Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Schoolafspraken
Wij willen dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Om dat te realiseren hebben wij de volgende algemene uitgangspunten opgesteld:
- we streven ernaar dat onze school een plek is waar kinderen, leerkrachten en ouders graag zijn;
- we gaan respectvol met elkaar om;
- de school ontwikkelt de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Deze algemene uitgangspunten hebben we vertaald naar specifieke afspraken:
- we staan op onze school geen geweld toe;
- pestgedrag wordt niet getolereerd;
- we zorgen voor een ordelijke, veilige en kindvriendelijke leer- en leefomgeving;
- we leren kinderen verantwoordelijkheden te dragen voor zichzelf, anderen en de omgeving;
- we volgen de ontwikkeling van kinderen door observaties en een leerlingvolgsysteem;
Opbrengstbericht werken
We maken gebruik van opbrengstgericht werken. Dit wil zeggen: het bewust, cyclisch en systematisch werken met als doel de grootst mogelijke opbrengst. De kern is dat de leerkrachten hun onderwijs aanpassen aan de hand van de leerresultaten: door zicht te hebben op de leerresultaten van onze leerlingen en op basis hiervan gericht plannen te maken voor begeleiding, kunnen leerlingen komen tot optimale resultaten. De leerkracht maakt een groepsoverzicht van alle leerlingen en hun resultaten. De gegevens worden op de groepskaart gezet. Op deze manier zijn de verschillen binnen de groep goed te hanteren.Burgerschap en integratie
Bij actief burgerschap gaat het onderwijs ervan uit dat leerlingen opgroeien in een veelzijdige samenleving. Het onderwijs bevordert actief burgerschap en sociale integratie. Het is erop gericht, dat leerlingen kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten. Op verschillende manieren wordt er aandacht besteed aan burgerschap. U kunt hierbij denken aan staatsinrichting, hoe deze in Nederland is geregeld en wat de rol van de burgers is tijdens de verkiezingen. Ook worden er verschillende religies besproken. We leren de kinderen zich te gedragen met respect voor algemene waarden en normen en respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen. Ten slotte leren we alle kinderen, op het niveau dat past bij de leeftijd en klas, respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving.
Expressievakken
Expressiviteit is het vermogen om uiting te geven aan gevoelens en gedachten. Dit staat niet los van een vak, maar loopt door alle activiteiten heen. Naast het aanbod binnen IPC nemen wij elk jaar deel aan het Cultuurmenu. Dit is een jaarlijks programma waarbij leerlingen een activiteit volgen in verschillende disciplines, dans, drama, muziek etc.Bewegingsonderwijs
Door de opkomst en aanwezigheid van allerlei technieken bewegen mensen steeds minder. Wij willen leerlingen meegeven dat bewegen gezond en vooral ook erg leuk is.
In 2019 zijn wij een samenwerking gestart met de gemeente Apeldoorn en met het JOGG. Ons bewegingsonderwijs bestaat uit lessen gymnastiek zowel binnen als buiten (bij mooi weer), maar ook uit bewegen op muziek, sportdagen en meedoen aan buitenschoolse sportactiviteiten. Binnen het bewegingsonderwijs besteden we, naast de lichamelijke bekwaamheid, ook aandacht aan sociale factoren.
Sinds schooljaar 2023-2024 krijgen alle leerlingen 90 minuten bewegingsonderwijs. Groep 1 en 2 gymmen 2 maal per week in de speelzaal op school.
Vanaf groep 3 krijgen de kinderen gymles in de zaal aan de Germanenlaan. Het is verplicht dat zij daarbij gymkleding en gymschoenen dragen.
Groep 3 t/m 5 hebben wekelijks 1 uur les in de gymzaal en 30 minuten per week buiten (op het veld achter de school).
Groep 6 t/m 8 hebben twee maal per week 45 minuten gymles in de gymzaal.
De leerlingen van de groepen 3 tot en met 5 lopen met één of twee begeleidende ouders naar de gymzaal.
De leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 gaan op de fiets met een begeleidende ouder naar de gymzaal.
Kinderen die starten met de gymles om 8.30u, worden doorgaans bij de gymzaal gebracht. Kinderen die aan het eind van de dag gymles hebben, kunnen bij de gymzaal door hun ouders om 14.00/14.15 uur opgehaald worden.
Sociaal-emotionele ontwikkelingOm goed te kunnen leren is een schoolomgeving nodig waarin kinderen zichzelf kunnen zijn. Hiervoor is een sfeer van vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect nodig.
Om deze situatie te scheppen doen wij in alle groepen de Kanjertraining. Kinderen leren dan met elkaar te praten, te spelen en situaties te oefenen. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd om de Kanjertraining te geven. Binnen onze school is Iris Vervoort de Kanjercoördinator en het aanspreekpunt voor ons team. Voor meer informatie: www.kanjertraining.nlCoöperatief leren
Op onze school vinden we samen werken en samen leren belangrijk. We streven ernaar om coöperatieve werkvormen dagelijks te verwerken in ons lesaanbod. Kinderen uit alle groepen, doen opdrachten samen en leren van en met elkaar. Uitgangspunten hierbij zijn:
- alle leerlingen hebben een gelijke deelname in het samenwerkingsproces;
- iedere leerling is aanspreekbaar op voortgang en resultaten van zijn groepje;
- kinderen hebben elkaar nodig: ieder heeft een relevante, en elkaar aanvullende rol;meerdere kinderen zijn tegelijkertijd actief.
ICT-onderwijs
In alle groepen wordt gebruik gemaakt van laptops en iPads om het onderwijs te ondersteunen, zowel als informatiebron en verwerkingsmiddel als ter remediëring en vervanging van mondelinge lessen. Alle groepen beschikken over een digitaal schoolbord.
Alle leerlingen krijgen in groep 4 een eigen laptop. Deze laptop gebruiken zij t/m groep 8, daarna mogen zij de laptop houden. Voor ouders zijn er geen kosten verbonden aan deze laptop.Digitale media krijgen een steeds belangrijker plaats in ons onderwijs. Alle leerlingen in groep 4 en 5 rekenen op de eigen laptop, de kinderen in groep 6, 7 en 8 werken op een tablet.
Levensbeschouwing
In alle groepen wordt er gedurende het schooljaar aan levensbeschouwelijke projecten gewerkt. De methode “Houvast op School” geeft hiervoor suggesties. Verhalen uit de Bijbel vertalen we naar de huidige tijd. Wat kunnen we van de verhalen leren? In de hogere groepen behandelen we ook andere religies.
We willen kinderen leren tolerant te zijn ten opzichte van andere culturen en religies en nieuwsgierig te zijn naar wat anderen bezig houdt en beweegt.
Verder wordt er in alle groepen jaarlijks een project aangeboden middels de Godly Play methode. Dit is een combinatie van het horen van een Bijbelverhaal en uitwerking hiervan in spel of creatieve opdracht.
Ons streven is onze leerlingen zo te begeleiden dat ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Het goed monitoren van de resultaten leert ons hoe we een passend aanbod voor de kinderen kunnen samenstellen.
Leesonderwijs
Goed leesonderwijs vinden wij belangrijk. Binnen het leesonderwijs onderscheiden we de volgende vormen: technisch lezen, begrijpend lezen en leesbeleving.Technisch lezen
Bij technisch lezen gaat het om het (hardop) lezen van woorden of een tekst, met de nadruk op zorgvuldigheid en het tempo.
Leren lezen gebeurt klassikaal, maar ook in kleine groepen. Dagelijks wordt op een vast moment door alle groepen gelezen. Leerlingen worden eventueel begeleid door een leerkracht, een tutor (een leerling uit groep 7 of 8) of een ouder. Regelmatig testen we het leesniveau van de kinderen en stemmen we oefenvormen af op de behoefte van het individuele kind.Begrijpend lezen
Bij het onderdeel begrijpend lezen gaat het erom dat je begrijpt wat je leest, dat je geprikkeld en nieuwsgierig wordt en dat het kind bijvoorbeeld ontdekt wat hem/haar raakt in een tekst. Daarnaast leer je hoe je informatie kunt vinden en hoe je die kunt verwerken.Leesbeleving
We vinden het heel belangrijk dat leerlingen lezen ook leuk vinden. Met het onderdeel leesbeleving willen we het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor kinderliteratuur en poëzie. Onze schoolbibliotheek houden we daarom up-to-date.BOUW!
Wanneer wij signaleren dat leerlingen mogelijk risico lopen op problemen met lezen en spellen bieden wij BOUW! aan. Deze pro-actieve benadering is effectiever dan remediëren wanneer er al achterstanden zijn ontstaan. Het programma is gericht op het voorkomen van leesproblemen. Indien nodig starten we hiermee met leerlingen van de groepen 2 en 3.Leesbeleidsplan
Er is een leesbeleidsplan waaruit jaarlijks speerpunten geformuleerd worden. Het komend schooljaar zal er extra aandacht zijn voor begrijpend lezen. Het doel is het nog beter kunnen begrijpen van teksten.Belangrijke activiteiten om het begrijpend lezen te verbeteren zijn:
- het analyseren van toetsgegevens en het handelen daarna in de groep;
- begrijpend lezen meer integreren in andere vakken, zoals bij IPC;
- strategieën die worden aangeleerd met de methode Beter Bij Leren, worden toegepast bij andersoortige teksten.
Taalonderwijs
In het taalonderwijs breiden kinderen hun woordenschat uit en leren ze woorden foutloos schrijven. Daarnaast leren ze hoe je een goedlopende zin schrijft. De kinderen leren tevens hoe ze zowel mondeling als schriftelijk hun eigen mening beargumenteerd onder woorden kunnen brengen.
Daarnaast is er veel aandacht voor het lezen en schrijven van verschillende soorten teksten in verschillende schrijfstijlen. We maken voor spelling gebruik van de methode Staal. De taallessen integreren wij bij de thema's van IPC. Deze lessen en doelen komen uit de methode Staal, alleen is de inhoud aangepast aan het thema van IPC.Rekenonderwijs
Binnen het rekenonderwijs leren kinderen rekenen door het oplossen van praktische problemen die ze in het dagelijks leven tegenkomen. Kinderen leren wat belangrijk is om een praktisch vraagstuk op te lossen en welke som daarbij hoort. Tevens krijgen ze strategieën aangeboden om de sommen op te lossen. Wij werken vanaf groep 4 met Snappet. Snappet is een digitaal en adaptief leerplatform dat de kinderen uitdaagt zich met hun eigen leerdoelen te ontwikkelen. De kinderen rekenen met dit (reken)programma op een eigen laptop of tablet.
Het rekenonderwijs wordt verrijkt door de inzet van materialen uit de methode Met Sprongen Vooruit. Door te handelen met materialen wordt op een concrete en betekenisvolle manier een rekensom inzichtelijk voor kinderen.Engels
Wij spelen in op de taalgevoeligheid van kinderen door ze al vanaf 4-jarige leeftijd de Engelse taal aan te bieden. In groep 1-2 maken de leerlingen spelenderwijs kennis met het Engels. Zo luisteren ze naar Engelse verhalen, zingen liedjes en leren hun eerste Engelse woordjes en korte zinnen. In de loop der jaren wordt hun woordenschat verder uitgebreid en leren de kinderen de beginselen van de Engelse grammatica.Wereldoriëntatie
Voordat het kind de basisschool bezoekt, wordt de belevingswereld opgebouwd uit allerlei gebeurtenissen. Naarmate het kind ouder wordt, wordt de omringende wereld steeds groter. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en verkeer gaan daar dieper op in.IPC
Binnen ons onderwijs werken wij met het International Primary Curriculum (IPC) en Early Years (voor kleuters). Dit is een eigentijds onderwijsprogramma voor leerlingen van de groepen 1 t/m 8. Het dynamische programma daagt kinderen uit om buiten bestaande grenzen en patronen te denken en stimuleert hen om beter te leren én om hun talenten te ontdekken.
IPC is een integraal, thematisch en creatief curriculum voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar, dat gericht is op kunst en cultuur (beeldende vorming, dans, drama), digitaal en mediawijsheid, cultureel erfgoed, literair en levensbeschouwing, de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, techniek en natuuronderwijs), burgerschap en integratie.
IPC is internationaal georiënteerd, wat mooi aansluit op ons profiel voor vervroegd vreemd talenonderwijs. Daarbij is er ruime aandacht voor onderzoekend leren en het ‘leren leren’. Dit is een verlengde van de benadering die in de Eureka groepen wordt toegepast.
Binnen IPC worden de kinderen actief betrokken bij hun eigen leerproces. Ze leren doelgericht te werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. Er is veel aandacht voor zelfregulatie en creatief en kritisch denken.
Het IPC curriculum werkt met projecten, oftewel units. De units behandelen stuk voor stuk onderwerpen waarmee de betrokkenheid van kinderen kan worden vergroot, variërend van onderwerpen als “Magische Media” en “Missie naar Mars” tot “Red het Regenwoud” en “Voortrekkers van Verandering”. Ontdekkend en ontwerpend leren is de rode draad bij het werken met IPC. De leerlingen werken binnen een thema aan een onderzoeksvraag of een probleem. De resultaten hiervan worden aan het eind van een thema gepresenteerd.Verkeer
Bij ons op school is verkeer een belangrijk onderwerp. De kinderen leren (vanaf groep 3) hoe zij rekening moeten houden met andere verkeersdeelnemers. Er wordt aandacht besteed aan situaties die de leerlingen vanuit de praktijk kennen. Dit doen wij aan de hand van lessen van Veilig Verkeer Nederland.
In groep 7 wordt een verkeersexamen afgenomen bestaande uit een theorie- en een praktijktest.
Opgroeien in Apeldoorn is leuk, veilig en gezond!
In Apeldoorn is er passende hulp, ondersteuning en zorg voor elk kind. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is er voor uw gezin.
