IKC Marang

Wilhelminastraat 2 6687 BA Angeren

  • Schoolfoto van IKC Marang
  • Schoolfoto van IKC Marang
  • Schoolfoto van IKC Marang
  • Schoolfoto van IKC Marang
  • Schoolfoto van IKC Marang

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In februari maken alle leerlingen van groep 8 de Doorstroomtoets, die landelijk genormeerd is. Daarmee ontstaat een beeld van de individuele prestaties van de leerlingen en van de school als geheel. Scholen kunnen zich onderling vergelijken met het gemiddelde van alle deelnemende scholen, maar ook met het gemiddelde van de scholen die gelet op de sociaal-culturele achtergrond van hun leerlingen vergelijkbaar zijn. De scores van de Eindtoets Basisonderwijs liggen tussen de 500 en 550. Hieronder vindt u onze resultaten van de afgelopen schooljaren.

In de jaren 2020/2021 en 2021/2022 scoren we op/ boven het landelijk gemiddelde. Dit laat zien dat de ingezette koers de gewenste resultaten oplevert. Beide jaren hebben de kinderen een score laten zien, die past bij het leerlingvolgsysteem en het advies.

In schooljaar 2022-2023 hebben we onder het landelijk gemiddelde gescoord, wel hebben de kinderen een score laten zien, die past bij het leerlingvolgsysteem en het advies.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Resultaten van ons onderwijs.

Het is van groot belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs:doen wij de goede dingen en… doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle leerlingen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding, kunnen zoveel mogelijk leerlingen op onze school onderwijs volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. De onderstaande punten geven een objectieve indicatie van de kwaliteit van het onderwijs op school. 

Methodegebonden toetsen

Methoden zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Bovendien bieden ze leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Steeds meer methoden bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methoden hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen. Op basis daarvan kan het onderwijsaanbod tussentijds worden bijgesteld. Op deze manier volgt en bewaakt de leerkracht de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep per leergebied.

CITO, LOVS en Resultaatanalyse

Naast methodegebonden toetsen gebruiken we methodeonafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep te volgen. Het Leerling- en onderwijsvolgsysteem. Leerlingontwikkelingsvolgsysteem van CITO voorziet in een optimale onderlinge afstemming van al onze toetsen voor het basisonderwijs: de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de Eindtoets Basisonderwijs. Met de toetsen kunnen wij de vorderingen van individuele leerlingen en groepen leerlingen volgen en analyseren. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen. Dit betekent dat we op onze school streven naar een percentage van 60% -65% van de leerlingen een I-II-III score op de hoofdvakgebieden; Begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en reken-wiskunde. Landelijk ligt dit op 60 %.De januari-meting van 2023 laat zien dat we op de hoofdvakgebieden in het algemeen ons doel halen . Per jaargroep is wel een verschil. 

KIJK

In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatiesysteem Kijk! Hierin volgen we de ontwikkeling van uw kind op verschillende gebieden. In dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau uw kind werkt en handelt. Hiermee kunnen we nog beter aansluiten bij de behoefte van de kinderen.

Zien!

Om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen goed in kaart te krijgen maken we vanaf groep 3  gebruik van het observatiesysteem Zien! Middels 28 vragen verdeeld over 7 domeinen brengen we de sociaal emotionele ontwikkeling van uw kind in kaart. Zo kunnen we op een goede manier uw kind te ondersteunen in de sociale ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt uw kind(eren) een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van uw kind. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft uw kind een hogere doorstroom-toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijken wij hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC Marang investeert in positief gedrag door de toepassing van (SW)PBS.

Bij SWPBS(SchoolWide Positive Behaviour Support, genaamd PBS) gaat het om een gedragsaanpak die tot positief gedrag leidt. De waarden van het IKC zijn het uitgangspunt. Het IKC kiest eerst vanuit welke samenbindende waarden voor het pedagogisch klimaat zij lesgeven. Op Marang is gekozen voor de waarden betrokkenheid, respect en veiligheid. Vanuit deze waarden bepaalt het team welk gedrag van de leerlingen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om het IKC worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd en visueel gemaakt. 

Naast het werken met PBS is IKC Marang in schooljaar 2023-2024 gestart met het werken met GroepsGeluk.Met GroepsGeluk - systemisch werken in de klas - maak je de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de medewerkers als de kinderen inzicht in de processen die spelen in de groep.Wanneer je deze dynamiek zichtbaar maakt, heb je een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. In lastige situaties kun je direct de balans herstellen. Zo blijft je groep gelukkig en in een gelukkige groep kan iedereen zich optimaal ontwikkelen.GroepsGeluk is een verlengstuk van PBS en sluit naadloos aan bij de kernwaardes van PBS: veilig, betrokkenheid en respect.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • betrokkenheid
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven