Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken op de Trompetter in bouwen. Dat betekent dat de school verdeeld is in 3 verschillende bouwen. Voor schooljaar 2023-2024 ziet dat er als volgt uit:
- Bouw 1 de kinderen uit de groepen 1 en 2
- Bouw 2 de kinderen uit de groepen 3, 4 en 5
- Bouw 3 de kinderen uit de groepen 6, 7 en 8
Binnen deze bouwen worden het personeel en de werkplekken flexibel ingezet. Dat betekent: “Groot waar het kan en klein waar het moet.” Er zijn bouwbrede activiteiten als creatieve vakken of wereldoriëntatie. Daarnaast zijn er nog steeds klassikale instructiemomenten voor bijvoorbeeld rekenen, spelling of taal. Maar er wordt ook gebruik gemaakt van kleinere instructiegroepen voor kinderen die aan een korte instructie genoeg hebben of juist wat meer nodig hebben. We hechten veel waarde aan een goede organisatie en een duidelijke structuur. In de benadering van kinderen zijn saamhorigheid, veiligheid, vertrouwen en respect belangrijke aandachtspunten. Er is veel aandacht voor de onderwijsbehoeften van kinderen. Hier proberen we ons onderwijsaanbod zoveel mogelijk op af te stemmen.Dit doen we ook door verschillende extra's te bieden als:
- Yoga, elke 2 weken krijgen alle kinderen een les. Deze les wordt gegeven door een yoga docent.
- Volo Magis is voor kinderen uit leerjaar 1 t/m 8 die meer willen en kunnen leren. Naast het aanbod in de klas kan het soms nodig zijn kinderen nog meer uit te dagen. Maar ook om ze te leren leren en met kinderen die op hetzelfde denkniveau zitten te laten samenwerken.
- Kindercoaching bieden we aan als we zien dat kinderen vastlopen op sociaal-emotioneel gebied op school of in de thuissituatie.
- Moeskids voor kinderen met groene vingers of kinderen die af en toe even iets anders moeten doen om tot leren te komen.
- Kinder-mr voor de kinderen die mee willen denken over beleid en willen helpen de school te verbeteren.
In de eerste 2 leerjaren werken we rond om een thema. Dat betekent dat er elke paar weken een thema centraal staat zoals bijvoorbeeld "het circus". Dit thematisch werken loopt door tot en met leerjaar 8. De leerkrachten bieden de kinderen doelgerichte betekenisvolle activiteiten aan passend bij de ontwikkelfase van het kind. Dit kunnen spel-, knutselactiviteiten, ontwikkelmaterialen etc. zijn.
Binnen het Samenwerkingsverband de Liemers ligt de lat voor basisondersteuning hoog. Kindcentrum de Trompetter streeft dit hoge niveau van basisondersteuning na. Om dit niveau te bereiken hebben we de afgelopen jaren onze professionalisering ingezet op Passend Onderwijs. Dat betekent dat de kennis en kunde van de teamleden op het gebied van bijvoorbeeld: ASS, ADHD, meer- en hoogbegaafdheid is toegenomen.
We vinden het belangrijk om kinderen binnen onze mogelijkheden thuisnabij onderwijs te laten volgen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De rekespecialist volgt een opleiding, naast het volgen van de netwerkbijeenkomsten binnen de stichting. Onze gedragsspecialist verdiept zich verder in het systemisch werken met kinderen.
Wij werken nauw samen met Villa Pip. We vinden de doorgaande lijn van de voorschoolse opvang naar het basisonderwijs belangrijk, dat deze zo soepel mogelijk verloopt voor kinderen. Daarvoor zijn er gezamenlijke activiteiten, zoals carnaval en voorlezen tijdens de kinderboekenweek. De peuters van Villa Pip komen regelmatig spelen bij groep 1/2 om alvast te wennen aan school.
Villa Pip biedt ook de buitenschoolse opvang (BSO) aan op de Trompetter.