Hugo de Grootschool

Thorbeckestraat 21 6828 TT Arnhem

  • Schoolfoto van Hugo de Grootschool
  • Schoolfoto van Hugo de Grootschool
  • Schoolfoto van Hugo de Grootschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn als team supertrots op de resultaten van de Centrale Eindtoets van schooljaar 2022 - 2023.  Alle gestelde ambities zijn gehaald en er is naar verwachting gescoord. We zien deze resultaten als de uitkomst van 8 jaar intensief onderwijs aanbod met de focus op leren en gedrag.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de kinderen van groep 3 t/m 8 met Cito in beeld getoetst voor de vakken: rekenen, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen en woordenschat.

De kinderen van de kleutergroepen worden gevolgd met Cito kleuter in beeld.

Met behulp van Focus PO worden twee keer per jaar tijdens schoolbesprekingen de resultaten van de kinderen met het team geanalyseerd en wordt bekeken of de schoolambities voor de diverse vakken behaald zijn. In de diepteanalyse wordt op school- ,leerteam- en groepsniveau geanalyseerd en worden acties beschreven en geëvalueerd.

In de Onderwijsplannen wordt de verbeteraanpak beschreven. Op groepsniveau worden interventies afgesproken. In uitzonderingssituaties kan er voor leerlingen een eigen leerlijn komen die in een OPP wordt vastgesteld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen leerlingen een schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. De basisschool baseert het schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. 

Het adviestraject begint al in groep 7. Na het voorlopige schooladvies maken leerlingen in groep 8 de doorstroomtoets. Hieruit volgt ook een advies. Is het toetsadvies hoger dan het schooladvies, dan gaan we het schooladvies heroverwegen en eventueel aanpassen. Dit wordt ook besproken en overlegd met ouders / verzorgers. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Hugo de Grootschool zien wij gedrag als een leerdoel. Wij leren gedrag schoolbreed aan, waarbij we gezamenlijk dezelfde taal spreken en hetzelfde voorbeeldgedrag laten zien. Positief gedrag is daarbij altijd de norm! Een essentiële taak van onze leerkrachten is om onze leerlingen bewust en expliciet te leren hoe ze zich moeten gedragen. Leerkrachten zijn voor veel leerlingen de meest invloedrijke en het bepalende rolmodel in hun leven. Zij geven constant het voorbeeld hoe je met elkaar omgaat, creëren een positief klassenklimaat en zorgen ervoor dat de groepsregels worden nageleefd.

Onze leerkrachten zijn betrokken, gaan positieve relaties aan met de leerlingen en zij inspireren en moedigen hen aan het beste uit zichzelf te halen. Wij streven ernaar: dat leerlingen zich veilig voelen, dat ze vertrouwen hebben in ons, in elkaar, in zichzelf en de mensen om hen heen dat leerlingen leren omgaan met gevoelens en emoties van zichzelf (en die van een ander)dat leerlingen leren een ander te respecteren en te waarderen dat leerlingen niet alleen kennis, maar ook sociale en praktische vaardigheden leren die nodig zijn om het samenwerken met de ander mogelijk te maken dat de leerlingen een respectvolle houding ten aanzien van normen en waarden voor ieders culturele en levensbeschouwelijke achtergrond ontwikkelen dat leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige, succesvolle personen die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.

We creëren een omgeving waarin leerlingen weten hoe ze zich moeten gedragen. Ze begrijpen welk gedrag we willen zien, hoe ze dat moeten doen en waarom dat belangrijk is.We werken planmatig en systematisch aan het sociaal-emotioneel leren


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2022 is de inspectie op de Hugo de Grootschool geweest voor de uitvoering van het kwaliteitsonderzoek nieuwkomers. 

De beoordeling is een voldoende. 

Terug naar boven