Aanname beleid 4-jarige
Als uw kind bijna 3 jaar is, ontvangt u van de gemeente informatie over het aanmelden voor een basisschool en een aanmeldformulier. Op basisscholenapeldoorn.nl vindt u een overzicht van alle basisscholen in Apeldoorn en omstreken. Om een goede schoolkeuze te kunnen maken, laten wij u graag onze school zien. Wij maken graag kennis met u en uw zoon/dochter. U kunt hiervoor contact opnemen met onze directeur via (055) 53 35 355.
Open dag
Twee keer in het jaar organiseren alle basisscholen in Apeldoorn ook een open dag. Dit is ook een mogelijkheid om met ons kennis te maken. U bent van harte welkom. Meer informatie over de open dag vindt u op www.basisscholenapeldoorn.nl.
Gelijke kansen
Elk kind heeft in de gemeente Apeldoorn voorrang op de zes dichtstbijzijnde scholen, gerekend vanaf het woonadres. Zo kan uw kind altijd naar een school in de buurt. Welke school een voorrangsschool is, kunt u zien op de website www.basisscholenapeldoorn.nl. De manier van aanmelden en toewijzen van plaatsen aan alle kinderen die vier jaar worden is in Apeldoorn gelijk voor de basisscholen van de drie grootste overkoepelende schoolbesturen (onze school valt onder de Stichting Veluwse Onderwijsgroep). U mag uw kind op elke school in Apeldoorn aanmelden. Dit kan een voorrangsschool zijn, maar dit hoeft niet.
Hoe meld ik mijn kind aan voor de basisschool?
U kunt uw kind vanaf drie jaar aanmelden bij onze basisschool. U gebruikt hiervoor het aanmeldformulier dat u van de gemeente heeft ontvangen. Als onze school uw eerste voorkeur is, levert u dit formulier bij ons in. Jongere kinderen kunnen nog niet worden aangemeld.
Zorg dat u uw kind op tijd aanmeldt. De periode van aanmelden vindt u in informatie die u van de gemeente Apeldoorn heeft ontvangen of op https://basisscholenapeldoorn.nl/veelgestelde-vragen. Op www.basisscholenapeldoorn.nl vindt u ook meer informatie over de wijze van aanmelden.
Belangrijk: Altijd (opnieuw) aanmelden!
Gaat er al een oudere broer of zus naar onze school? Dan is het wel noodzakelijk om op tijd het aanmeldformulier in te leveren om zeker te zijn van de plaatsgarantie.
Geen aanmeldformulier?
Wanneer u geen aanmeldformulier heeft, kunt u dit vinden op de website www.basisscholenapeldoorn.nl. Of kom langs op onze school voor het formulier. Neem in dit geval altijd een adresbewijs mee, zodat wij het adres van uw kind kunnen controleren.
Aannamebeleid bij zij-instroom
Zij-instromers zijn leerlingen die op een andere school zijn gestart en die graag de overstap willen maken naar de Seb@stiaan. Wij gaan terughoudend met een eventuele overstap om. Het is belangrijk om goed met de ouders en de ‘oude’ school te overleggen wat de precieze reden is van de wens om te wisselen van school. De Seb@stiaan maakt een overweging op basis van de informatie die gegeven wordt door ouders en de ‘oude’ school en hanteert hiervoor criteria voor toelating (zie hieronder beschreven).
Stappenplan aanmelding zij-instromers:
- Ouders nemen contact op met de Seb@stiaan.
- De intern begeleider belt ouders terug. De ouders geven aan waarom zij een overstap willen maken. De oude school moet altijd op de hoogte zijn van het contact tussen ouders en de Sebastiaan. Zij zouden dus moeten weten dat ouders een andere school zoeken. Als dat niet zo is, verwijst de Seb@stiaan de ouders dan ook altijd eerst terug naar school.
- De intern begeleider vraagt toestemming om contact met de oude school op te nemen zodat er achtergrondinformatie kan worden ingewonnen. We vragen naar de sociaal emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en evt. ondersteuningsbehoeften van de leerling. Ook willen we graag weten of het samenwerkingsverband is betrokken bij de leerling.
- Als er geen contact mag zijn met de oude school dan kan er geen juiste inschatting van eventuele ondersteuning worden gemaakt en kan er geen sprake zijn van een plaatsing op de Seb@stiaan.
- Na het contact met de ‘oude’ school zijn er twee opties.
1: Indien er geen bijzonderheden zijn dan neemt de intern begeleider contact op met de ouders over de mogelijkheid tot plaatsing van de leerling. Er vindt een kennismakingsgesprek op school plaats met ouders, de leerling en de nieuwe leerkracht (evt. met intern begeleider). Afspraak over de eerste schooldag wordt gemaakt door de leerkracht in afstemming met de intern begeleider.
2: Indien er wel zorgen en/of bijzonderheden zijn volgt een gesprek met ib, ouders en evt. leerling.
- Welke ondersteuning is nodig?
- Verwachtingen van ouders, leerling en school- Afspraken over begeleiding, onderzoek, gedrag, etc.
De intern begeleider maakt vervolgens, samen met de directie, de beslissing of de Seb@stiaan de ondersteuning kan bieden en of de leerling kan worden geplaatst.
Criteria voor toelating:
De school onderzoekt zorgvuldig in hoeverre de onderwijsbehoeften van een aangemelde leerling past binnen de zorgcapaciteit en onderwijskundige mogelijkheden van de school. Als daaruit blijkt dat een kind een ondersteuningsbehoefte heeft, die de capaciteit van de school (in deskundigheid, tijd, voorzieningen en/of facilitering) overstijgt, kan in het belang van het kind en de school het besluit worden genomen om het aangemelde kind niet toe te laten.
We houden tevens rekening met het aantal leerlingen per groep die extra ondersteuning nodig hebben. Dat wil zeggen dat we zorgvuldig kijken of de draagkracht en capaciteit van de school, de leerkracht en de samenstelling van de groep datgene kan bieden wat de betreffende leerling met een extra ondersteuningsvraag nodig heeft.
Per leerjaar geldt een maximum aantal leerlingen van 23. Kinderen die aangemeld worden nadat het maximum aantal leerlingen bereikt is kunnen niet worden toegelaten. Uitzonderingen worden gemaakt door de directie.
Een kind kan worden geweigerd wanneer de plaatsing van het kind zou leiden tot:
- Verstoring van de rust en veiligheid als gevolg van het gedrag van de leerling of de ouders.
- Verstoring van het leerproces van andere leerlingen
- Een onevenredige behoefte aan individuele begeleiding om zich te kunnen handhaven in de groep (taak en/of gedrag)