Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Confetti is een daltonschool. Dat betekent dat we ons onderwijs organiseren vanuit de pijlers zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie. In een ritmische afwisseling en opbouw door de jaren heen komen deze pijlers elke dag opnieuw terug. We doen een beroep op deze vaardigheden bij de kinderen. We geven hen ruimte om te groeien en zich te ontwikkelen met onze hulp, begeleiding en sturing. Zo kunnen we kinderen meer ruimte geven als zij dat aankunnen maar ook meer bij ons houden en begrenzen als zij dat nodig hebben: we bieden hen vrijheid in gebondenheid. De leerkracht is altijd in de buurt om te ondersteunen en begeleiden.
Elk kind leert anders, ieder heeft zijn talenten. Leren doen kinderen bij ons op school met behulp van methoden maar ook door het maken van projecten of het werken aan de hand van thema's. Daarbij hoort naast het volgen van lessen in de klas op school ook het leren buiten. Letterlijk door het volgen van buitenlessen op het schoolplein of nog verder buiten de school; door het bezoeken van musea, tentoonstellingen, educatieve instellingen en het uitvoeren van praktische opdrachten.
Op Daltonschool Confetti werken we al een aantal jaren met het Kr-8tig programma vanuit Rozet. We hebben gekozen voor het traject CMK: Cultuur met Kwaliteit. Cultuur wordt verbonden met de schoolvakken die dagelijks aan bod komen in de klassen. Cultuuronderwijs kunnen we daardoor op een logische manier verankeren binnen ons onderwijsprogramma. Vakdocenten muziek- en theateronderwijs bezoeken namens Kunstbedrijf Arnhem de school om de teamleden te scholen en inspireren om muziek- en theateractiviteiten in te zetten tijdens lessen taal- en woordenschat. Kwaliteiten, interesses en voorkeuren van teamleden worden benut teneinde de leeropbrengsten op gebied van taal en woordenschat te vergroten en tegemoet te komen aan de verschillende manieren van leren van de leerlingen. We bezoeken voorstellingen, musea, exposities of halen kunst en cultuur in huis in de vorm van presentaties of workshops. Naast deze theater en muzieklessen wordt er ook extra aandacht geschonken aan BoS (Bibliotheek op School) waardoor er voortdurend een wisselende actuele collectie boeken op school aanwezig is om thematisch onderwijs te ondersteunen, het leesplezier van de leerlingen te bevorderen en de theater-/ dramalessen extra inhoud te geven.
Tenslotte maakt Confetti ook gebruik van het lesprogramma van Natuurcentrum Arnhem bestaande uit leskisten, excursies en opdrachten voor binnen en buiten de school. Incidentele projecten die voorbij komen worden altijd getoetst qua aansluiting bij het leerstofprogramma dat geboden wordt.
In de onderbouwgroepen (kleuterbouw) wordt er gedurende de dagen in ritmische afwisseling aandacht besteedt aan instructie, spel, werk en viering. De leerlingen worden begeleid in hun cognitieve, sociale en motorische ontwikkeling. De daltonpijlers bieden structuur en ondersteunen de leerkrachten in de begeleiding van de kinderen. Vanaf de eerste dag in groep 1 worden de kinderen direct meegenomen in onze daltonwerkwijze.
In alle groepen worden er lessen gegeven conform de gestelde wettelijke norm. Kijkende naar de groep en de onderwijsbehoeften van de groep als geheel of individuele leerlingen kunnen de leerkrachten keuzes maken aangaande instructie en onderwijstijd per vak-/vormingsgebied. Daar waar een groep sterker is in rekenen maar op leesgebied achter blijft kan de keuze worden gemaakt om iets van de rekentijd in te wisselen om het lezen extra aandacht te kunnen geven. De instructies van de hoofdvakken; rekenen, lezen en taal/spelling worden voornamelijk gedurende de ochtenden gegeven. Gedurende de middagen komen de overige vakgebieden aan bod. Indien mogelijk zullen leesteksten worden aangepast aan thema's die bijvoorbeeld vanuit de wereldoriënterende vakken worden aangeboden waardoor de kennis in een betekenisvolle context wordt aangereikt.
Daltonschool Confetti is een basisschool voor kinderen van 4-12 jaar. Wij organiseren ons onderwijs vanuit de daltonpijlers waarbij we voortdurend kijken, luisteren en in gesprek zijn met elkaar; zowel met de kinderen, collega's, ouders als ondersteuners en anderen rondom de kinderen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Versteviging van de daltonpijlers als ruggengraat van ons onderwijs
Een nog specifieker beschreven schoolondersteuningsprofiel waarin we duidelijker aangeven wat wij wel/ niet kunnen
Een duidelijk stappenplan dat we volgen wanneer het leren en/of de ontwikkeling van een kind niet vanzelf gaat zodat voor alle betrokkenen duidelijk is hoe processen lopen en wat een ieder te doen staat
Versteviging en uitbreiding van HET, ons naschools programma, om nog meer kinderen een betekenisvolle verlengde schooldag te kunnen bieden
Uitbreiding van de samenwerking met de aan onze school verbonden partners
We merken op Daltonschool Confetti dat de populatie in de wijk diverser wordt. Dat vraagt iets anders van ons als school dan een aantal jaren geleden. Zo krijgen we in toenemende mate te maken met kinderen die meertalig worden opgevoed. Wij zijn ons ervan bewust dat deze kinderen extra woordenschatonderwijs en taalaanbod behoeven. Dat bieden we de kinderen door ze onder te dompelen in het taalbad in de groepen maar ook door hen veel taal aan te bieden middels pre-teaching. Het alvast ldoornemen van de leerstof in een kleine setting, het spelen van een spelletje, het bespreken van nieuwe woorden aan de hand van praatplaten en prentenboeken of het opzoeken van woorden in de moedertaal van het kind om daarmee de al aanwezige taal aan te boren. We laten de kinderen kennis maken met voor hen nieuwe woorden variënterend van schooltaal tot speeltaal. Onze leerkrachtondersteuner, tevens taalcoördinator in opleiding, begeleidt deze leerlingen. Met een deel van het team volgt zij samen met collega's van andere scholen uit de wijk een scholingstraject gericht op meertaligheid om de nieuwste inzichten te kunnen vertalen in het dagelijks handelen op de verschillende scholen.