Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Gravin werken we met combinatiegroepen; groep 1-2-3, groep 4-5 en groep 6-7-8. Iedere groep heeft 15 tot 25 leerlingen.
De leerlingen van groep 1-2 zijn dit schooljaar 16x per jaar op vrijdag vrij. Deze dagen staan aangeven op het jaarrooster.
Schooljaar 2024-2025 hebben we 990 lesuren. Het is wettelijk verplicht om in de basisschoolperiode van acht jaar minimaal 7520 uur onderwijs te geven. Omdat met ingang van schooljaar 2021-2022 een ander onderwijstijdenmodel is ingevoerd (vijf gelijke dagen-model) zullen we gefaseerd de uren per schooljaar verlagen naar 940 lesuren in schooljaar 2027-2028
Om te zorgen voor voldoende overlegtijd als team is besloten (met instemming van de MR) om 26,25 uur per week les te geven. Op die manier is het mogelijk om 5 studiedagen te faciliteren om als team nauw samen te werken aan de gewenste onderwijsverbeteringen.
Ons schoolteam heeft de ambitie om iedere leerling zo goed mogelijk te ondersteunen zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk om dit pro-actief op te pakken en goed navolgbaar te zijn. Daarom hebben we afspraken gemaakt over het gebruik van ons leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld en zetten wij de aanwezige ondersteuning zo efficiënt mogelijk in. Ook komende jaren zullen we bezig zijn met deze ambitie. We hebben ons de voorgaande jaren gefocust op rekenen en spelling. Komende jaren werken we ook aan de ontwikkeling van ons leesonderwijs. We werken samen met de plusgroep van het samenwerkingsverband, zodat we de leerlingen die daar behoefte aan hebben kunnen voorzien van een uitgebreider aanbod.
De samenwerking tussen de peutergroep en groep 1-2-3 vinden we erg belangrijk. Naast het buitenspelen worden er activiteiten samen gedaan en worden de thema's met regelmaat afgestemd. Ook doen de (oudste) peuters soms mee met lessen met de kleuters zoals bijvoorbeeld schrijfdans.
We hebben de mogelijkheden voor het bieden van voorschoolse opvang verkend, maar helaas zijn de leerlingaantallen die hier gebruik van willen maken te laag. Mocht dit in de toekomst anders worden, zullen we opnieuw onderzoeken of dit een mogelijkheid kan zijn.