Christelijke Basisschool De Eker

Burmaniastrjitte 1 A 9133 MV Eanjum

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Eker

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof wordt er in eerste instantie intern naar een oplossing gezocht. Wanneer dit niet mogelijk is maken we gebruik van een invalleerkracht. Indien we onverhoopt geen vervanging kunnen vinden dan zijn wij genoodzaakt een groep naar huis te sturen. Op deze eerste ziektedag bieden wij de gelegenheid voor opvang in een andere groep wanneer hiervoor thuis geen mogelijkheden zijn.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Op school stimuleren we de kinderen en dagen ze uit om steeds iets nieuws te ontdekken. Als de ontwikkeling wat minder vanzelfsprekend verloopt, bieden we extra hulp. Hoewel de school valt onder het reguliere systeem van klassikaal onderwijs, wordt er binnen elke groep gedifferentieerd les gegeven; er wordt rekening gehouden met het leervermogen van de kinderen. Zo kan een leerling binnen de eigen sociale leeftijdsgroep leerstof op een aangepast niveau volgen. Ruim 10 jaar heeft de school een Native Speaker gehad. De komende jaren worden de Engelse lessen door de eigen leerkracht gegeven. De technieklessen worden gegeven door de groepsleerkrachten. Alle groepsleerkrachten maken gebruik van de techniektorens. De kinderen krijgen een aantal periodes wekelijks muziekonderwijs van Opus3. Ze krijgen zangles en leren zowel snaar-, slag-, toets- als blaasinstrumenten te bespelen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van die in de andere groepen. Ook de inrichting van het lokaal en de manier van werken is anders dan in de midden- en bovenbouw.

Jonge kinderen willen de wereld om zich heen ontdekken. Een uitdagende omgeving biedt meer kansen om door middel van spel nieuwe dingen te leren en om vaardigheden op te doen. In een stimulerende omgeving is er sprake van een afwisseling tussen initiatieven van het kind en initiatieven van de leerkracht, hierbij is de interactie met andere kinderen zeer leerzaam.  

De aanpak bij de kleuters verschilt van die in de andere groepen. Ook de inrichting van de lokalen en de manier van werken is anders.  In onze kleutergroepen werken we zoveel mogelijk vanuit de principes van het Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Hierbij is spelen fundamenteel, door spel leert de kleuter de wereld om zich heen te ontdekken en te begrijpen. Kinderen leren het meest van taken en activiteiten die net een beetje moeilijker zijn dan wat ze al zelf kunnen. De leerkracht heeft hierin een begeleidende rol en zorgt voor een uitdagende speel-leeromgeving.  

Door middel van thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen werken we aan de leerdoelen die voor de kleuters beschreven zijn. Deze thema’s staan een aantal weken centraal en allerlei ontwikkelingsgebieden komen in samenhang aan de orde. Wie bijvoorbeeld in de winkelhoek speelt bij het thema “winkel”, leert zich te verplaatsen in verschillende rollen, leert omgaan met geld/tellen en is bezig met de taal/schrijf-ontwikkeling en woordenschat.

Bij sommige thema’s maken we gebruik van de methode Kleuterplein. Deze methode kan flexibel worden gebruikt en dient als aanvulling op onze eigen thema’s en activiteiten.   Daarnaast wordt er gewerkt met projecten van de “Kleuteruniversiteit”. Kleuteruniversiteit maakt in samenwerking met uitgevers van kinderboeken digitale thematische projecten voor (kleuter)leerkrachten op basis van (prenten)boeken. Kleuteruniversiteit materialen hebben duidelijk geformuleerde lesdoelen die gekoppeld zijn aan bestaande SLO-doelen. Hierbij is er veel aandacht voor spel. Kleuterplein en de Kleuteruniversiteit combineren de ontwikkelingsgebieden taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, grove en fijne motoriek en muziek.

Ook is er veel aandacht voor het vergroten van de woordenschat. Hiermee bieden beide een goede doorgaande lijn naar de methodes en vakken in groep 3. Taal is van wezenlijk belang om de wereld om je heen te ontdekken en te begrijpen. Door veel voor te lezen en gesprekjes te voeren, zowel in de kring als tijdens het spel, worden kinderen gestimuleerd tot actief taalgebruik.

