SBO De Klaproos

Kluizeweg 189 6815 EC Arnhem

Schoolfoto van SBO De Klaproos

Het team

Toelichting van de school

De specialist bevordering taalgebruik is onze logopedist. Zij speelt een belangrijke rol bij het begeleiden van kinderen met een hulpvraag op het gebied van spraak, taal en/of communicatie.

Op onze school kunnen kinderen van 4 t/m 7 jaar door ons zelf op school behandeld worden. Dit hangt mede af van het aantal te behandelen kinderen. Oudere kinderen kunnen gebruik maken van een particuliere logopediepraktijk, die ook een vestiging heeft in onze school. Laska Könning is hierin onze samenwerkingspartner. 

Binnen onze school kunnen leerlingen ook behandeling krijgen die vallen onder het domein van fysiotherapie. Onze school werkt daartoe samen met kinderfysiopraktijk Fit en Vaardig (voorheen bekend onder de naam Daanen Derksen) . Deze behandeling is altijd in overleg tussen school, ouders en behandelaar. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht ziek is of verlof heeft, proberen wij er alles aan te doen om vervanging te regelen. Voor vervanging bij verlof of ziekte maken wij gebruik van de vervangingspool van Flores Onderwijs of van inzet van eigen leerkrachten. Dit laatste is over het algemeen het geval bij gepland verlof (bv. voor studie of Duurzame Inzetbaarheid).

Indien er geen vervanger is, handelen we als volgt:

* Op dag 1  worden de leerlingen over de andere groepen verdeeld
* Op dag 2 hebben de leerlingen één dag geen school, ze zijn die dag vrij
* Op dag 3 zullen de leerlingen door een andere leerkracht worden opgevangen en heeft een andere groep een dag geen school.


Op deze manier zorgen we ervoor dat er zoveel mogelijk leerlingen naar school kunnen blijven gaan en er effectief onderwijs gegeven kan blijven worden.

Als ouders/verzorgers krijgt u altijd een bericht via Social Schools als de leerkracht ziek is. Indien uw kind vrij is, streven we ernaar dit minimaal een dag van tevoren te laten weten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

SBO De Klaproos biedt een onderwijsplek aan leerlingen met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte. Leerlingen worden bij ons op school bij voorkeur geplaatst in de groep die passend is bij de leeftijd van de leerling en het aantal genoten onderwijsjaren. Soms zorgt de sociaal- emotionele ontwikkeling, de onderwijs- of ondersteuningsbehoefte van de individuele leerling ervoor dat we anders kiezen. Er kan dan bijvoorbeeld gekozen worden voor een combinatiegroep, bijvoorbeeld als de onderwijsbehoeften en instructieniveaus dichtbij elkaar liggen, op die manier zorgen we voor maximale aandacht voor alle leerlingen.
Bij enkele vakken wordt er groepsoverstijgend gewerkt om leerlingen beter van de instructie te voorzien die zij nodig hebben.

SBO De Klaproos vindt een goede motorische ontwikkeling van groot belang.  Daarom zijn er twee vakleerkrachten bewegingsonderwijs in dienst. De vakleerkrachten bewegingsonderwijs bieden ook Rots & Water-lessen in iedere groep, bij de jongste leerlingen (groep 1/2) heet dit Sherborne.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs aan kinderen in leerjaar 1 en 2 wordt gekenmerkt door speel-werkend te leren. Aan de hand van verschillende thema’s komen de  ontwikkelingsgebieden aan bod. Door middel van het observatie instrument Kijk! wordt een beredeneerd aanbod aangeboden waarbij ingezet wordt op de zone van naaste ontwikkeling.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onze onderwijstijd wordt primair gericht op de kernvakken: lezen, taal, schrijven, rekenen en gym. Daarnaast komen o.a. de volgende vakgebieden aan bod: wereldoriëntatie, biologie, handvaardigheid, tekenen, muziek, sociaal-emotionele ontwikkeling, verkeer, etc.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op onze school geven we onderwijs aan kinderen die in hun basisschoolperiode een kwetsbare positie hebben. Voor veel van onze leerlingen geldt dat hun ontwikkeling op de basisschool stagneerde. Wij zien het als onze opdracht hen te leren en te helpen hun mogelijkheden volledig te ontwikkelen en te benutten. Onze belangrijkste opdracht is onze leerlingen (weer) te laten groeien in hun ontwikkeling. De basis van ons werken ligt in de relatie met kinderen. Deze moet veiligheid, vertrouwen en warmte bieden. Van daaruit appelleren we aan de basisbehoeften van kinderen: competentie (ik kan het!) en autonomie (ik doe het!).

Leerkrachten zijn in staat hun ortho-didactisch handelen af te stemmen op de onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Daarnaast hebben ze ervaring in het omgaan met sociaal emotionele problematiek, met eigen kind kenmerken zoals ADHD,PDD-NOS, onveilige hechting,  thuisomstandigheden, en/of negatieve schoolervaringen. Zij worden daarbij ondersteund door het zorgteam waarin o.a. de KC-er (Kwaliteitscoördinator) en de orthopedagoge zitten en op afroep de logopediste, fysiotherapeute en eventuele andere deskundigen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school wil verder vorm geven aan meer inclusief onderwijs. We werken daarom nu al samen met collega's vanuit het SO.

Deze samenwerking is vooral in overlegvorm maar ook een gezamenlijke scholing.

We hebben de ambitie om leerlingen uit leerroute 4-5 in de toekomst zelf onderwijs te blijven bieden. Verkenningsgesprekken en onderzoek om dit te realiseren is gang gezet.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

SBO de Klaproos heeft vanwege het SBO-karakter een regionale functie. Als gevolg daarvan werken we niet specifiek samen met één peuterspeelzaal of kinderdagverblijf, maar hebben we contacten met elke peuterspeelzaal of kinderdagverblijf waarvan we een peuter aangemeld krijgen. Om bij ons op school onderwijs te volgen is een Toelaatbaarheidsverklaring nodig. Deze wordt in de regel aangevraagd door de school waarbij het kind staat ingeschreven. Peuters zitten nog niet op een school en in zo'n geval vragen wij als school in samenwerking met de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf een TLV aan. De samenwerking tussen school en de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf in combinatie met ouders is belangrijk om een goed beeld van de ondersteuningsbehoefte van het kind te krijgen.

BSO

Vanaf januari 2023 start bij ons in het gebouw BSO Kluppluz. Dit is een BSO voor leerlingen die in nabijheid meer nodig hebben dan de gemiddelde leerling.

Terug naar boven