Arnhemse Montessorischool te Arnhem

Nicolaas Maesstraat 6 6814 LB Arnhem

  • Schoolfoto van Arnhemse Montessorischool te Arnhem
  • Schoolfoto van Arnhemse Montessorischool te Arnhem
  • Schoolfoto van Arnhemse Montessorischool te Arnhem
  • Schoolfoto van Arnhemse Montessorischool te Arnhem

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat we onze kinderen de kans geven zichzelf te ontwikkelen tot zelfstandige, zich verantwoordelijk voelende en mondige mensen, die zich voor een goede samenleving willen en kunnen inzetten. Daarom verstaan we onder leren meer dan het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden. Op onze school leren kinderen omgaan met elkaar, samenwerken, verantwoordelijkheid dragen, hun gevoelens te uiten en een zelfstandige taakgerichte werkhouding te ontwikkelen. Leren en ontwikkelen doe je samen en alleen met behulp van de volwassenen om je heen. Uiteindelijk komt het er op aan dat je het zelf kunt. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We hebben een goede kwaliteitscultuur en kwaliteitszorg.

De KC-er (kwaliteitscoördinator) speelt hier een belangrijke rol in. Onze leerkrachten zijn zich ervan bewust dat het volgen van de resultaten belangrijk is voor de de begeleiding/ ontwikkeling van onze kinderen.

Twee keer per jaar worden de leerlingsresultaten geïnventariseerd en verwerkt in de School Zelf Evaluatie (diepte analyse LVS toetsen: zie bijlage). Wij volgen het CITO-LVS , BOSOS en SCOL als objectieve toetsinstrumenten. Daarnaast gebruiken wij de methodegebonden toetsen en laten kinderen in de klas bewijslesjes zien aan de leerkracht of zij de Montessori materialen beheersen.

Aan de hand van deze gegevens worden analyses gemaakt en indien nodig verbeter- en verandertrajecten.

Het SchoolOndersteuningsProfiel beschrijft onze ondersteuningsmogelijkheden en ligt ter inzage bij de directeur. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroom per juli 2022:

Tussenjaar  leerling = 0%

VMBO-KBL /TL 1 leerling = 2%

VMBO-T /GL 2 leerlingen = 4%

VMBO-T /HAVO 9 leerlingen = 17%

HAVO 9 leerlingen = 17%

HAVO /VWO 4 leerlingen = 7%

VWO 29 leerlingen = 54%

Totaal 54 leerlingen = 100%.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In het voorjaar van 2022 is een leerling tevredenheid onderzoek afgenomen door bureau BvPO (Bureau voor Praktijkgericht Onderzoek).

Onze school scoort zeer goed ten aanzien van het onderwerp 'Vensters'. Het rapportcijfer voor onze school is 8.2. Ten opzichte van de vorige peiling zijn we gestegen (8,1). 



Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij gaan graag naar school.
  • Wij houden rekening met elkaar
  • Wij zorgen voor onze omgeving.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

NVT

Terug naar boven