Op welke manier worden ouders betrokken bij deze school?
“Op obs Jan Ligthart werken ouders en school op zo’n manier samen dat zij elkaar ondersteunen met de opvoeding en bij het leerproces van het kind, de zogenaamde dynamische driehoek”.
Hoe en waarom willen we de ouders bereiken? Bouwen aan een structureel en educatief partnerschap vraagt de inzet en betrokkenheid van alle geledingen van de school. Verhoogde ouderbetrokkenheid leidt tot hogere onderwijsopbrengsten. Daarnaast leidt een sterke ouderbetrokkenheid tot betere gedeelde verantwoordelijkheid en draagt bij aan het welzijn van de kinderen. Het is van belang om zorgvuldig om te gaan met ouders in de school. Dit komt de kwaliteit van de school ten goede en het zorgt voor winst voor alle betrokkenen, vooral voor de kinderen!
Onze visie op ouderbetrokkenheid: Obs Jan Ligthart ziet ouders als partners. Partner in de opvoeding, partner in gesprekken en partner in het leren. Ouders zijn ervaringsdeskundigen wanneer het over hun kind gaat, leerkrachten zijn pedagogisch didactische deskundigen wanneer het over hun leerlingen gaat. De school werkt graag samen met de ouders aan de ontwikkeling van het kind, ieder met een eigen rol en verantwoordelijkheid. Wij geven aan wat ouders van de school kunnen verwachten en wat daarbij de grenzen zijn. Daarnaast geven we aan wat we van ouders verwachten. Wij zijn open in ons handelen en communiceren. In de communicatie tussen school en ouders brengen beide partijen op basis van gelijkwaardigheid hun kennis, ervaringen en bevindingen in. Uiteindelijk gaat het er om dat ouders en school eenzelfde perspectief krijgen op de ontwikkeling en de mogelijkheden van het kind. Daarbij is er niet alleen oog voor de ontwikkeling en de vorderingen die het kind op school laat zien, maar bijvoorbeeld ook voor diens functioneren thuis en in de vrije tijd. Uiteindelijk levert een goede samenwerking tussen school en ouders een bijdrage aan de prestaties die de kinderen op school leveren. Waarom vinden wij de samenwerking met ouders zo belangrijk? Wanneer school en ouders elkaar kennen en vertrouwen en wanneer de communicatie tussen beiden goed verloopt, kan de school het onderwijs voor elk kind zo goed mogelijk inrichten. Het leren kan dan thuis verder gaan, doordat u ernaar vraagt en erover praat met uw kind. Kinderen presteren beter op een school die een goed contact heeft met ouders. En dat is wat wij graag willen: “Eruit halen wat erin zit”, zowel wat betreft het leren als ook in de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. In de samenwerking met ouders vinden wij het van belang dat de onderlinge verwachtingen helder zijn.