Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Op de Jozef Sartoschool zijn er, samen met de kinderen, omgangsregels opgesteld:
- Wees aardig
- Niet buitensluiten
- Help elkaar
- Zoek hulp
- Praat erover
- Geen geweld
Deze regels hangen zichtbaar in de klassen en in de hallen van onze beide gebouwen. Vanaf de start van het schooljaar staat iedere week één van deze omgangsregels centraal. Op die manier willen wij de kinderen leren hoe we omgaan met elkaar en om conflictsituaties op een goede manier met elkaar op te lossen.
Daarnaast stellen we wekelijks een onderwerp aan de orde. Dit kan volgens de methode voor sociaal emotionele ontwikkeling maar ook naar eigen initiatief van kinderen of leerkracht. Veiligheid, omgaan met elkaar, rollen in de groep en omgaan met ruzie zijn onderwerpen die we aan de orde laten komen. Hiervoor worden verschillende werkvormen ingezet, zoals spreekbeurten, rollenspellen en afspraken maken over omgaan met elkaar. Het voorbeeld van de leerkrachten vinden we van groot belang. Een veilig klimaat waar duidelijkheid heerst over omgaan met elkaar, waar verschillen worden aanvaard en waar ruzies niet met geweld worden opgelost, maar uitgesproken, dragen bij aan een positieve sfeer en gevoel van veiligheid in de school voor alle kinderen. Agressief gedrag van leerkrachten, ouders en kinderen wordt niet geaccepteerd. De school neemt stelling tegen dergelijke gedragingen.
Op de Jozef Sartoschool hebben we daarnaast een anti- pestprotocol. Dit protocol is geschreven omdat pesten helaas, net als op andere scholen, ook bij ons voorkomt. We willen het probleem onder ogen zien en op onze school gezamenlijk aanpakken. Leerkrachten, directie, schoolcommissie, ouderraad en medezeggenschapsraad onderschrijven de uitgangspunten van dit protocol.
Met dit protocol willen wij ervoor zorgen dat:
- Alle kinderen kunnen zich in onze school veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen;
- Kinderen en volwassenen elkaar aanspreken op het niet naleven van de regels en afspraken als er zich ongewenste situaties voordoen, door regels en afspraken zichtbaar te maken;
- We de basis leggen om met plezier naar school te gaan door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen.
Concreet betekent dit dat je met de ander omgaat zoals je wil dat die ander ook met jou omgaat, we naar elkaar luisteren, we elkaar bij de voornaam noemen, we conflictsituaties samen proberen op te lossen (eventueel met hulp van een volwassene), vragen of we aan de spullen van een ander mag komen en ieder kind welkom is op onze school: we vangen ze samen op.