Het CJG voor uw vragen over opvoeden en opgroeien
In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. U kunt ook bellen met uw vragen. De professionals die in het CJG werken bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen. De medewerkers van het CJG zijn ook regelmatig bij uw kind op school. Op sommige scholen heeft de jeugdverpleegkundige een inloopspreekuur. De doktersassistente van het CJG kan leuke gezondheidslessen geven op verzoek van de school.De gezondheid van uw kind volgen
Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Uw eigen jeugdverpleegkundige nodigt uw kind ook in de basisschoolperiode een aantal keren uit op het CJG. Dat gebeurt in het jaar dat uw kind 5 jaar is. Bij de uitnodiging krijgt u een aantal vragenlijsten toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u / uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG. Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is krijgt u een uitnodiging om samen met uw kind naar het CJG te komen. We meten en wegen uw kind. Ook tijdens dit onderzoek nemen we de tijd om uw vragen te stellen of eventueel uw zorgen te delen. We bespreken samen de veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit.Vaccinaties
Als uw kind 9 jaar oud is krijgt u een uitnodiging van het RIVM voor vaccinaties tegen BMR/DTP. Op 10 jarige leeftijd krijgt u de uitnodiging voor de HPV vaccinatie. Daarvoor heeft uw kind twee keer een prik nodig. Het CJG geeft de vaccinaties. Meer informatie kunt u vinden op: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinatieschema-infographicKernteam
Maakt u of de leerkracht van uw kind zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de IB-er van school advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals, waaronder ook de jeugdverpleegkundige. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u/ uw kind mee. Samen kunnen jullie bespreken en bekijken wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.Contact met het CJG?
[email protected]
(055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30-17.00 uur)
www.cjgapeldoorn.nl
www.facebook.com/CJGapeldoornPassend onderwijs
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs.Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper vanuit het samenwerkingsverband overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden. Het SOP is via deze website en de website van de school op te vragen.
Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs geplaatst worden. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm (www.sbodevorm.nl), de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep.
Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden op: www.swvapeldoornpo.nlVerwijsindex
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Naast het adaptief (op het niveau van de leerling) lesgeven door de eigen leerkracht, maken we ook gebruik van de inzet van onderwijsassistenten. We streven ernaar om deze inzet zoveel mogelijk in het lokaal plaats te laten vinden. Daarnaast wordt er bij extra onderwijsbehoeften altijd goed gekeken naar wat er precies nodig is en zullen we dit op maat uitvoeren.
Deze ondersteuning bieden we en de komende jaren zullen wij dit waarborgen.
De Sint Victorschool heeft een nauwe samenwerking met MAM's kinderopvang.
Een aantal keer per jaar komen de peuters uit de 3+ groep van MAM's de school bezoeken en maken ze kennis met de leerkrachten en kinderen uit de kleuterklassen. Daarnaast zijn de peuters bij enkele activiteiten, zoals de sinterklaasviering, welkom op school.
Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. Spel is belangrijk in de (sociaal emotionele) ontwikkeling van een kind. Het spelen van kleuters ontwikkelt zich van naast elkaar spelen naar met elkaar spelen. Wij spelen daarop in door te zorgen voor een omgeving die hen uitdaagt zich te ontwikkelen. We kiezen daarbij thema’s die zoveel mogelijk aansluiten bij hun belevingswereld, zoals herfst, Sinterklaas, een nieuw vriendje, ziek zijn. Bij het behandelen van de thema’s maken we vooral gebruik van het rollenspel. Tijdens dat spel ontstaat steeds meer de behoefte om ‘echte’ activiteiten te ontwikkelen: van een zandtaartje bakken naar echt koken en van zogenaamd een briefje schrijven naar een brief schrijven die door iemand gelezen wordt. Op deze manier krijgen kinderen een leermotief: ze willen weten hoe het moet, hoe het zit en hoe je iets onder de knie krijgt.
Door veel met kinderen te praten en ze spelenderwijs allerlei dingen te laten ervaren, leren ze veel woorden en begrippen. Dit is een goede voorbereiding op de ontwikkeling van lezen, rekenen en wereldoriëntatie. Hierbij maken we gebruik van de methodiek van “Spelend Leren” en van “ Early Years”, de kleutervariant van IPC.
Ons onderwijs is gericht op de talenten van alle kinderen en houdt rekening met de verschillen tussen kinderen. In de praktijk betekent dit dat wij de lesstof aan de kleuters op verschillende niveaus aanbieden. Immers juist bij kleuters kunnen er onderling grote verschillen zijn in de ontwikkelingen. We vinden het belangrijk dat ieder kind dagelijks leert en zich ontwikkelt.
De Sint Victor heeft bewust gekozen voor combinatiegroepen 1/2. Door groep 1 en 2 bij elkaar te zetten, creëren we een rijke en stimulerende omgeving. De samenstelling van deze groepen kan gedurende het jaar wel een keer veranderen ten gevolge van de instroom van nieuwe leerlingen. Ook kan ten gevolge van instroom van nieuwe leerlingen gedurende het schooljaar een instroomgroep wordt geformeerd.