderen hier een les over (groep 1 t/m 8). We werken met Mediation (onderdeel van Vreedzaam).

Twee keer per jaar vullen we SCOL in en analyseren de resultaten. Indien nodig wordt er actie ondernomen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We sluiten niet buiten
  • Iedereen hoort erbij
  • Verschil mag er zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven