Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Kinderen maken vaak sprongen in hun ontwikkeling. Wij monitoren de schoolresultaten van onze leerlingen vanaf groep 1 tot en met groep 8 via het leerlingvolgsysteem van Cito, Leerling in Beeld. Twee keer per jaar toetsen wij onze leerlingen, afhankelijk van het leerjaar, op taal, rekenen/ordenen, begrijpend lezen, technisch lezen, studievaardigheden, (werkwoord)spelling en woordenschat. Daardoor krijgen wij een goed beeld van de mogelijkheden van onze leerlingen. In groep 8 nemen wij de Doorstroomtoets af. Wij beschouwen deze toets nadrukkelijk als slechts één van de toetsen van een groter geheel.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen en observaties gebruikt. Vanuit Cito gebruiken wij Leerling in Beeld, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt.
Groep 7
In groep 7 kunnen de leerlingen zich oriënteren op het voortgezet onderwijs. Ze kunnen open dagen bezoeken en krijgen eind groep 7 het pré-advies. Het pré-advies geeft een richting om verder te oriënteren op VO-scholen, wanneer een kind in groep 8 zit.
Groep 8
Als de kinderen in groep 8 zitten vervolgt het traject. In oktober vindt er een informatieavond plaats vanuit de VO-scholen voor ouders en kinderen. In januari zijn de voorlopige adviesgesprekken. In februari vindt de doorstroomtoets plaats en daaropvolgend zijn de definitieve adviesgesprekken. Deze kunnen dus nog afwijken van het voorlopig advies. (Meer informatie over de doorstroomtoets is te vinden op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-doorstroomtoets-basisschool/wetsvoorstel-doorstroomtoetsen-po)
Onze adviezen, aan leerlingen uit groep 8 baseren we op de resultaten van het leerlingvolgsysteem en onze eigen bevindingen. We bespreken het advies altijd eerst met de ouders en de leerlingen. Als een leerling zich ingeschreven heeft bij een school voor het voortgezet onderwijs (VO) volgt een afspraak tussen de leerkracht van groep 8 en de brugklascoördinator van de VO-school. Hiermee willen wij bijdragen aan een soepele overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps- of leerlingbespreking besproken (leerkracht en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. De belangrijkste kenmerken (en eigen kwaliteitsaspecten) van onze school zijn:
- Kanjertraining
- Sociale veiligheidslijsten
- Leerling tevredenheidsonderzoeken
- Inzet leerlingenraad
- Inzet IPC
- Omgang met social media.Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omkijken.
In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis en verantwoordelijkheidsbesef meegeven van de samenleving.
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs, daarom staat de kwaliteit van ons onderwijs vanzelfsprekend voorop!
De Inspectie heeft onze school in oktober 2023 beoordeeld met een voldoende. Dat houdt in dat de Inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van het onderwijs op onze school. De leerlingresultaten liggen boven de ondergrenzen van de inspectie.
Op 27 oktober 2023 zijn 2 inspecteurs van het onderwijs op basisschool Sint Victor geweest voor een kwaliteitsonderzoek. De directie en leerkrachten hebben deze dag als prettig en zinvol ervaren. Gedurende alle gesprekken en groepsbezoeken heeft de school een duidelijk beeld kunnen geven van het aangeboden onderwijs, de geformuleerde ambities, de aanwezige kwaliteit en de diverse onderwijskundige ontwikkelingen. Wij kunnen ons volledig vinden in het rapport (te bekijken vanaf januari 2024 via de website van de onderwijsinspectie).
De door de inspecteurs beschreven punten waar het onderwijs in voldoende of goede mate aan voldoet, wordt door de school en het bestuur herkend. Ook de aangegeven punten waarin verbetering in mogelijk is, heeft de school helder en scherp. Tijdens het bezoek en vanuit de aangeleverde documenten, toont de school aan dat haar basiskwaliteit op orde is.
De focus ligt de komende periode op het verder versterken van het didactisch handelen en betere afstemming van het lesaanbod en instructie op de kenmerken van de leerlingpopulatie.