PCBO Koningin Wilhelmina

Professor Röntgenstraat 10 7311 AM Apeldoorn

  • Schoolfoto van PCBO Koningin Wilhelmina
  • Schoolfoto van PCBO Koningin Wilhelmina
  • Schoolfoto van PCBO Koningin Wilhelmina
  • Schoolfoto van PCBO Koningin Wilhelmina
  • Het schoolplein biedt veel ruimte met daarin mooie speeltoestellen, maar ook een voetbalkooi.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van observaties, gesprekken met kinderen, gesprekken met ouders, methodetoetsen en uitslagen van het Cito-Leerling-Volg-Systeem (LOVS) houden wij de ontwikkeling van kinderen bij. We werken per schooljaar vier keer aan een cyclus van:

  • data verzamelen;
  • data analyseren en interpreteren;
  • voor verschillende vakgebieden groepsplannen maken;
  • deze plannen uitvoeren.

Zo werken wij handelings- en opbrengstgericht. Tijdens twee van de vier cyclussen staat de cognitieve ontwikkeling van kinderen centraal en tijdens de andere twee cyclussen is de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen het speerpunt. In het doorlopen van iedere cyclus spelen de leerkracht en de internbegeleiders een belangrijke rol. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Zelfvertrouwen
We willen de kinderen zelfvertrouwen bijbrengen door vertrouwen uit te spreken in hun vermogens om te leren. Daarbij accepterend (en aan de kinderen duidelijk makend) dat het  ene kind langer over dat leren mag doen dan het andere. Zelfvertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor een goede werkhouding. We reiken de kinderen ‘tools’ aan en helpen  hen om het zoveel mogelijk zelf te doen.

Veiligheid
Een vriendelijk en veilig klimaat werkt mee aan een gevoel van je ‘thuisvoelen’. Daarvoor zijn duidelijke afspraken en regels nodig. Rust en een zekere orde en regelmaat zijn volgens ons noodzakelijke ‘ingrediënten’ om de veiligheid te waarborgen.

Omgang met elkaar
Fatsoenlijk met elkaar omgaan moet je leren. We zetten hier stevig op in. We hebben respect voor elkaar, we luisteren naar elkaar en sluiten elkaar niet buiten. De Kanjertraining speelt ook een belangrijke rol bij dit onderwerp. 

Kanjertraining
De Kanjertraining heeft als visie: als een mens sterk staat in zijn eigenheid, zichzelf durft te zijn en een sterke eigen identiteit heeft, dan is de mens in staat om te gaan met zichzelf en de medemens. Dit levert een positieve bijdrage aan de maatschappij en in het bijzonder het samen leven in deze maatschappij. Door het jaar heen behandelen we negen thema’s met als uiteindelijk doel dat de kinderen zoveel mogelijk als volgt over zichzelf denken:

  • Hier ben ik, het is goed dat ik er ben.
  • Er zijn mensen die van mij houden.
  • Niet iedereen vindt mij aardig, dat hoort zo.
  • Ik luister wel naar kritiek.
  • Ik zeg wat ik voel en wat ik denk.
  • Doet iemand vervelend tegen mij? Dan haal ik mijn schouders op.
  • Doet iemand rot, dan doe ik niet mee.
  • Ik gedraag me als een kanjer, want ik ben een kanjer.

Dit alles proberen we na te streven met alle respect voor de eigenheid van het kind. Voor het onderwijs zijn de doelen vooral praktisch:

  • Pestproblemen worden opgelost.
  • Kinderen durven zichzelf te zijn.
  • Kinderen voelen zich veilig.
  • Kinderen voelen zich bij elkaar betrokken. 
  • Kinderen kunnen gevoelens onder woorden brengen.
  • Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen.
  • De school weet grenzen te stellen.
  • De leerkracht wordt gerespecteerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Veiligheid
  • Omgang met elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven