Welke doelen staan in het schoolplan?
Naar aanleiding van het inspectiebezoek in januari 2022 heeft de PO-raad een onderwijsanalyse op de Gravin van Rechterenschool uitgevoerd in het kader van het programma 'Goed worden en goed blijven'. Naar aanleiding van de uitkomsten van het inspectieonderzoek en deze analyse is een verbeterplan geschreven door de interim directeur in samenwerking met het team en de medezeggenschapsraad. De doelen uit het schoolplan 2021 -2025 staan daardoor minder op de voorgrond.
Hieronder kunt u de doelen lezen die zijn geformuleerd in het Verbeterplan Gravin van Rechterenschool om onze ambities te behalen. In het bijbehorende activiteitenschema staan de doelen en subdoelen uitgewerkt in activiteiten:
ONDERWIJSPROCES: OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding
Ambitie: Alle leerlingen op de Gravin van Rechterenschool krijgen gelijke kansen om zich optimaal te ontwikkelen op sociaal,- emotioneel én cognitief gebied. Hiervoor krijgen zij de ondersteuning en uitdaging die daarvoor nodig is.
Doelen om ambitie te behalen:
- Wij volgen systematisch de ontwikkeling van alle leerlingen en stemmen het onderwijs af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- Indien er sprake is van een ontwikkelperspectief dan worden de ambitieuze onderwijsdoelen, begeleiding en ondersteuning beschreven en actief door de leerkracht ingezet, geëvalueerd en bijgesteld.
ONDERWIJSPROCES: OP3 Pedagogisch, didactisch handelen op het gebied van afstemming
Ambitie: Met alle teamleden gezamenlijk zorgen wij voor een veilig en stimulerend leef-, speel- en werkklimaat. Door sterke instructies gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en een passend aanbod, dagen we leerlingen uit alle kennis en vaardigheden eigen te maken die zij nodig hebben voor een passende vervolgopleiding.
Doelen om ambitie te behalen:
- Het didactisch handelen van de leerkrachten is eenduidig en gebaseerd op bewezen effectieve interventies.
- We stimuleren saamhorigheid van leerlingen, ouders en teamleden op school en in het dorp en leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor zichzelf.
- In de ‘Analyse veiligheidsmeting’ wordt eind schooljaar 2022-2023 25% minder oranje en rood gescoord.
- Het pedagogisch handelen van de leerkrachten is eenduidig en gebaseerd op de uitgangspunten van de Kanjertraining.
STUREN, KWALITEITSZORG EN AMBITIE: SKA1 Visie, ambities en doelen
Ambitie: Op de Gravin van Rechterenschool wordt eigentijds onderwijs gegeven waarin alle kerndoelen worden behaald. In de onderbouw bieden we themagericht en betekenisvol onderwijs waarin kinderen lerend spelen. In de midden- en bovenbouw is een sterke focus op de kernvakken (spelling, lezen, begrijpend lezen en rekenen) waarbij we optimaal gebruik maken van de lestijd. We zoeken naar samenhang in het onderwijsaanbod binnen en tussen vakken en leergebieden. Kunst, cultuur en natuur brengen we actief de school in. We houden vast aan de gemoedelijke schoolomgeving waarin leerlingen zorg voor elkaar hebben en vooral ook veel plezier met elkaar hebben.
Doelen om ambitie te behalen:
- De directie van de school zorgt samen met het team voor het sturen en volgen van de gestelde doelstellingen en stelt 2 x per jaar vast of het kwaliteitszorg systeem bijgesteld moet worden.
- De ambities en doelen van de Gravin van Rechterenschool worden door alle teamleden breed gedragen en eenieder voelt zich verantwoordelijk hiervoor.
STUREN, KWALITEITSZORG EN AMBITIE: SKA2 Uitvoering en kwaliteitscultuur
Ambitie: Het team van de Gravin van Rechterenschool is erop gericht om het onderwijs op de Gravin iedere dag een beetje beter te maken. Alle teamleden delen de visie en ambitie van de school en werken optimaal samen om dit te bereiken.
Doelen om deze ambitie te behalen:
- Alle teamleden werken voortdurend planmatig en gericht aan de ontwikkeling en verbetering van ons onderwijs zodat deze minimaal voldoen aan de normen die de inspectie hiervoor heeft vastgesteld.
- In de ondersteuningsstructuur zijn vijf momenten gedurende het jaar vastgelegd zodat dit door leerkracht en IB-er kan worden gemonitord.
- Er is voldoende ruimte en tijd om met elkaar in gesprek te zijn en weloverwogen, doordachte keuzes te maken gebaseerd op effectieve interventies.
- Binnen de school nemen alle teamleden de verantwoordelijkheid voor het bevorderen van een professionele cultuur waarin zij van elkaar leren, samen de norm bepalen naar aanleiding van de gestelde doelen, elkaar aanspreken en elkaar helpen.
ONDERWIJSRESULTATEN: OR Resultaten
Ambitie: We halen de referentieniveaus waarbij alle leerlingen van de Gravin van Rechterenschool de school verlaten met minimaal het fundamentele niveau. Wat betreft het percentage behaald streefniveau liggen de resultaten boven de signaleringswaarden van de inspectie en minimaal op het landelijk gemiddelde. Alleen voor leerlingen waar gedurende de schoolloopbaan een passend Ontwikkelingsperspectief is vastgesteld, wijken we beredeneerd af van deze ambitie.
Doelen om ambitie te behalen:
- Bij de bespreking van de analyse van de eindmeting nemen we de volgende stap naar onze ambitie op. Dit doel wordt beschreven in de analyse.
- Deze doelstelling monitoren we gezamenlijk tijdens de bespreking van de middenmeting in Q1 2023.
- Eind schooljaar 2022-2023 worden opnieuw de doelstellingen van de eindresultaten voor schooljaar 2023-2024 beschreven.
Op termijn zal het huidige schoolplan opnieuw moeten worden opgesteld naar aanleiding van alle ontwikkelingen die zijn ingezet op de Gravin van Rechterenschool.