Christelijke Basisschool De Eker

Burmaniastrjitte 1 A 9133 MV Eanjum

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Eker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets zijn lager dan verwacht. Daarnaast zijn in de verschillende groepen de tussenopbrengsten onvoldoende. Onder begeleiding van Dhr. W. de Vries gaan we aan de slag met een veranderplan en het versterken van ons professioneel handelen. U kunt het veranderplan vinden in de bijlage.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op basis van de tussentijdse resultaten krijgen we een beeld bij ons onderwijs de afgelopen periode en maken we plannen voor de komende periode. We analyseren deze resultaten met het hele team en zetten deze af tegen de context die we in de schoolse situatie zien. We stellen concrete haalbare doelen op zowel groeps- als individueel niveau en evalueren dit halfjaarlijks.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Nadat de kinderen acht groepen in het basisonderwijs doorlopen hebben, gaan ze naar het voortgezet onderwijs. Wij proberen ouders en kinderen bij het maken van hun keuze zo goed mogelijk te helpen. Dit gebeurt op verschillende manieren. In februari en maart  worden aan de hand van de plaatsingswijzer gesprekken met de ouders gevoerd over de toekomstige school van de kinderen. Tijdens deze gesprekken wordt samen met de ouders en het kind besproken wat zijn/haar mogelijkheden zijn. De leerkracht bepaalt in overleg met de ouders  naar welke vorm van voortgezet onderwijs hun kind zal gaan. De aanmeldingsformulieren worden door de ouders ingevuld en door de kinderen mee naar school genomen. Nadat de leerkracht het onderwijskundige gedeelte hiervan ingevuld heeft, stuurt deze de formulieren naar de desbetreffende vorm van voortgezet onderwijs De ouders worden rond deze tijd voorgelicht over de verschillende schooltypen. Via school ontvangt u informatie over de open dagen van het voortgezet onderwijs. In deze periode wordt er ook met de kinderen een school uit het voortgezet onderwijs bezocht
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich volgens ons op fundamentele christelijke waarden zoals: liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij leerkrachten, maar ook ouders, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar. (ontleend aan Kanjertraining)

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Fatsoen
  • Voorbeeld

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven