Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De leerlingen op de Jan Ligthart worden gedurende hun schooltraject gevolgd met het leerlingvolgsysteem van IEP voor de cognitieve ontwikkeling. Daarnaast gebruiken we Hoofd, Hart en Handen (IEP) om te zien hoe het zit met de affectieve en sociale ontwikkeling. De gegenereerde gegevens worden ieder jaar twee keer geanalyseerd. Op deze analyses wordt ons onderwijs dan afgestemd.
Sinds schooljaar 2019-2020 werken we met Focus PO. Focus PO legt de nadruk op de resultaten van de gehele school, de groep en dan de leerling. Door het invoeren van Focus PO krijgen wij als school een goed beeld van onze resultaten.
Hoe worden onze leerlingen ondersteund? Leerlingen met een sterretje (analyse Focus Po) krijgen een groeidocument op leerondersteuning met interventies. Leerlingen die extra instructie nodig hebben, krijgen verlengde instructie of extra in-oefening. Leerlingen die meer aankunnen, krijgen verkorte instructie en extra verrijkende opdrachten.
We reflecteren op de resultaten door de groeidocumenten regelmatig te evalueren, door de toetsen, te analyseren, door het voeren van kindgesprekken, etc.
Om een goed advies voor vervolgonderwijs te geven, gebruiken wij ons leerlingvolgsysteem. In dit registratiesysteem staan alle resultaten die een leerling in zijn schooltraject heeft behaald. Verder kijken we naar de sociaal-emotionele aspecten van een leerling om tot advies te komen. In groep 7 geeft de leerkracht een preadvies.
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Wij nemen de IEP doorstroomtoets af in februari. De behaalde schoolresultaten en het oordeel van de leerkrachten zijn beslissend voor het advies aan de ouders. De school geeft al vóór de doorstroomtoets een voorlopig advies. Het schooladvies is in principe bindend. De uitslag van de centrale eindtoets is halverwege maart bekend. U wordt door de leerkracht uitgenodigd om het resultaat te bespreken.
Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Het kan zijn dat de doorstroomtoets een afwijkend beeld geeft ten opzichte van het eerder gegeven advies. Het uitstroomadvies kan door de basisschool naar boven worden aangepast. Als het toets resultaat lager is dan verwacht, mag de school het uitstroomadvies echter niet naar beneden bijstellen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en zich veilig voelen in school. Soms is dit niet het geval. De leerkracht gaat hierover in gesprek met de leerling. Mocht er meer aan de hand zijn, kan onze gedragsspecialist en/of schoolmaatschappelijk werker ingezet worden.
De schoolmaatschappelijk werker werkt nauw samen met het schoolteam en denkt mee over het welbevinden van de kinderen van de school.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.