Wat is de klachtenregeling?
Geschillenregeling bij conflicten ouders en school
Algemeen
Scholen zijn verplicht om een klachtenregeling te hebben. Onze school is aangesloten bij de landelijke klachtencommissie onderwijs die valt onder de stichting Onderwijsgeschillen. Het adres van de landelijke klachtencommissie is Postbus 85191, 3508 AD Utrecht. De commissie is te bereiken onder telefoonnummer 030-2809591 De klachtenregeling kunt u inzien op school of opvragen bij het bestuursbureau van de Stichting. Klachten kunnen in de meeste gevallen opgelost worden door ze op school te bespreken met de leerkracht of directie of met de speciaal daarvoor aangewezen contactpersoon. Indien het intern traject geen oplossing biedt, dan kan de klacht besproken worden met de externe vertrouwenspersoon of uiteindelijk worden behandeld door de landelijke klachtencommissie.
Interne vertrouwenspersoon
De interne contactpersoon is binnen de school de aangewezen functionaris voor de eerste opvang van leerlingen en/of ouders die een klacht hebben. Bij klachten op het gebied van machtsmisbruik verwijst de contactpersoon naar de externe vertrouwenspersoon en helpt ouders en/of leerlingen eventueel het eerste contact te leggen. Daarnaast heeft de interne contactpersoon een taak op het gebied van het verbeteren van het schoolklimaat en de veiligheid op scholen. De interne contactpersoon op onze school is René Velkers. U kunt haar na schooltijd bereiken op het telefoonnummer van de school: 0228 59 16 09 of via de mail: [email protected].
Externe vertrouwenspersoon
Een externe vertrouwenspersoon heeft vooral een taak in de opvang en hulpverlening. De externe vertrouwenspersoon begeleidt en ondersteunt ouders, leerlingen en medewerkers van school bij de behandeling van klachten waarbij sprake is van machtsmisbruik. Van machtsmisbruik is onder andere spraken in geval van seksuele intimidatie, pesten, discriminatie, agressie en geweld. De externe vertrouwenspersoon is er alleen voor klachten tussen ouders/leerlingen en medewerkers van een school en tussen leerlingen onderling. De externe vertrouwenspersoon (en ook de klachtencommissie) is er dus niet voor klachten die in de thuissituatie spelen. Indien u (ouder, leerling of medewerker van een school) een klacht aangaande machtsmisbruik heeft, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. Deze kijkt hoe de klacht het beste aangepakt kan worden. In eerste instantie zal er altijd geprobeerd worden een oplossing te zoeken tussen ouders/leerlingen en school. Indien dit niet lukt, kan overwogen worden een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Als externe vertrouwenspersoon is voor onze school aangewezen mevr. J. Jongert, van Menscounselling, Oosterleek 15 1609 GA Oosterleek, tel: 06-15566929 of www. Menscounselling.nl.
GGD Hollands Noorden/Jeugdgezondheidszorg
GGD Hollands Noorden is de gemeentelijke gezondheidsdienst voor 17 gemeenten in het noorden van de provincie Noord-Holland. Voor de gemeenten bewaken, beschermen en bevorderen wij de gezondheid en veiligheid van alle inwoners in Noord-Holland-Noord. De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) maakt onderdeel uit van de GGD. Het doel van de JGZ is bijdragen aan een gezonde en veilige opgroeisituatie van jeugdigen, als individu en als groep. De JGZ volgt de lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling van alle kinderen (0-18 jaar). De onderwerpen waar de JGZ zich mee bezighoudt zijn heel verschillend. Voorbeelden zijn: gezondheid, groei, voeding, pesten, zindelijkheid, opvoedingsvragen en ziekteverzuim. Op onze website staat beschreven wat de JGZ op scholen doet en voor u kan betekenen. Aan iedere school is een JGZ-team verbonden. Contactgegevens: GGD Hollands Noorden Bezoekadres: Hertog Aalbrechtweg 22 Postadres: Postbus 9276, 1800 GG Alkmaar Telefoon: 088- 0100 550 E [email protected] W www.ggdhn.nl