Daarnaast is van belang om jonge kinderen structuur te bieden door middel van vaste gewoontes en routines. Een herkenbaar terugkerend dagritme biedt houvast. Verschillende activiteiten vinden dagelijks plaats zoals de grote kring, de speelwerktijd en bewegingsonderwijs. In de grote kring worden gezamenlijke activiteiten ondernomen als verhalen voorlezen, gesprekken voeren, muzieklessen, fruit eten en spelletjes doen.

De speelwerktijd is de tijd waarin kinderen met opdrachten of op eigen initiatief  bezig zijn met een breed scala aan spelactiviteiten. Zij kiezen vooraf deze activiteiten zelf vanaf het kiesbord. Er wordt veel waarde gehecht aan een goed pedagogisch klimaat, zodat alle leerlingen zich vertrouwd voelen. Wij gebruiken hiervoor een aantal omgangsregels op rijm en de afspraken die gelden bij de Kanjermethode. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling worden de gegevens van Kanvas, behorende bij de Kanjertraining ingevuld.

We houden rekening met de variatie in de ontwikkeling van jonge kinderen en met het feit dat deze ontwikkeling sprongsgewijs verloopt. Om de ontwikkeling te volgen maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem “Kijk!”.  Wij observeren hiermee verschillende domeinen van de ontwikkelingsgebieden. Het gaat hierbij vooral om de motorische ontwikkeling en de taal-spraak-  en rekenontwikkeling. Bovendien worden  er voor de taal- en rekenontwikkeling op observatielijsten gedetailleerde gegevens van de kinderen genoteerd.  

Bij de doorstroming naar groep 2 en 3 is de geboortedatum van het kind niet doorslaggevend. We kijken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling en leervoorwaarden van de kinderen. Dit kan betekenen dat een kleuterverlenging voor een kind soms de beste manier is om goed voorbereid naar groep 3 te gaan. Daarnaast is versneld doorstromen soms ook beter voor het kind. Om tot een goede beslissing te komen maken wij in geval van twijfel gebruik van een overgangsprotocol voor de groepen 1,2 en 3.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de lessentabel wordt globaal weergegeven hoeveel tijd er per week aan de verschillende vakken wordt besteed. Het gaat hierbij om gemiddelden. Het onderdeel burgerschap is onder andere geïntegreerd in levensbeschouwing, Sociaal Emotionele ontwikkeling, bewegingsonderwijs en de verschillende zaakvakken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij zijn een reguliere basisschool en bieden onderwijs volgens de doelen die vastgesteld zijn door SLO. Wanneer ouders hun kind aan willen melden op onze school gaan we samen kijken of wij passend onderwijs kunnen bieden. Op onze school hebben we veel mogelijkheden om leerlingen extra ondersteuning te bieden op gedrag- of leergebied. Als er intern onvoldoende kennis en vaardigheid is, zullen we extern naar ondersteuning zoeken. In sommige gevallen heeft de leerling meer ondersteuning nodig dan wij kunnen bieden. In dat geval kijken we binnen ons samenwerkingsverband of er een school is die deze ondersteuning wel kan bieden. We overleggen daarin met ouders en deskundigen. SBO de Twine in Dokkum biedt veel mogelijkheden wanneer deze op onze school ontoereikend zijn.

Er zijn een aantal coördinatoren aanwezig op onze school. Juf Annet Buist is cultuurcoördinator . Juf Annet behartigt alle zaken op het gebied van cultuur, kunstzinnige vaardigheden, enz.  Ze heeft de cursus cultuurcoördinator gevolgd.   

Juf Janneke is aangesteld als coördinator Kanjertraining. Zij ondersteunt het team bij het analyseren van de vragenlijsten. Juf Janneke geeft tevens aan wanneer de vragenlijsten afgenomen dienen te worden zodat we de sociale veiligheid en de sociaal emotionele ontwikkeling kunnen monitoren.  

Meester Jannes Donker is de techniekcoördinator van De Eker. Hij heeft ons op het spoor gezet om techniek handen en voeten te geven. De technieklijn deze  wordt in de komende jaren handen en voeten gegeven

Juf Lyanne is rekencoördinator en juf Reina heeft de opleiding tot taalcoördinator gevolgd. In de komende jaren zullen zij het beleid rondom deze basisvaardigheden samen met het team in een beleidsplan vaststellen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023/2024 volgen wij een cursus om de professionele cultuur binnen de school te versterken. Daarnaast hebben we naar aanleiding van de analyse op de resultaten een veranderplan geschreven. Door middel van de inzet van dit veranderplan willen we de opbrengsten vergroten. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven