Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Eindtoets basisonderwijs
Scholen voor Speciaal (Basis) Onderwijs zijn met ingang van april 2019 verplicht de Eindtoets Basisonderwijs af te nemen. Binnen RENN4 is afgesproken dat scholen de eindtoets “Route 8” afnemen voor leerlingen met uitstroomperspectief praktijkonderwijs of hoger.
Onderwijskundig rapport (OKR)
Als de leerling de school verlaat, krijgt de leerling een onderwijskundig rapport (OKR). Dit rapport gaat eveneens naar de vervolgschool. In het rapport staat informatie over de leerprestaties, de werkhouding en het gedrag van de leerling. Het OKR wordt met ouders besproken.
Er worden jaarlijks Cito toetsen afgenomen en methode gebonden toetsresultaten worden geregistreerd.
Naar het voortgezet (speciaal) onderwijs
In februari van het schooljaar 2023-2024 bespreken we het schooladvies voor het voortgezet (speciaal)onderwijs met ouders. Om ons advies te ondersteunen worden bij leerlingen die 12 jaar worden de volgende lijsten ingevuld:
- Een Schoolvragenlijst voor kinderen (sociaal-emotionele ontwikkeling);
- De ADIT;
- Route8 toets;
- De Plaatsingswijzer
Het adviesgesprek wordt gevoerd door de leerkracht en ouders. Als het nodig is sluiten de intern begeleider en/of de gedragsdeskundige aan bij dit gesprek. Ouders en leerlingen bezoeken open dagen en maken uiteindelijk een keuze. Leerkrachten vullen de onderwijskundige eindrapporten in en zij kunnen, als u dat wilt, ook ondersteunen bij het invullen van het aanmeldingsformulieren. Als ouders er toestemming voor geven, verstrekken wij het laatste OPP aan de vervolgschool. Wij verzorgen de overdracht naar de vervolgschool.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.