Jenaplan Basisschool De Troubadour

Rijksweg-West 63 6842 BB Arnhem

  • Schoolfoto van Jenaplan Basisschool De Troubadour
  • Schoolfoto van Jenaplan Basisschool De Troubadour
  • Schoolfoto van Jenaplan Basisschool De Troubadour
  • Schoolfoto van Jenaplan Basisschool De Troubadour
  • Schoolfoto van Jenaplan Basisschool De Troubadour

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Cito-eindtoets gegevens zijn gebaseerd op een relatief klein aantal kinderen. 

Jaarlijks maakt de school een analyse van de Eindtoetsgegevens (CET), waar nodig en mogelijk vertaalt in een aanpassing van het onderwijsaanbod.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de basisvakken taal en rekenen zijn landelijk doelstellingen vastgesteld en hebben we zelf schoolambities gesteld. Met observaties, methodegebonden toetsen en Cito LOVS toetsen worden de resultaten van alle kinderen in kaart gebracht en getoetst aan deze doelstellingen en ambities. Middels analyse van deze data worden aanpassingen gedaan in het aanbod en ondersteuning binnen en buiten de stamgroepen. De resultaten worden verzameld in een het  leerlingvolgsysteem. Ouders worden tijdens de 10 minutengesprekken op de hoogte gebracht van de resultaten.

De school heeft meerdere manieren om uw kind tijdelijk of structureel extra hulp te bieden. Hoe wij omgaan met Passend Onderwijs staat in het School Ondersteunings Profiel (SOP).

De stamgroepleerkracht houdt rekening met de verschillen tussen kinderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een themavoorbereiding (onderbouw) en een dagplanner (middenbouw en bovenbouw). Hierin heeft de stamgroepleerkracht beschreven welke activiteiten uitgevoerd worden op basis van observatie, analyse en toetsresultaten. 

De kwaliteitscoördinator (KC'er) speelt een belangrijke rol in de zorg van leerlingen. Als de stamgroepleerkracht extra begeleiding in de groep geboden heeft, maar zonder het gewenste resultaat, gaat deze in overleg met de KC'er zoeken naar andere mogelijkheden. Dit kan binnen school zijn maar ook daarbuiten zoals expertise bij het samenwerkingsverband PassendWijs aanvragen. De KC'er heeft de regie en organiseert naar behoefte een zorgteambespreking, waarin ouders, leerkrachten en mogelijke hulpinstanties vertegenwoordigd zijn. Gezamenlijk worden afspraken gemaakt voor een vervolg. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooljaar 2023-2024 maken alle kinderen in groep 8 de doorstroomtoets, deze wordt op 6 en 7 februari 2024 afgenomen. de advisering begint natuurlijk al eerder.

Eind groep 7 blikken we met kinderen en ouders alvast vooruit op het voorlopig advies. Kinderen en ouders bespreken met de stamgroepleerkracht.

Begin groep 8 worden citotoetsen Begrijpend lezen, Rekenen en Spelling afgenomen. Om tot een voorlopig advies te komen nemen we de ontwikkeling van de laatste 3 leerjaren meegenomen op de verschillende vakgebieden, maar ook werkhouding in de klas en ondersteuningsbehoeften van een leerling. De voorlopige adviezen worden altijd eerst besproken met alle stamgroepleerkrachten bovenbouw, kwaliteitscoördinator en directie. Tussen 10 en 31 januari 2024 worden de voorlopige adviezen besproken met kinderen en ouders. 

Is het toetsadvies hoger dan het voorlopige advies, dan stelt de school in overleg met ouders het advies bij. Alleen als het in het belang is van het kind, kan een school besluiten om het advies niet te verhogen (altijd in goed overleg met ouders).

Voor 24 maart 2024 worden de gesprekken voor de definitieve adviezen ingepland. Tussen 25 en 31 maart 2024 meldt iedereen zich tegelijk, met het definitieve advies, aan op de school van keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De lesgebonden uren in een Jenaplanschool zijn ingevuld op basis van Gesprek, Werk, Spel en Viering. Veel activiteiten die hier binnen vallen zijn niet methodisch maar komen voort uit de dagelijkse gang van zaken, begeleidt door de groepsleerkracht.

De inzet van de methode Kwink is een aanvulling, een thematische aanpak als extra ondersteuning en staat 2 keer per week op het ritmisch weekplan.

Wanneer kinderen zich prettig en veilig voelen en daarnaast echt zichzelf mogen zijn komen ze het beste tot leren. Kinderen leren van jongs af aan dat op De Troubadour we samen verantwoordelijk zijn voor rust, het samen leren en werken met elkaar en een fijne, opgeruimde omgeving. Dat dit ons uitgangspunt is, is voelbaar en merkbaar in onze school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gedeelde verantwoordelijkheid
  • Je mag zijn wie je bent
  • Gesprek, werk, spel en viering

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven