PCB Dr. A. Kuyperschool

Buttervin 1 1619 DB Andijk

Schoolfoto van PCB Dr. A. Kuyperschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door resultaten te volgen, kunnen we de ontwikkeling van leerlingen monitoren. Resultaten worden o.a. gemeten met behulp van methode toetsen en twee keer per jaar maken de kinderen vanaf groep 3 een IEP-toets. De resultaten worden geanalyseerd en verwerkt in een didactisch groepsoverzicht en in het dagelijks aanbod in de klas. Resultaten op sociaal-emotioneel gebied worden vanaf groep 5 door leerlingen zelf ingevuld, wat een aanleiding kan vormen voor een kindgesprek. In het leerlingvolgsysteem worden de resultaten verzameld. Vier keer per jaar wordt dit met de leerkracht en de intern begeleider op kind en klassenniveau besproken. Hieruit volgen passende interventies die in de klassenmappen worden beschreven. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Groep 8 is voor de kinderen een belangrijk jaar. Zij ronden de basisschool af en maken in augustus de overstap naar het voortgezet onderwijs. Die overstap moet goed voorbereid worden en voorzien zijn van een goed advies: wij streven ernaar elk kind op een passende plek in het VO te plaatsen!

De ouders van groep 8 worden tijdig en volledig geïnformeerd over de gang van zaken. Hieronder in vogelvlucht een overzicht.

Procedure op school
Het VO hecht veel waarde aan een goed onderbouwd advies van de basisschool. Ons advies is doorslaggevend. Wat nemen wij mee in onze afweging? Hoe en wanneer communiceren wij met de ouders?
• Wij kennen het kind al een hele tijd. Twee keer per jaar krijgen de ouders een rapport met daarin de schoolvorderingen. Tijdens de tienminutengesprekken licht de leerkracht het rapport toe.
• Tijdens de informatieavond van groep 7 en 8 lichten wij de ouders in over de procedures Dr A Kuyperschool Schoolplan 2023-2027 18
• Aan het eind van groep 7 komt de groepsleerkracht met een eerste, voorlopig VO-advies. Het advies wordt opgesteld door de leerkracht die de kinderen in groep 6 had, de leerkracht van groep 7, de IB’er en de directeur. Het is tot stand gekomen door te kijken naar - de rapporten, - de resultaten van ons eigen leerlingvolgsysteem, - Motivatie, - Taakaanpak, - Werkhouding, - Doorzettingsvermogen • We horen graag van de ouders of zij hun kind herkennen in ons voorlopig advies.
• In groep 8 maken de kinderen (meestal in november) een NIO toets (NIO= Nederlands Intelligentie Onderzoek). Met de uitslag van deze toets kunnen wij zien of ons beeld van de kinderen overeenkomt met het intelligentieniveau van de kinderen.
• In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.De school moet motiveren.
• De ouders schrijven hun kind in op de school van hun keuze. De VO-scholen leveren vervolgens blanco onderwijskundige rapporten aan waarin de leerkracht van groep 8 de gevraagde informatie invult, inclusief het definitieve advies.
• Pas daarna kan de VO-school de inschrijving van de nieuwe leerling administratief afronden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij streven naar een klimaat op school waarin iedereen op een respectvolle manier met elkaar omgaat en waarin iedereen zich verantwoordelijk en betrokken voelt. Wij gebruiken hier Positive Behavior Support (P.B.S.) en de methode Kwink voor. PBS is een schoolbrede methode die zorgt voor een positief schoolklimaat. Het is geen kant en klare methode, maar biedt een school een kader aan om gepast gedrag te versterken. 

In 2017 heeft het team de scholing van PBS gehad. Inmiddels hebben we een aantal nieuwe collega's die deze scholing niet hebben meegemaakt. Daarom krijgen we opnieuw een scholing en herijken we dit schooljaar onze PBS-afspraken. Het gehele schooljaar staat in het teken van sociaal-emotionele ontwikkeling en een positief zelfbeeld van kinderen. In september 2022 bezochten we tijdens een tweedaagse met het team een PBS-school in Steenwijk.

De methode Kwink:

  • Voorkomt verstorend gedrag en pesten
  • Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
  • Zorgt voor een sociaal veilige groep
  • Verhoogt de leeropbrengsten
  • Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
    1. Besef hebben van jezelf
    2. Besef hebben van de ander
    3. Keuzes kunnen maken
    4. Zelfmanagement
    5. Relaties kunnen hanteren

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven