Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Waarvoor staan wij?
Wij zijn een school waar je kunt zijn wie je bent en waar we rekening houden met elkaar. Dit doen we vanuit onze kernwaarden.
- Welbevinden: Ik wil dat jij met plezier naar school komt en nieuwsgierig bent naar wat er gaat gebeuren
- Betrokkenheid: Ik ben zo betrokken bij wat ik doe dat ik volop leer
- Respect: Ik wil jou zien zoals je echt bent en daar op een bij jou passende manier mee omgaan.
- Verantwoordelijkheid: Ik denk na over wat er wordt verwacht en kies ervoor om het goede te doen.
- Veiligheid: Ik doe wat nodig en mogelijk is om ervoor te zorgen dat het met jou en mij goed blijft gaan.
Waar deze kernwaarden samen gaan is er ruimte voor groei.
Onze kernwaarden
WelbevindenKinderen zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Zij kunnen vanuit welbevinden op pad gaan om de wereld te ontdekken. Het welbevinden van kinderen is uitgangspunt voor het team.
BetrokkenheidOns onderwijs is erop gericht dat kinderen leren vanuit een betrokken werkhouding. Het is onze taak kinderen goed te observeren, te prikkelen en nieuwsgierig te maken, waardoor ze gemotiveerd raken om te leren. We werken met een breed aanbod van nieuwe, moderne methodes die aansluiten op de diverse leerstijlen van onze kinderen. De betrokkenheid wordt geoptimaliseerd door eigen initiatieven en activiteiten van kinderen te stimuleren.
RespectRespect betekent dat wij waardering voor de ander hebben en rekening houden met elkaar. Het is een concreet uitgangspunt voor onze relaties met anderen: Ouders, collega’s en kinderen.
Verantwoordelijkheid
We willen dat onze kinderen zelfstandig zijn en daarbij verantwoordelijkheid laten zien voor zichzelf, hun medeleerling, de school en hun omgeving. Bij verantwoordelijk zijn hoort dat je oog hebt voor elkaar. Wij willen dat onze kinderen zich gekend en gezien voelen op school.
VeiligheidWij vinden het belangrijk dat kinderen zich thuis voelen om zoveel mogelijk te kunnen leren. Wij proberen binnen onze school een veilige omgeving te creëren voor onze leerlingen, hun ouders en de medewerkers.
Veiligheid betekent voor ons ook dat we in een open cultuur met elkaar samenwerken, waarin we zorgvuldig communiceren. Kinderen en volwassenen moeten met plezier naar school gaan. We spreken met elkaar af hoe we dat doen en spreken elkaar aan op gewenst en ongewenst gedrag.
Onderwijs aan het jonge kind
Stevig fundament voor de toekomst
Het onderwijs aan jonge kinderen vormt de basis voor hun ontwikkeling in de toekomst. Deze basis moet stevig en duidelijk zijn.Op De Bongerd kijken we goed naar kinderen. Wij houden hun ontwikkelingsfase in beeld en sluiten aan bij de (onderwijs)behoefte. Spel en spelen zien we als centrale activiteit en we werken doelgericht volgens de doelen van het SLO.
Spelend leren
De leerkracht biedt (nieuwe) doelen aan in een (kleine) kring waar vervolgens in verschillende themahoeken spelenderwijs aan wordt gewerkt. De leerkracht speelt mee met de leerlingen zodat zij nog beter kan aansluiten bij de behoeften door bijvoorbeeld het niveau van het spel te verhogen.
Ontwikkeling in beeld
De ontwikkeling van jonge kinderen houden wij structureel bij. Op deze manier volgen we de ontwikkeling en krijgen goed in beeld wat de kinderen kunnen en nog kunnen leren. Deze aanpak stelt ons in staat om in te spelen bij eventuele stagnaties in de ontwikkeling of door bijvoorbeeld een andere aanpak en/of aanbod te kiezen.De leerkracht is geregeld in gesprek met de kwaliteitscoördinator over die ontwikkeling. Samen bekijken zij of de ontwikkeling verloopt zoals verwacht en passend is. Door reflectie op het eigen handelen past de leerkracht zijn handelen nog beter af op de behoeften van kinderen. Indien nodig wordt er, in overleg met de ouders, extra ondersteuning aangevraagd. Extra ondersteuning wordt door de kwaliteitscoördinator aangevraagd bij het samenwerkingsverband. Daarnaast hebben wij onderwijsassistenten en leraarondersteuners op school die leerlingen extra kunnen ondersteunen.
