Montessorischool De Binnenstad

Damstraat 6 6811 CB Arnhem

Schoolfoto van Montessorischool De Binnenstad

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

N.a.v. de tussentijdse resultaten bespreken we met het hele team de toetsresultaten per leerling, op groepsniveau en op schoolniveau. Wij hebben een schoolstandaard (streefniveau) per vakgebied bepaald, waar we onze opbrengsten aan toetsen. Om de opbrengsten te verbeteren, maken we per vakgebied een plan van aanpak dat soms per groep of voor de hele school geldt. Op deze manier werken we actief om ons onderwijs 'elke dag een beetje beter' te maken.

Wij volgen leerlingen door middel van:

  • observaties
  • methode gebonden toetsen
  • Cito-toetsen; Leerling in beeld
  • Scol (sociale competentie observatielijst)
  • Kleuter in beeld  (observatie instrument voor groep 1/2)


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het proces van voorlopig advies naar het definitieve advies gaat als volgt:

Voorafgaand aan start bovenbouw/gedurende schoolloopbaan:

  • leerkrachten vullen Scol in en houden de scores van Leerling in beeld bij.
  • De leerkrachten weten dat niet alleen de toetsen, maar ook onderstaande (meta-cognitieve) vaardigheden van groot belang zijn bij de advisering:zelfstandigheid, zelfreflectie, interesse, inzet/tempo, concentratie en probleemoplossend vermogen
  • De leerkrachten weten dat de vakken Begrijpend Lezen en Rekenen inzicht vragen en daardoor voor een groter percentage meetellen bij de advisering. 

In groep 8

  • Leerkrachten leggen bij informatieavond uit hoe de advisering op de Binnenstad verloopt. 
  • De basisgroep leerkracht vult in december de “bijlage SEO PO-VO” in voor de leerlingen en bespreekt dit met hen. Tijdens een leerteam bespreken leerkrachten van de BB wat zij een passend voorlopig advies voor de leerlingen vinden. Na het leerteam volgt een overleg met KC en Directie, waarin de voorlopige adviezen bepaald worden. 
  • Leerlingen en ouders ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?


Juist doordat er in een groep kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zijn, kunnen de ouderen de jongeren helpen en leren de jongeren hulp te vragen aan de ouderen. Je bent niet altijd de oudste of jongste in de groep, je bent niet altijd de domste of knapste. Er is dus minder kans op het ontstaan van meerder- of minderwaardigheidsgevoelens.Je leert echt rekening houden met elkaar. Zo'n “family- group” is veel natuurlijker dan de uniforme situatie van het jaarklassensysteem Ook veel van de leermiddelen nodigen uit tot - en vereisen dikwijls - samenwerking. Zo zijn er bijvoorbeeld van een bepaald soort materiaal maar één of twee stuks in het lokaal aanwezig, zodat je ook leert wachten.Hoewel kinderen natuurlijk vrij zijn om alleen te werken, zullen ze door sfeer, materiaal en de leeftijdsopbouw in de groep ervaren, dat het plezierig is om samen te werken en je sociaal te gedragen.Net als in iedere andere groep, worden er in een montessorigroep allerlei activiteiten ondernomen die de saamhorigheid stimuleren; samen zingen, samen een tentoonstelling inrichten, samen eten, samen naar een verhaal luisteren, samen werken aan een opdracht... zijn daar goede voorbeelden van.

School Zonder Racisme (SZR) Wij zijn er trots op dat onze school een afspiegeling van de maatschappij is. Het is een bewuste keuze om met kinderen van verschillende sociale en culturele achtergrond om te gaan. Wij gaan er van uit dat er veel te leren valt van elkaar! Onze school sluit daarom aan bij de ( inter-) nationale beweging School Zonder Racisme. Er hangt een bord aan de deur waarmee we duidelijk laten zien waar we voor staan: een wereld zonder racisme, discriminatie en voor- oordelen van welke aard dan ook. Door ons aan dit project te verbinden, verplichten wij onszelf, ouders en kinderen om alle vormen van racisme en discriminatie buiten de school te houden. Wij baseren ons daarbij op Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet: “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.” Alle mensen die bij onze school horen, vragen we een verklaring te tekenen om mee te werken aan School zonder Racisme.    


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en geborgenheid
  • Kinderen voelen zich gehoord
  • Op weg naar goed burgerschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven