Basisschool Jan Ligthart

Olingermeeden 2 9903 ET Appingedam

Schoolfoto van Basisschool Jan Ligthart

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen op de Jan Ligthart worden gedurende hun schooltraject gevolgd met het leerlingvolgsysteem van IEP voor de cognitieve ontwikkeling. Daarnaast gebruiken we Hoofd, Hart en Handen om te zien hoe het zit met de affectieve en sociale ontwikkeling. De gegenereerde gegevens worden ieder jaar twee keer geanalyseerd. Op deze analyses wordt ons onderwijs dan afgestemd. In onze school wordt niet specifiek getraind op de eindtoets. We vinden het wel belangrijk dat de toets gemaakt wordt omdat hierdoor een beeld wordt verkregen van hoe de school het doet ten opzichte van de andere basisscholen in Nederland. Het blijkt dat de Jan Ligthart goed scoort. De resultaten liggen op een voldoende niveau. Wat wij belangrijker vinden dan de eindtoets, is hoe onze leerlingen het doen in het voortgezet onderwijs. Uit de gegevens die we krijgen vanuit het Voortgezet Onderwijs en uit de overleggen die we hebben met deze scholen, blijkt dat onze leerlingen goed op niveau worden verwezen en dan hun resultaten prima zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen op de Jan Ligthart worden gedurende hun schooltraject gevolgd met het leerlingvolgsysteem van IEP voor de cognitieve ontwikkeling. Daarnaast gebruiken we Hoofd, Hart en Handen (IEP) om te zien hoe het zit met de affectieve en sociale ontwikkeling. De gegenereerde gegevens worden ieder jaar twee keer geanalyseerd. Op deze analyses wordt ons onderwijs dan afgestemd.

Sinds schooljaar 2019-2020 werken we met Focus Po. Focus PO legt de nadruk op de resultaten van de gehele school, de groep en dan de leerling. Door het invoeren van Focus PO krijgen wij als school een goed beeld van onze resultaten. 

Hoe worden onze leerlingen ondersteund? Leerlingen met een sterretje (analyse Focus Po) krijgen een groeidocument op leerondersteuning met interventies. Leerlingen die extra instructie nodig hebben, krijgen verlengde instructie of extra in-oefening. Leerlingen die meer aankunnen, krijgen verkorte instructie en extra verrijkende opdrachten. 

We reflecteren op de resultaten door de groeidocumenten regelmatig te evalueren, door de toetsen, te analyseren, door het voeren van kindgesprekken, etc.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om een goed advies voor vervolgonderwijs te geven, gebruiken wij ons leerlingvolgsysteem. In dit registratiesysteem staan alle resultaten die een leerling in zijn schooltraject heeft behaald. Verder kijken we naar de sociaal-emotionele aspecten van een leerling om tot advies te komen.  In groep 7 geeft de leerkracht een preadvies.  

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Wij nemen de IEP doorstroomtoets af in februari. De behaalde schoolresultaten en het oordeel van de leerkrachten zijn beslissend voor het advies aan de ouders. De school geeft al vóór de doorstroomtoets een voorlopig advies. Het schooladvies is in principe bindend. De uitslag van de centrale eindtoets is halverwege maart bekend. U wordt door de leerkracht uitgenodigd om het resultaat te bespreken.  

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.  Het kan zijn dat de doorstroomtoets een afwijkend beeld geeft ten opzichte van het eerder gegeven advies. Het uitstroomadvies kan door de basisschool naar boven worden aangepast. Als het toets resultaat lager is dan verwacht, mag de school het uitstroomadvies echter niet naar beneden bijstellen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en zich veilig voelen in school. Soms is dit niet het geval. De leerkracht gaat hierover in gesprek met de leerling. Mocht er meer aan de hand zijn, kan onze gedragsspecialist en/of schoolmaatschappelijk werker ingezet worden.

De schoolmaatschappelijk werker werkt nauw samen met het schoolteam en denkt mee over het welbevinden van de kinderen van de school. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Veiligheid en welbevinden
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven