Kindcentrum de Trompetter

Prinses Margrietlaan 8 6986 AT Angerlo

  • Schoolfoto van Kindcentrum de Trompetter
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Trompetter
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Trompetter
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Trompetter

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingen ontwikkelen zich op heel verschillende manieren. Wij vinden het belangrijk om daar zo goed mogelijk op in te spelen. Onze leerlingen moeten op hun eigen niveau zo goed mogelijk kunnen presteren. Tijdens de instructie houden wij goed in de gaten welke leerlingen de leerstof direct begrijpen en wie er verlengde instructie nodig hebben. Leerlingen die de leerstof direct begrijpen kunnen zelfstandig aan het werk. Indien nodig krijgen deze leerlingen ook verrijkingsstof aangeboden. Leerlingen die verlengde instructie nodig hebben, krijgen meer uitleg, oefenstof en hulp bij het uitvoeren van de taken. Deze hulp wordt geboden door de leerkracht. 

Om de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen en de leerresultaten zo nauwkeurig mogelijk te kunnen volgen, worden de leerlingen regelmatig getoetst en/of geobserveerd. Naast de toetsen die bij de diverse methoden horen (o.a. taal, rekenen, begrijpend lezen) worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen. Vanaf school 23-24 starten we met de IEP. Methodegebonden toetsen van rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen toetsen de lesstof, die is behandeld in een aantal voorgaande lesweken. Door het werken met Snappet en de digitale verwerking van WIG 5 (rekenen) hebben we zelfs dagelijks zicht op de ontwikkeling. Het IEP leerling- volgsysteem toetst de vaardigheid van een leerling in een bepaald vakgebied. In deze IEP-toetsen wordt gevraagd naar lesstof die eerder is aangeboden, lesstof behorende bij de leerlijn van de groep. ”Landelijk genormeerd” wil zeggen dat de resultaten vergeleken worden met die van leerlingen uit dezelfde jaargroep. Op deze manier wordt de “opbrengst van het leren” in een bepaalde periode in kaart gebracht. Dit vergelijken vinden we voor ons als school/team belangrijk, niet voor kinderen. We kunnen zo kritisch naar ons eigen onderwijsaanbod kijken. Voor kinderen kijken we naar de groei ten opzichte van de eigen ontwikkeling.

Bij andere toetsen, dan van IEP, en na de instructie wordt per leerling gekeken wie er hulp binnen de groep nodig heeft. Soms kan het nodig zijn om naast al deze genoemde toetsen nog andere toetsen (onderzoek) af te nemen om zo een beter beeld te verkrijgen van de leerling, zodat we de hulp precies kunnen afstemmen op de behoefte van de leerling. 

Zorgstructuur

We richten het onderwijs zo in, dat zoveel mogelijk tegemoet gekomen wordt aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Toch wordt er binnen een jaargroep uitgegaan van een algemene leerlijn met de bijbehorende minimumdoelen per leergebied. Soms valt een leerling (of een groepje leerlingen) buiten dit gebied en heeft extra zorg nodig. Daar waar problemen zich voor doen bespreken leerkracht en intern begeleider welke stappen er gezet gaan worden. Ouders worden in dit proces vanaf het eerste moment betrokken. Deze extra hulp voor kinderen vindt waar mogelijk binnen de eigen bouw plaats. Bij specifieke handelingen kan een leerling bij uitzondering buiten de groep hulp krijgen van een leerkracht, onderwijsassistent, stagiaire, vrijwilliger of ouder. Mocht het zo zijn dat er niet voldoende resultaat wordt bereikt met de hulp op school dan gaan ouders, leerkracht en intern begeleider ondersteuning vragen buiten de school. 

Externe hulp

Kijkend naar de specifieke behoefte van het kind, bespreken we met elkaar de juiste vorm van hulp. De school heeft 4x per jaar een bijeenkomst van het ondersteuningsteam. Hierin worden met verschillende disciplines kinderen besproken die extra zorg nodig hebben. De deelnemers aan het ondersteuningsteam zijn de ouders, de leerkracht, de intern begeleider, de directeur, lid van sociale team gemeente Zevenaar en de orthopedagoog. Op uitnodiging kunnen er andere specialisten deelnemen. Bij het Samenwerkingsverband De Liemers kan voor veel gebieden hulp ingeroepen worden, hulp op maat voor leerlingen en leerkrachten. Ambulante begeleiders kijken mee met leerkrachten die een hulpvraag hebben. Met elkaar wordt er gekeken hoe er voldaan kan worden aan de onderwijsbehoeften van de leerling. De rol van ouders is de rol van partners van de school. Samen willen we het beste uit het kind halen. Dat kan betekenen dat de school graag onderzoek wil laten doen om beter bij de onderwijsbehoeften van het kind aan te kunnen sluiten. In deze verwachten wij dat ouders ons ondersteunen en bijdragen in de kosten door middel van het aanspreken van de zorgverzekering. Wanneer de ontwikkeling van een leerling voortdurend stagneert kan er overwogen worden om een verwijzing aan te vragen voor het speciaal (basis)onderwijs. De school meldt in overleg met ouders de leerling aan d.m.v. het standaard CLO aanmeldformulier bij de Commissie Leerling Ondersteuning.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het definitieve schooladvies komt tot stand door naar het totale beeld van een kind te kijken. We nemen daar de toetsresultaten in mee van ons leerlingvolgsysteem de IEP (voorheen CITO), de werkhouding, de executieve functies en het beeld van de leerkrachten gedurende de schoolloopbaan. We kennen de kinderen over het algemeen al een geruime tijd en er zijn al meerdere gesprekken geweest over de ontwikkeling van uw kind.
In november vinden de pre-adviesgesprekken plaats, met ouder(s), kind en leerkracht. In maart maken kinderen de doorstroom-toets. Deze vervangt de eind-toets. In maart zullen de definitieve adviesgesprekken zijn en vanaf 25 maart is er een centrale aanmeld-week voor het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wanneer kinderen bij ons op school komen dan neemt de sociaal emotionele ontwikkeling een heel belangrijke plaats in. Het is voor ons erg belangrijk dat een kind zich op zijn/haar gemak voelt, dat een kind graag naar school gaat en dat een kind zich veilig en vertrouwd voelt. Dat betekent dus dat het nodig is de ontwikkeling van de kinderen goed te volgen. Op die manier krijgen we inzicht in pestgedrag en gevoel van veiligheid in en om het kindcentrum.

In de dagelijkse omgang met andere kinderen en volwassenen ontwikkelen kinderen zich sociaal en emotioneel. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt bevorderd als de kinderen serieus worden genomen, er positieve verwachtingen worden getoond en de kinderen met respect worden benaderd. In zo’n stimulerende omgang kunnen school en omgeving een bijdrage leveren aan de sociale redzaamheid van kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Veiligheid
  • Relatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven