Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Groep 8 doet mee met de landelijke eindtoets voor het basisonderwijs van het CITO.
Deze eindtoets vormt een richtlijn voor het te kiezen vervolgonderwijs, maar is zeker niet alles beslissend.
Leerlingen uit groep 8 worden goed begeleid met hun stap naar het vervolg onderwijs.
Samen met de leerling en de ouders kijken wij welke school in het voortgezet onderwijs het meest geschikt is voor de leerling.
Samen met de leerkracht gaan de kinderen op een aantal scholen kijken.
Met de ouders heeft een adviesgesprek plaats.
Ook naderhand gaan wij na hoe de resultaten van onze leerlingen na een jaar voortgezet onderwijs zijn.
Wij kiezen daarbij voor “zekerheid”.
Bij twijfel tussen VWO en HAVO kiezen wij voor HAVO , omdat wij graag kiezen voor positieve onderwijservaringen voor onze leerlingen.
Uit verslagen en verhalen die wij over en van de kinderen uit het Voortgezet Onderwijs krijgen, blijkt dat wij in deze opzet goed slagen.
Onze leerlingen blijken veelal goed op hun plaats te zitten. “… van de … resultaten zijn meegerekend in het schoolgemiddelde, omdat voor … leerlingen het maken van de eindtoets niet wettelijk verplicht is. Zij vallen onder de zogenoemde ontheffingsgronden. De hier gepresenteerde cijfers zijn niet gecorrigeerd op basis van factoren als de eigen leerlijn van leerlingen en ziekte. Deze cijfers zijn dan ook niet bedoeld voor een inhoudelijke vergelijking tussen basisscholen.Desalniettemin stellen wij de doelen die wij met het onderwijsproces trachtten te behalen, hoger dan de realiteit laat zien. De school werkt planmatig en doelgericht aan het verhogen van de opbrengsten”9 van de 14 resultaten zijn meegerekend in het schoolgemiddelde, omdat voor 5 leerlingen het maken van de eindtoets niet wettelijk verplicht is. Zij vallen onder de zogenoemde ontheffingsgronden. De hier gepresenteerde cijfers zijn niet gecorrigeerd op basis van factoren als de eigen leerlijn van leerlingen en ziekte. Deze cijfers zijn dan ook niet bedoeld voor een inhoudelijke vergelijking tussen basisscholen.Desalniettemin stellen wij de doelen die wij met het onderwijsproces trachtten te behalen, hoger dan de realiteit laat zien. De school werkt planmatig en doelgericht aan het verhogen van de opbrengsten”
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten van het Leerlingvolgsysteem worden twee keer per jaar gemeten, in januari en in juni.De leerlingen maken de toetsen, ontwikkeld door Cito en de leerkrachten analyseren de resultaten Op basis van deze analyses worden er plannen gemaakt, om de leerlingen die dat nodig hebben te ondersteunen in het verbeteren van de resultaten.
Dat betekent dat we kijken naar groepen, subgroepen en individuele leerlingen.
We gaan uit van de onderwijsbehoeften, stellen doelen, bepalen het aanbod, evalueren en analyseren de resultaten voor al deze groepen voordat het aanbod weer opnieuw wordt aangepast.
We volgen onze leerlingen gedurende hun hele schoolloopbaan.
Op basis van de ontwikkeling van de leerling wordt er in de bovenbouw (eind groep 6 en 7 en halverwege groep 8) een voorlopig schooladvies.
Leerling en ouders worden begeleid in de keuze van de juiste school voor voortgezet onderwijs.
Na de centrale eindtoets komt er een officieel definitief advies en op basis daarvan kan de leerling aangemeld worden op de meest passende school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kritisch democratisch burgerschap en Sociale integratie
Kinderen groeien steeds meer op in een maatschappij die sterk geïndividualiseerd is en waar meerdere culturen samenleven.
Het wordt steeds meer een taak van de school om de leerlingen op te voeden tot het leven in een gemeenschap, om hen voor te bereiden op een actieve rol in de samenleving.
Zodra kinderen zich verantwoordelijk voelen voor het klimaat in de klas en in de school, zullen er zich minder problemen voordoen.
Wij willen de kinderen laten deelnemen aan maatschappelijke taken en hen op die manier vaardigheden leren, die passen bij een actief en betrokken kritisch democratisch burgerschap.
?De Rijksinspecteur voor het onderwijs inspecteert de school regelmatig. Het laatste Periodiek Kwaliteitsonderzoek Onderwijs (PKO) vond plaats in maart 2017. De resultaten zijn op de website van de inspectie te raadplegen: www.onderwijsinspectie.nl en het rapport is op deze pagina te lezen