Jan Ligthartschool

Van Slichtenhorststraat 27 A 6821 CJ Arnhem

Schoolfoto van Jan Ligthartschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Gemiddelde CITO eindscores op de Jan Ligthartschool:

2017 / 2018: 538,9

2018 / 2019: 539,7

2020 / 2021: 540,9

2021 / 2022: 539,1

2022 / 2023: 537,2

Verwijzingen VO scholen in de afgelopen jaren vindt u in onze schoolgids. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden op de volgende wijze gemeten:

- methodegebonden toetsen

- CITO leerlingvolgsysteem

- Observaties via BOSOS (kleuter-observatie-systeem)

Dit schooljaar hanteren wij naast de landelijke normen ook specifieke school- en klassennormen. Tijdens de groepsbesprekingen worden deze resultaten geanalyseerd en gemonitord. Analyse vindt ook plaats op schoolniveau, leerteamniveau en op leerlingniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 wordt er een voorlopig schooladvies gegeven. Dit advies wordt gebaseerd op de cognitieve ontwikkeling van het kind, tevens wordt er gekeken naar aspecten zoals werkhouding en motivatie.

In groep 8 wordt er in januari een definitief schooladvies gegeven. In februari vindt vervolgens de landelijke doorstroomtoets plaats. Wanneer het advies uit de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het schooladvies zal het definitieve schooladvies aangepast worden. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

nvt

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Fijn en veilig
  • Leren jezelf te worden
  • Succeservaringen opdoen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven