Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Kuyperschool werkt met het leerstofjaarklassensysteem. Bij het leerstofjaarklassensysteem worden de leerlingen gegroepeerd op basis van hun leeftijd.
De leerlingen zijn verdeeld over een peutergroep (2 tot 4 jarigen), twee kleutergroepen (4 en 5 jarigen) en 5 jaargroepen oplopend van groep 3 tot en met groep 8. Vanwege het grote aantal groep 6 leerlingen hebben we een enkele groep 6, een groep 6/7 en een enkele groep 7.
Het team bestaat uit drie pedagogische medewerkers, dertien leerkrachten, een intern begeleider, drie leraarondersteuners, 2 onderwijsassistenten, 1 leerkracht in opleiding, een administratief medewerkster en een directeur.
Burgerschapsvorming
Burgerschapsvorming is geen apart schoolvak maar maakt deel uit van het Pedagogisch klimaat. Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving.
Onze leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Onze leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Vanuit onze identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben vooranderen en andersdenkenden, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij onze leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving.
Onze (zeven) doelen zijn:
1. We voeden onze leerlingen op tot fatsoenlijke evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden ennormen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving (socialiteit).
2. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen(democratie).
3. We voeden onze leerlingen op tot mensen die (digitaal) “meedoen”, die (digitaal) actief betrokken willen zijn op de samenleving, die gericht zijn op samenwerking en die iets voor anderen willen betekenen (participatie).
4. We voeden onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van, en respect voor andere opvattingen en overtuigingen (religies - levenswijzen), tot leerlingen met een goed zelfbeeld, met [eigen] opvattingen en een eigen [persoonlijke] identiteit (identiteit, solidariteit en diversiteit).
5. We zorgen voor kennis en een attitude (kritische zin) m.b.t. actuele, maatschappelijke thema’s. Onze leerlingenkunnen een standpunt innemen en hun mening over maatschappelijke thema’s effectief verwoorden(betrokkenheid).
6. We richten ons op de algemene ontwikkeling en we geven onze leerlingen culturele bagage mee voor het leven(culturele ontwikkeling).
7. We geven onze leerlingen zicht op internationale betrekkingen, op Nederland in de wereld (wereldburgerschap).
De ontwikkeling van burgerschap is opgenomen in het lesaanbod voor de groepen 1 t/m 8. Binnen onze lessen levensbeschouwelijke identiteit, Kwink en wereldoriëntatie (IPC) is hier aandacht voor.
De school wil een plaats zijn, waar kinderen zich kunnen ontwikkelen op het gebied van hoofd, hart, handen. Het gaat niet alleen om het verwerven van kennis, vaardigheden en houding. We willen de kinderen deelgenoot maken van onze bestaande tradities, dat ze leren omgaan met vrijheid en daar verantwoordelijkheid voor nemen. We streven na dat alle kinderen welkom zijn, ook met een brede ondersteuningsbehoefte. Sinds de invoering van passend onderwijs hebben we steeds meer ervaring opgebouwd. In sommige situaties bereikt de school de grenzen van de ondersteuning. In een zorgvuldig proces, waarbij de ouders, de orthopedagoog, de intern begeleider en de directeur betrokken zijn, wordt afgewogen of de school de beste plek is waar het kind zich blijft ontwikkelen en thuis voelen.
Op de school wordt een doorlopend programma aangeboden voor kinderen van 2 tot 12 jaar. De voor- en vroegschoolse educatie (VVE) stimuleert de ontwikkeling van peuters. Als er zorgen zijn, is vroegsignalering belangrijk en wordt dit gemeld bij de zorgconsulent van Kappio. Ouders worden nauw betrokken bij dit proces. Het is mogelijk dat de intern begeleider van de school deelneemt aan de gesprekken.
In de klassen wordt de basisondersteuning en extra ondersteuning aangeboden. Intensieve ondersteuning (bijvoorbeeld een intensief leesprogramma) wordt op school buiten de groep gerealiseerd. Soms werkt een kind op een eigen leerlijn. We werken samen met het ondersteuningsteam van de school.Er is een gedragsspecialist, een rekenspecialist en een taalspecialist in de school. Omdat we intensief samenwerken met het Samenwerkingsverband de West-Friese Knoop, wordt er ook kennis in de school gehaald over diverse thema’s zoals hoogbegaafdheid en dyslexie.
Contactgegevens De Westfriese Knoop:
De Factorij 16 1689AL Zwaag
Tel: 0229-572633Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben de volgende ontwikkeldoelen:
1. IPC door ontwikkelen IPC is een curriculum en onderwijsconcept dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s.
2. Spelend en bewegend leren door de hele school aanbieden
3. Leesbeleid deBOS (bibliotheek op school) implementeren
4. Visie op onderwijs jonge kind ontwikkelen
5. Professionele cultuur ontwikkelen
6. Eigenaarschap uitbouwen en verankeren
7. Effectief klassenmanagement
8. Beleid meer-kunners omzetten in de praktijk
9. Burgerschapsvorming
10 Talentontwikkeling
- De school volgt een traject onder leiding van een externe deskundige. Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van duurzaam, toekomstgericht onderwijs
In de kleutergroepen is een groot assortiment aan materialen aanwezig, waaruit de kinderen zelf mogen kiezen. Er wordt gewerkt met thema’s waarin altijd reken/wiskundige-, lees/schrijf-, spel- en constructieactiviteiten aan de orde komen. Het onderwijs sluit nauw aan bij de ontwikkeling van de kinderen. De leerkracht heeft goed zicht op de ontwikkelingsfase waarin het kind zich bevindt. De spelsituaties of opdrachten die het kind aangeboden krijgt horen bij die ontwikkelingsfase of bij de daarop volgende ontwikkelingsfase (om het kind uit te dagen). De (klassen)- omgeving speelt hierbij een belangrijke rol.
We willen met ons onderwijs bereiken dat de kinderen betrokken zijn of raken bij de activiteiten. Kort samengevat willen we ons onderwijs zodanig inrichten, dat:
- kinderen uitgedaagd worden om ervaringen/ belevingen op te doen
- de ervaringen van kinderen gebruikt worden als insteek voor spel- en lesactiviteiten (thema’s)
- de kinderen dit met plezier en op een positieve manier belevenWij zijn alert op het signaleren van jonge risicoleerlingen. Dit zijn leerlingen tussen de 4 en 7 jaar bij wie de ontwikkeling anders verloopt dan bij leeftijdsgenootjes. Zij kunnen behoefte hebben aan speciale ondersteuning en begeleiding, maar soms is het nog niet duidelijk of deze tijdelijk is of duurzaam ingezet moet worden. Halverwege groep 2 stellen we ons de vraag of de doorgaande ontwikkeling van een kind gebaat is bij een overgang naar groep 3. De kalenderleeftijd is dus niet doorslaggevend, maar de ontwikkeling van het kind. We hebben het kind gevolgd aan de hand van Schatkist en onze dagelijkse observaties. Als er n.a.v. deze informatie twijfel ontstaat, wordt dit besproken met de ouders. Er wordt dan besproken welke activiteiten ondernomen gaan worden om de ontwikkeling van het kind te stimuleren en hoe het verloop van het proces verder gaat: een kleuterverlenging of een gewone overgang naar groep 3. In ons protocol kleuterverlenging, op school aanwezig, is de procedure beschreven.