Montessorischool De Binnenstad

Damstraat 6 6811 CB Arnhem

Schoolfoto van Montessorischool De Binnenstad

Het team

Toelichting van de school

Wekelijks krijgen leerlingen les van een vakleerkracht bewegingsonderwijs en muziek

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht maken wij gebruik van onze eigen vervangingspool van onze stichting Flores.

Mocht er geen invaller beschikbaar zijn, proberen wij het intern op te lossen. Mocht dit ook niet mogelijk zijn en er daadwerkelijk geen andere opties zijn, dan sturen wij een groep naar huis. Wij sturen ouders een urgentie bericht via Social Schools met daarin het bericht dat er geen les is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Binnenstad werken we in basisgroepen, Onderbouw, Middenbouw en Bovenbouw. In de ochtend, tot uiterlijk 11.30 werken de kinderen in instructiegroepen. In de instructiegroepen worden de vakken rekenen, spelling en taal aangeboden.

De rest van de dag werken de kinderen in hun basisgroep. In de basisgroep werken de kinderen zelfstandig, kosmisch onderwijs, begrijpend lezen, muziek en dans onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen in groep 1/2 werken zelfstandig of onder begeleiding van de leerkracht.

Het spelend leren staat in de groepen 1/2 centraal!

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

0

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Binnenstad is een school voor Montessori onderwijs, de persoonlijke sfeer en de aandacht voor het individuele kind zijn heel belangrijk. In onze visie vormen zelf doen, zelf ervaren en zelf ontdekken, de beste weg tot het ontwikkelen van zelfstandigheid en zelfvertrouwen. De leerkracht bereidt voor, begeleidt en initieert waar nodig.

Een kind op een Montessori school is nadrukkelijk onderdeel van een groep waarin allerhande sociale interacties plaatsvinden. Het Montessori onderwijs vraagt dat kinderen de potentie bezitten om sociaal functioneel gedrag te ontwikkelen, d.w.z. dat een kind leerbaar is met de ondersteuning die in school en vanuit Passend Wijs beschikbaar is. Indien deze potentie niet voldoende , of niet voldoende ontwikkeld wordt, is de Binnenstad geen geschikte school. Ook voor kinderen met extremere vormen van gedragsstoornissen, met name wanneer zij een gevaar vormen voor de veiligheid binnen de groep, is de Binnenstad geen geschikte school.

Hiernaast speelt draagkracht een rol. Wanneer een kind met een extra begeleidingsvraag ( of een specifieke medische zorgvraag) wordt aangemeld, besluit de directeur of er voldoende begeleiding geboden kan worden en het kind al dan niet wordt aangenomen. De school stelt geen algemene criteria op t.a.v. grenzen, maar beoordeelt dit altijd op individuele basis. Overwegingen die een rol spelen bij het nemen van dit besluit zijn de groepsgrootte (bij 30 kinderen of meer in de groep worden er geen kinderen meer aangenomen) en sociale veiligheid maar ook expertise in het team en van de leerkracht en het aantal al in de groep aanwezige leerlingen met extra begeleiding. Daarbij wordt ook onderzocht op welke wijze het zorgteam of het samenwerkingsverband kan ondersteunen in specifieke begeleidingsvragen. Bij leerlingen met een specifieke medische zorgvraag, dient het onderwijs te prevaleren.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Binnenstad ontwikkelt een aanbod voor de meer -en hoogbegaafde leerlingen. Wij zijn op dit moment onze ambitie te realiseren. Wat zijn onze ambities op dit vlak?

Het is onze ambitie dat er kwalitatief hoogwaardige lessen gegeven worden, waardoor het basisaanbod in de groepen voor meer- en hoogbegaafde leerlingen structureel compact en verrijkt is. Dit lukt, omdat leerkrachten zich competent voelen op het gebied van onderwijs aan meer- en hoogbegaafden. Dit lukt, omdat geen enkel kind vanwege meer-en hoogbegaafdheid in zorgniveau 2 en hoger komt, maar een passend onderwijsaanbod krijgt door de eigen leerkracht. En dit lukt, tot slot, ook omdat interne en externe partners vanuit dezelfde visie op meer- en hoogbegaafdheid leerkrachten begeleiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven