Openbare Basisschool de Riemsloot

Alle Wijtzesweg 53 A 8426 CT Appelscha

  • In november 2020 ontvingen we officieel het predikaat Vreedzame School
  • De officiële opening van De Kinderboekenweek doen we altijd met de hele school
  • Heerlijk met de kleuters op stap in het bos van Appelscha
  • Ieder jaar organiseert De Riemsloot een voorleeswedstrijd. We stimuleren graag om veel te lezen

Het team

Toelichting van de school

Wij zijn een enthousiast en hecht team. We hebben een diversiteit aan leerkrachten op school. Van startende leerkrachten tot zeer ervaren leerkrachten. We hebben zowel mannelijke als vrouwelijke collega's.

We helpen elkaar en werken graag samen. 

Ieder schooljaar ontvangen we ook graag stagiaires bij ons op school. Op deze wijze helpen we graag mee aan het enthousiasmeren van aanstaande leerkrachten tot bevoegd leerkracht basisonderwijs.

Groepsindeling 2023-2024

Groep 1A juf Ria en juf Tiny

groep 1B juf Wendy en juf Yda

Groep 2 juf Yvonne en juf Ria

Groep 3 juf Xandra en juf Mieke

Groep 4 juf Ingrid en juf Anja 

Groep 5 juf Gillian en juf Sharon

groep 6 meester Dennis

Groep 6/7 juf Bianca en juf Kelly

Groep 8 meester Geert

Gerda Bosscher en Mirjam Steg, verrichten onderwijsassistent taken in diverse groepen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht afwezig is, kijken we of we het intern kunnen oplossen. Lukt dit niet, dan kijken we op de vervangingslijst. Indien hier geen leerkrachten beschikbaar zijn, zullen we kijken of de IB'er of de directeur een dag voor de groep kan staan (Max. 1 dag).

Wanneer dit geen mogelijkheid is, dan zullen we de ouders inseinen dat de kinderen die dag geen onderwijs kunnen ontvangen.

Mocht dit langer dan een dag zijn, dan wordt een andere groep uitgeroosterd. We zullen er natuurlijk alles aan proberen te doen om deze situaties te voorkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast de school staat het gymlokaal. Twee keer in de week krijgen de leerlingen bewegingsonderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen leren hier al jong samenwerken, samenspelen en elkaar ondersteunen. Wij bevorderen sociale vaardigheden en weerbaarheid van de kinderen.

Er is veel aandacht voor taalvorming. Dit is immers de basis voor veel ander leren. 

In de kleutergroepen werken we o.a. aan de hand van thema’s. Deze sluiten aan bij de belevingswereld van het kind. Op een speelse manier ervaren kinderen hoe hun wereld in elkaar zit. Daarnaast maken we veel gebruik van de Kleuteruniversiteit als inspiratiebron. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De basisvakken, taal, lezen en rekenen staan centraal op school.
Daarnaast is er veel aandacht voor De Vreedzame school.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op De Riemsloot werken we met groepsplannen voor rekenen en lezen. Hierbij hebben we de kinderen in 3 groepen verdeeld op basis van hun niveau. De leerkrachten geven instructie aan de hele groep, maar zullen leerlingen die meer aankunnen eerder loslaten dan leerlingen die meer gebaat zijn bij instructie. Kinderen die na de instructie nog meer hulp nodig hebben komen bij de leerkrachten om de instructie tafel zitten voor extra ondersteuning en uitleg. De leerkracht vergeet hierbij niet de leerlingen die al aan het werk zijn, maar maakt gerichte looprondes waarbij kinderen vragen kunnen stellen. We proberen zoveel mogelijk handelingsgericht te werken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 

We zijn gestart om middels EDI les te geven. Dit willen we steeds beter wegzetten en nieuwe leerkrachten meenemen in dit traject. Daarnaast gaan we aan de slag met Teach like a champion. Dit programma sluit mooi aan bij de manier waarop we EDI wegzetten binnen de groep.

De inzet van de onderwijsassistenten optimaal inzetten, helemaal nu door het wegvallen van de NPO gelden we veel minder uren ter beschikking hebben.

We gaan steeds meer richting inclusiever onderwijs. We zullen hier meer kennis over moeten opdoen en scholing kan hier een onderdeel van zijn. Daarnaast zien we een groei m.b.t. anderstalige kinderen. Een aantal heeft eerst onderwijs genoten op een NT2 school, maar afgelopen schooljaar hebben we ook kinderen vanuit Oekraïene en kleuters opgevangen, die geen Nederlands spraken. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Via een warme overdracht weten wij welke kinderen met 4 jaar bij ons binnenstromen. Met behulp van de VVE (Vroeg en voorschoolse educatie) gegevens van de peuterspeelzaal of de kinderopvang bepalen wij of een kind al in een taal- of rekengroepje ingedeeld moet worden, of dat een kind dit niet nodig heeft.

Terug naar boven