Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Op De Arabesk hechten we veel waarde aan het creëren van een positieve en veilige schoolomgeving. Hier zetten we verschillende dingen voor in, gedurende het hele jaar. We streven ernaar om onze leerlingen te helpen sterker en weerbaarder te worden en om zichzelf en de ander beter te leren kennen. We noemen dit \"zelfslim\" of \"levenskunde\". Op het rooster in de klas is het terug te vinden onder het kopje \"Ik Jij Wij\". Door hier aandacht voor te hebben wordt het ook makkelijker én fijner om met elkaar te spelen, leren en leven.
Na elke vakantie is er bewust veel aandacht aan groepsvorming (de gouden, zilveren en koperen weken). We zetten structureel Rots & Water en Groepsgeluk in. Als team hebben we een eenduidige aanpak van gedrag (basis vanuit PBS), we spreken dezelfde positieve taal (voorspelbaarheid), hebben een school \"normaal\" (de gedragsverwachtingen), we leren de kinderen hoe zij deze gedragsverwachtingen uitvoeren (lessen) en we spreken de kinderen op dezelfde manier aan (reactieprocedure). Op De Arabesk hebben we ook een schoolhond, ons maatje Skip. Daarnaast is Razi in elke klas aanwezig om kinderen te helpen waarvan het hoofd \"vol\" zit. In de bijlagen vindt u een folder waarin meer kunt lezen over wat hierboven genoemd is.
Pesten willen we voorkomen! We hebben veel aandacht voor goed gedrag. Want alles wat je aandacht geeft groeit! Vandaar dat er in de klassen als symbool een gedragsdiamant te zien is met de waarden van onze school en proberen we met complimenten veel goed gedrag te vangen. Vanuit de waarden hebben we met het team gesproken over gedrag wat wij gewenst vinden op school en waarom, en deze vastgelegd in een matrix (gedragsverwachtingen). Ook leren wij onze leerlingen om op een goede manier voor zichzelf en anderen op te komen. Met behulp van Rots & Water bijvoorbeeld en door het aanleren van de veiligheidsprocedure stop-loop-praat. In de bijlagen leest u hier meer over.
Hieronder nog wat uitleg over Rots & Water en Groepsgeluk.
Rots & Water
Rots & Water training is een weerbaarheids- en sociale vaardigheids training
Wat leer je bij Rots & Water? - Met respect zeggen wat je wilt
- Hoe je over komt op een ander
- Hoe je een keuze maakt
- Hoe je met emoties omgaat
- Dat je sterker bent dan je zelf denkt
- Hoe je contact kunt maken
- Waar jouw grens ligt
- Hoe je jouw grens aangeeft
- Wat jouw lichaam jou zegt
- Je focussen en concentreren
Wat doen we bij Rots & Water? - Rots & Water groet
- Spelletjes met fysiek contact
- Rollenspellen
- Ademhalingsoefeningen
- Houdingsoefeningen
- Koppeling naar het dagelijks leven
- Het onderwerp van de les krachtig uitroepen
Voor wie is Rots en Water bedoeld?
Ieder jaar krijgen alle kinderen minimaal 10 Rots en Water lessen. Dat gebeurt met de hele groep. Groep 7 en 8 volgt een Rots & Water programma. Alle teamleden op De Arabesk zijn hiervoor in 2024 opgeleid.
Groepsgeluk
Groepsgeluk is een pedagogische benadering die zich richt op het bevorderen van positieve groepsdynamiek, sociaal-emotionele ontwikkeling en welzijn binnen een groep. Met behulp van poppetjes krijgen kinderen een methodiek in handen om heel praktisch hun emoties te duiden. In de klassen waar de kinderen hebben gewerkt met groepsgeluk is een emotie busje aanwezig. Middels deze emotie bus kunnen de leerlingen wanneer zij daar behoefte aan hebben en ze het lastig vinden om woorden aan hun emoties te geven laten zien hoe het met ze gaat. Vaak is dat een mix van verschillende gevoelens, allemaal op een ander niveau: blij, boos, verdrietig en bang..
Op onze school hebben we een opgeleide trainer die samen met de eigen leerkracht lessen groepsgeluk geeft. Ons streven is om deze lessen een vast onderdeel te laten zijn van het curriculum. Momenteel wordt Groepsgeluk wekelijks ingezet voor de groepen 4 t/m 8 op aanvraag van de leerkrachten en daarnaast incidenteel bij de jongere groepen.
Leren omgaan met gevoelens begint met het herkennen en begrijpen van je eigen emoties. Dit is een cruciale stap in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het vermogen om hun eigen gevoelens te identificeren en te begrijpen stelt kinderen in staat om:
- Zelfbewustzijn te ontwikkelen
- Emotionele regulatie te verbeteren
- Empathie te ontwikkelen
- Effectief te communiceren