Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast de school staat het gymlokaal. Twee keer in de week krijgen de leerlingen bewegingsonderwijs.
De kinderen leren hier al jong samenwerken, samenspelen en elkaar ondersteunen. Wij bevorderen sociale vaardigheden en weerbaarheid van de kinderen.
Er is veel aandacht voor taalvorming. Dit is immers de basis voor veel ander leren.
In de kleutergroepen werken we o.a. aan de hand van thema’s. Deze sluiten aan bij de belevingswereld van het kind. Op een speelse manier ervaren kinderen hoe hun wereld in elkaar zit. Daarnaast maken we veel gebruik van de Kleuteruniversiteit als inspiratiebron.
De basisvakken, taal, lezen en rekenen staan centraal op school.
Daarnaast is er veel aandacht voor De Vreedzame school.
Op De Riemsloot werken we met groepsplannen voor rekenen en lezen. Hierbij hebben we de kinderen in 3 groepen verdeeld op basis van hun niveau. De leerkrachten geven instructie aan de hele groep, maar zullen leerlingen die meer aankunnen eerder loslaten dan leerlingen die meer gebaat zijn bij instructie. Kinderen die na de instructie nog meer hulp nodig hebben komen bij de leerkrachten om de instructie tafel zitten voor extra ondersteuning en uitleg. De leerkracht vergeet hierbij niet de leerlingen die al aan het werk zijn, maar maakt gerichte looprondes waarbij kinderen vragen kunnen stellen. We proberen zoveel mogelijk handelingsgericht te werken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zijn gestart om middels EDI les te geven. Dit willen we steeds beter wegzetten en nieuwe leerkrachten meenemen in dit traject. Daarnaast gaan we aan de slag met Teach like a champion. Dit programma sluit mooi aan bij de manier waarop we EDI wegzetten binnen de groep.
De inzet van de onderwijsassistenten optimaal inzetten, helemaal nu door het wegvallen van de NPO gelden we veel minder uren ter beschikking hebben.
We gaan steeds meer richting inclusiever onderwijs. We zullen hier meer kennis over moeten opdoen en scholing kan hier een onderdeel van zijn. Daarnaast zien we een groei m.b.t. anderstalige kinderen. Een aantal heeft eerst onderwijs genoten op een NT2 school, maar afgelopen schooljaar hebben we ook kinderen vanuit Oekraïene en kleuters opgevangen, die geen Nederlands spraken.
Via een warme overdracht weten wij welke kinderen met 4 jaar bij ons binnenstromen. Met behulp van de VVE (Vroeg en voorschoolse educatie) gegevens van de peuterspeelzaal of de kinderopvang bepalen wij of een kind al in een taal- of rekengroepje ingedeeld moet worden, of dat een kind dit niet nodig heeft.