PCBO De Fakkel

Roerdompweg 3 7331 CL Apeldoorn

  • Schoolfoto van PCBO De Fakkel
  • Schoolfoto van PCBO De Fakkel
  • Schoolfoto van PCBO De Fakkel
  • Schoolfoto van PCBO De Fakkel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Na groep acht gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Het schooltype dat voor hen gekozen wordt, zou iets kunnen zeggen over de kwaliteit van onze school. Toch zijn we daar voorzichtig mee, want aanleg en intelligentie zijn natuurlijk de eerste voorspellers. Het advies van de basisschool is grotendeels bepalend voor de schoolkeuze van uw kind. Het gaat om meer dan ‘goed kunnen leren’. Inzet en motivatie, de sociale omstandigheden zijn tevens belangrijk. De IEP-eindtoets wordt als extra informatie gebruikt in het overleg over de schoolkeuze. We willen graag weten of ons advies klopt. Daarom hebben we elk jaar overleg met de brugklasmentoren van het voortgezet onderwijs. We bespreken dan ook de leerlingen uit voorgaande leerjaren.

Als schoolteam werken we hard aan het geven van goed onderwijs. We zorgen er voor dat kinderen na groep 8 naar een school voor Voortgezet Onderwijs kunnen die bij hen past. Dit betekent dat een deel van de kinderen verder gaat in het VMBO. Een ander deel van de kinderen stroomt uit naar HAVO/ VWO. 

De score van 2021 lag op 82,2. Met deze behaalde score hebben we ruim boven de ondergrens (79,3) voor onze school gescoord. Deze ondergrens is, naar aanleiding van onze leerling populatie, vastgesteld door de inspectie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1, 2 en 3 ligt de nadruk op betekenisvol en themagericht onderwijs. De resultaten zijn op het niveau van wat er van de leerlingpopulatie mag worden verwacht. Nieuwe elementen worden aan het onderwijs toegevoegd, zoals doelgericht leren, samenwerken en de executieve functies. Met de invoering van Passend Onderwijs is het afstemmen van de instructie en verwerking op het niveau van de leerlingen nog belangrijker geworden. ICT maakt steeds meer onderdeel uit van het onderwijs. We kunnen op met behulp van ICT het onderwijs steeds meer passend maken voor ieder kind.

We werken op school met het leerlingvolgsysteem IEP. In dit systeem worden kinderen ieder jaar getoetst om zo hun vorderingen goed te kunnen volgen. U wordt via het rapport op de hoogte gesteld van de uitkomsten. Alleen als de uitslag samen met andere gegevens, duidelijk een reden tot zorg geven, worden ouders door de groepsleerkracht op korte termijn op de hoogte gesteld van deze zorg.

We gebruiken de IEP eindtoets primair onderwijs. Wanneer deze toets wordt afgenomen, staat in de jaarkalender. De uitslag van de IEP eindtoets in groep 8 wordt zo spoedig mogelijk meegegeven. Wanneer de uitslag een hoger advies dan het schooladvies laat zien wordt er door de leerkracht van groep 8 contact met u gezocht voor een eventuele heroverweging.

Op De Fakkel hechten wij naast de prestaties veel waarde aan de houding van uw kind. Dit is zichtbaar in het gedeelte sociale vaardigheden en werkhouding.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het begin van het schooljaar vindt een voorlopig adviesgesprek plaats. Op basis van dit voorlopig advies kunnen de kinderen zich gaan oriënteren op scholen die binnen hun advies vallen. In januari is het definitieve advies. Op basis van dit advies kan er aangemeld worden op een school voor Voortgezet Onderwijs. Ouders en kinderen worden gewezen op de open dagen van de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.

In groep 8 bereiden we de kinderen voor op dat zij onze school gaan verlaten en naar het voortgezet onderwijs (VO) gaan. Er is keuze uit vele scholen. Wij proberen hen daarbij te helpen. Gedurende het schooljaar worden de volgende stappen ondernomen:

  • Een oriëntatie om enig inzicht te geven welke opleiding nodig is voor welk beroep;
  • Een oriëntatie op de structuur van het voortgezet onderwijs;
  • Een oriëntatie van ouders en kinderen via de open dagen, om hen nader kennis te laten maken met de scholen;
  • Een oriëntatie op aspecten die van belang zijn bij de schoolkeuze, zoals: mogelijkheden, interesses, motivatie en doorzettingsvermogen, toelatingsbeleid van het voortgezet onderwijs en het maken van de Eindtoets.

De ouders worden geadviseerd door de groepsleerkracht van groep 8. Zij nemen de uiteindelijke beslissing bij welke school zij hun kind gaan aanmelden. Sommige scholen voor VO nemen nog een aparte instaptoets af. Hier krijgt u dan bericht overvan de betreffende scholen.

De overdracht van gegevens naar het VO
Ouders hebben de verantwoordelijkheid voor het zoeken van een school voor voortgezet onderwijs die past bij de mogelijkheden en wensen van hun kind. De basisschool heeft hierin een adviserende rol. Bij de overstap naar het VO is het advies van de leerkracht leidend. Bij dit advies wordt gekeken naar de verschillende vaardigheden. De leerkracht wordt hierin gesteund door gegevens als observaties en toetsen. In de loop der jaren is veel informatie over het kind verzameld in het dossier. Wij kunnen hierdoor uitgebreide informatie geven over de persoonlijke aspecten van het kind, zoals bijvoorbeeld doorzettingsvermogen, concentratie en werkhouding. Om voor plaatsing in het praktijkonderwijs of leerwegondersteunend onderwijs (dit zijn scholen of delen van scholen voor voortgezet onderwijs met een speciaal programma en kleine groepen) in aanmerking te komen, moet een speciale toets worden afgenomen, het capaciteitenonderzoek. Om de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs zo vloeiend mogelijk te laten verlopen, vindt er van tevoren overleg (mondeling en/of schriftelijk) plaats met de ontvangende scholen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We zijn op onze school in 2010 gestart met de Kanjertraining en zijn inmiddels Kanjerschool.  We hebben ervoor gekozen om alle teamleden van onze school te scholen.  De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief).

We streven de volgende doelen na:

  • Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas;
  • Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen;
  • Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten;
  • Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen;
  • Leren om verantwoordelijkheid te nemen;
  • Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij vertrouwen elkaar
  • Wij helpen elkaar
  • Niemand speelt de baas

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school voldoet aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen.

Terug naar boven