Anti-pestpragramma
Het is belangrijk om je prettig, geborgen en gewaardeerd te voelen op school. Om de goede sfeer te bewaken, besteedt de school nadrukkelijk en structureel aandacht aan de omgang tussen kinderen onderling en die met volwassenen. Dit doen wij aan de hand van het programma: PBS (Positive Behavior Support). Een doelmatige schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag. Daarnaast gebruiken wij Taakspel, Teken je gesprek
Elk nieuw schooljaar stellen we in iedere unit in samenspraak met de kinderen een zogenaamd gedragsprotocol op, met andere woorden een lijst met regels hoe we met elkaar om willen gaan.
Protocol voor alle mensen die met De Meerpaal te maken hebben- Wij accepteren dat niet iedereen hetzelfde is, ofwel: anders is niet verkeerd!
- We raken elkaar niet vervelend aan!
- Als er toch ruzie is, lossen we dat samen op door:niet weg te lopen van het probleem;de tijd te nemen met elkaar te praten;daarbij vooral goed te luisteren naar elkaar;afspraken die we maken ook echt na te komen! Bij het stoeien, luisteren we naar elkaar:Als iemand ‘nee’ zegt, beginnen we er niet eens mee.Als iemand ‘stop’ zegt, houden we ermee op!
- Wij sluiten niemand buiten, oftewel iedereen mag meedoen!
- Wij vragen aan elkaar of we spullen van een ander mogen gebruiken!- Wij accepteren ook het woordje ‘nee’, of kritiek die niet zo leuk is om te horen!
- Wij helpen elkaar!
- Wij geven elkaar complimenten! Wij behandelen elkaar, zoals we zelf behandeld willen worden! Wij letten op ons taalgebruik: als we iets lelijks horen, reageren we daarop!Wij denken dat iedereen zich hieraan wil houden om met elkaar een veilige school te maken. Toch moeten we ook nadenken over hoe we moeten handelen bij herhaaldelijke overtredingen of één zeer ernstige overtreding.We hebben daarvoor de volgende procedure bedacht:
Stap 1: De groepsleerkracht houdt met het kind een gesprek over de overtreding.
Stap 2: Er wordt in de teamvergadering melding gemaakt van de overtreding(en). Tijdens het gesprek dat dan volgt, zal duidelijk worden of we het met elkaar nodig vinden actie naar de ouders te ondernemen.
Stap 3: Het kind krijgt te horen dat er gesproken is over de overtreding en dat we het voorval aan zijn/haar ouders zullen melden.
Stap 4: In eerste instantie zal er een gesprek plaatsvinden tussen leerkracht, ouder(s) en kind, waarvan een aantekening gemaakt in esis . We bedenken samen een plan.
Stap 5: Indien wenselijk kan (op verzoek van één van de betrokkenen in het eerste gesprek) een tweede gesprek plaatsvinden met de IB’er en/of directie. We bedenken dan weer samen een plan, waarvan weer melding wordt gemaakt in esis.
Stap 6 Mocht (onverhoopt) de communicatie mislopen, dan wordt de hulp ingeroepen van een externe deskundige.
Het is overigens ook mogelijk dat ouders melding maken van een overtreding. Wij stellen dat zelfs zeer op prijs! Dan zijn we echt samen aan het werk voor een veilige school voor iedereen. Bovendien besteden we nadrukkelijk aandacht aan de omgang met elkaar aan de hand van de lessenserie ‘Beter omgaan met jezelf en de ander’. Zo hopen we pestgedrag grotendeels te voorkomen. Mocht dit gedrag zich onverhoopt toch voordoen, dan beschikt de school over een aantal adequate middelen om dat te verbeteren. Een en ander is beschreven in het ‘Pestprotocol’ van de school.