Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Troubadour werkt met verschillende leeftijden in een stamgroep.
In de overgang van onderbouw naar middenbouw en van middenbouw naar bovenbouw wordt expliciet gekeken naar een evenwichtige groepssamenstelling.
Het Jenaplan Blokuur houdt het volgende in;
- Instructie en verwerking voor de basisvaardigheden (rekenen, taal, spelling, Begrijpend Lezen en -aanvankelijk of voortgezet- Technisch Lezen). - Zelfstandige verwerking binnen de weektaak.
In de onderbouw wordt in dit blokuur gewerkt middels het keuzebord en kunnen kinderen kiezen uit verschillende hoeken en/of verwerkingsmaterialen uit de kasten.
Op De Troubadour werken we met de volgende methodes:
- Rekenen groep 2 t/m 8 Getal en Ruimte Junior
- Geïntegreerd Technisch Lezen en Taal/Spelling groep 3 t/m 5 Actief Leren Lezen. (vanaf groep 4 wordt ook gewerkt met de methode Pit!
- Begrijpend Lezen/Woordenschat groep 3 t/m 5 Actief Leren Lezen (geïntegreerd lezen en taal)
- Technisch Lezen groep 5 tot en met 8: Verschillende leesvormen (tutorlezen, ralphilezen, stillezen, begrijpend lezen, binnen thema's en bij nieuwsbegrip XL).
- Begrijpend Lezen groep 6 t/m 8 Nieuwsbegrip XL en rijke teksten binnen thema's
- Taal/Spelling groep 6 tot en met 8 Methode Pit! en verwerking binnen diverse thema's
- Burgerschap, Kunst & Cultuur en Wereldoriëntatie wordt in rijke thema's aangeboden
- Sociaal-emotioneel leren groep 1 t/m 8 wordt aangeboden middels Kwink
-Bewegingsonderwijs: uren zijn gekoppeld; is inclusief reistijd.
De Troubadour is een reguliere basisschool, waar gewerkt wordt vanuit het pedagogische principe van het Jenaplan onderwijs. Binnen, en wanneer nodig buiten, de heterogene stamgroepen wordt voor elk kind passend onderwijs geboden (binnen de mogelijkheden beschreven in het schoolondersteuningsprofiel).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor komende jaren ligt de nadruk op het nog beter vormgeven en begeleiden van (hoog-/meer-) begaafde kinderen. Niet alleen gaat een leerkracht hier een opleiding voor volgen. Ook het team krijgt hierin training (signalering en aanbod in de stamgroepen) en het aanbod in de stamgroepen wordt uitgebreid. Daarnaast vindt vanaf schooljaar 2022-2023 er ook begeleiding aan deze kinderen (indien nodig) buiten de groepen plaats in de vorm van begeleiding op het gebied van 'de leerkuil', omgaan met faalangst en/of perfectionisme, samenwerking, enz.
De kinderen van de school komen uit een groot voedingsgebied, waardoor er contacten zijn met meerdere peuterspeelzalen en kinderdagverblijven.
Bij de overgang van voorschoolse periode naar de basisschool volgt de school de afspraken binnen Arnhem. De overdracht vindt in principe schriftelijk plaats. Mogelijk is nader contact noodzakelijk. De intern begeleider van de school neemt dan contact. Uiteindelijk wordt de procedure van aanname gevolgd, afgesloten met een besluit op directieniveau.