Digikeuzebord bij kleuters
Dit programma is ervoor bedoeld om de ontwikkeling van jonge kinderen zo vroeg mogelijk te volgen en te stimuleren. Leerkrachten zetten op het digikeuzebord spelactiviteiten klaar. Leerlingen kunnen op het digikeuzebord kiezen wat zij willen spelen. Leerkrachten observeren gericht tijdens het spel en laten het activiteitenaanbod aansluiten bij wat het kind nodig heeft. Leerkrachten sluiten aan bij het spel om het spel zo te verdiepen. Wij werken in thema’s aan de ontwikkeling van de kleuters. Als basis gebruiken wij verschillende bronnen. Dat zijn onder andere kleuteruniversiteit, Onderbouwd! en verschillende boeken. Daarnaast maken wij gebruik van de activiteiten uit bijvoorbeeld fonemisch en gecijferd bewustzijn. De klasinrichting is steeds gericht op het thema dat behandeld wordt in de groep. Zo ontstaat er een rijke leeromgeving waarin de kleuters spelenderwijs tot ontwikkeling komen.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Op De Bongerd hebben we een vijf-gelijke-dagen model van 8.30u-14.00u voor alle leerlingen. De leerlingen hebben twee keer een kwartier pauze, waarin zij buiten spelen. Tijdens het eten en drinken zitten de leerlingen in de eigen groep. Leerkrachten en ondersteuners begeleiden op die momenten de groepen. Op onze school besteden we het grootste deel van de onderwijstijd aan de kernvakken taal, rekenen en lezen. De basisvakken vinden wij het belangrijkst. Daarmee leggen we de basis voor het leren. Daarnaast is er in alle groepen elke week een les van Kwink. De groepen hebben 1 keer in de week een gymles buiten en 1 keer in de week een gymles in de gymzaal. In de onderbouw zijn de zaakvakken verweven in de thema's. In de bovenbouw besteden we aandacht aan alle zaakvakken en Engels. Op De Bongerd werken wij schoolbreed met Kunstcircuits. Minimaal drie keer per jaar organiseren de leerkrachten een gezamenlijk thema waarin beeldend werken op een procesgerichte manier centraal staat.
Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen op tijd op school komen. We hebben een protocol opgesteld om verzuim tegen te gaan. Dit kunt u vinden op de pagina schoolverzuim en verlof. Om te zorgen dat de leerlingen hun tijd effectief besteden zorgen de leerkrachten ervoor dat de leerlingen vlot aan de slag kunnen wanneer zij in de klas komen.
Wat is Onderwijstijd?
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.
In schooljaar 2024-2025 wordt gestart met de inzet van een brugfunctionaris. De brugfunctionaris is laagdrempelig beschikbaar voor ouders. Zij ondersteunt bij vraagstukken die ouders en/of leerlingen hebben. De brugfunctionaris weet welke instanties beschikbaar zijn voor ouders en kan hen ondersteunen bij het zoeken naar de juiste instanties.
Op de korte termijn zullen we het aanbod voor kinderen met een andere thuistaal bekijken. We zien dat meer kinderen instromen waar we ons taal aanbod voor moeten aanpassen.In schooljaar 2024-2025 zal een leerkracht de opleiding tot taal/leesspecialist volgen. Deze specialist zal zich ook richten op het aanbod en instructie aan kinderen met een andere thuistaal dan Nederlands. Daarnaast zal in de onderbouw het project 'Rijke taal' plaatsvinden. Hierin worden de leerkrachten van groep 1 en 2 begeleidt door een leerkracht van de Wereldschool de Vlinder. Op deze manier krijgen leerkrachten meer kennis en vaardigheden om het onderwijs in deze groepen zo passend mogelijk te maken.
In schooljaar 2024-2025 zal er ook een rekenspecialist opgeleid worden. Deze specialist zal het rekenonderwijs samen met het team versterken zodat voor alle kinderen het aanbod en instructie zo passend mogelijk gemaakt kan worden.
Kindcentrum
In de komende jaren zullen we met Doomijn groeien naar een Integraal Kindcentrum waar we opvang en onderwijs bieden voor kinderen van 1 t/m 12 jaar. Hierover zijn gesprekken gaande en zullen bijeenkomsten en activiteiten worden georganiseerd om samen een stevig pedagogisch fundament neer te zetten.
Doomijn kinderopvang
Stap in de kinderwereld!
Stap in de kinderwereld bij Doomijn Kinderopvang en verwonder je. Bij Doomijn is het fijn en vertrouwd en zijn ze groots in het kleine. Ze zijn gek op de natuur en er is alle ruimte om te ontdekken, fouten te maken en vies te worden. Want daar leer je van. Je mag spelen zonder te presteren en kleuren zonder lijntjes. Doomijn ziet wat je kan en wat je nodig hebt. Als kind én als ouder. Doomijn trekt samen op met ouders, want ouders zijn onvervangbaar en kinderopvang onmisbaar in de ontwikkeling van een kind. Vol verwondering, over en met elkaar. Samen groeien en leren over wat er nú echt toe doet. 11 De winst van Doomijn zit in het kind: het rendement gaat rechtstreeks naar het verbeteren van alles wat ze doen. En dat zie je elke dag terug op de gezichten van de kinderen. Zo draagt Doomijn met de kinderdagverblijven, peuteropvang en buitenschoolse opvang bij aan een betere startpositie voor kinderen, liefde voor hen en hun ouders en meer verbinding in de maatschappij.