Openbare Basisschool de Riemsloot

Alle Wijtzesweg 53 A 8426 CT Appelscha

  • In november 2020 ontvingen we officieel het predikaat Vreedzame School
  • De officiële opening van De Kinderboekenweek doen we altijd met de hele school
  • Heerlijk met de kleuters op stap in het bos van Appelscha
  • Ieder jaar organiseert De Riemsloot een voorleeswedstrijd. We stimuleren graag om veel te lezen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij laten ieder jaar alle kinderen meedoen aan de eindtoets. 

De resultaten die uit de eindtoets zijn gekomen hebben voor ons geen verassende resultaten opgeleverd de afgelopen jaren. De resultaten waren in lijn met de verwachting. Kinderen waarbij de eindscore hoger uit is gevallen, worden opnieuw tegen het licht gehouden en in overleg met ouders en leerling wordt eventueel het advies omhoog bijgesteld.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en in juni neemt de school bij alle leerlingen de Cito leerling in beeld toetsen af. Vervolgens worden al deze resultaten ingevoerd, geanalyseerd en besproken bij de groepsbesprekingen. Vanuit deze groepsbesprekingen worden alle methode-gebonden en niet methode- gebonden resultaten besproken en wordt ook gekeken naar het sociaal emotionele aspect. Hierbij worden acties besproken en weggezet en worden de groepsplannen bijgesteld. Ook heeft de school in maart en juli (of september) met het team een onderwijsevaluatie om de resultaten schoolbreed te evalueren. Hierbij worden de trends en resultaten van de afgelopen 3 jaar met elkaar vergeleken en worden conclusies  getrokken en interventies besproken en vastgesteld. Ook heeft de school een zelfevaluatiegesprek met het bestuur over de opbrengsten. Acties die hieruit voortvloeien worden meegenomen in het jaarplan van het jaar erop. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We volgen de leerlingen die van school zijn gegaan aan de hand van de gegevens van het VO. We maken gebruik van de afgenomen Drempeltest en de Plaatsingswijzer bij het verwijzen naar het VO. De Plaatsingswijzer schetst een reëel beeld van wat een leerling kan. Daarnaast nemen wij de kind kenmerken mee in de doorverwijzing. Is de leerling gemotiveerd, is het een doorzetter, kan het plannen, heeft de leerling zijn/haar spullen voor elkaar etc.

In overleg met de ouders en alle verzamelde data maken we dan een voorstel voor het vervolgonderwijs. Ook is er altijd een warme overdracht met het voortgezet onderwijs, waarbij we de leerlingen met het VO doornemen, om te kijken wat de leerling nodig heeft op het VO.

Blijkt uit de eindtoets dat een leerling toch een niveau hoger kan, dan kunnen we dit i.o.m. ouders bijstellen. We stellen nooit naar beneden bij.

We proberen wel kansrijk te adviseren waar dit mogelijk is. Afgelopen jaren hebben we dit meermalen gedaan bij leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze visie hebben wij KLIMAAT als een van onze speerpunten.

Dat kinderen zich veilig voelen op school is een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen. Op onze school besteden we aandacht aan onderwerpen zoals pesten, buitensluiten, omgaan met elkaar etc. Dit doen we door schoolbreed te werken aan De Vreedzame school, waar onze collega's een cursus voor hebben gevolgd. Daarnaast hebben we in groep 7 en 8 mediatoren. We houden als school in de gaten hoe het met de kinderen gaat door middel van ZIEN. Hierbij letten we met name op betrokkenheid en welbevinden. Ook vullen de kinderen van groep 6 t/m 8  de sociale veiligheidsvragenlijst in. Hierdoor krijgen we nog beter in beeld hoe kinderen zich voelen.

Wanneer er gepest wordt proberen we hier als school zo goed mogelijk mee om te gaan en hanteren we ons pestprotocol. Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Bij incidenten registreren we wat er is voorgevallen en wat de school hieraan heeft gedaan.

Het pedagogisch klimaat in de klas is ook een belangrijke voorwaarde om tot goed leren te komen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Rust
  • Orde
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie is in februari 2018 op school geweest voor een themaonderzoek over de overgang van PO naar VO. Hierbij kwam naar voren dat we dit goed in beeld hebben.

In november 2018 hebben we een interne audit laten uitvoeren, waarbij we gebruik hebben gemaakt van het nieuwe inspectiekader. Ook dit kwam als voldoende uit de bus. We hebben een overzicht gemaakt van de ontwikkelpunten waar we aan gaan werken en die zullen ook in het nieuwe schoolplan terug te vinden zijn.

Terug naar boven