Ouderraad (OR)
De ouderraad is sinds september 1997 een vereniging, die ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Leden van de ouderraad zijn allen ouders van de school. Op de Algemene Ledenvergadering kiest de ouderraad haar leden (maximaal 11 personen). De OR vergadert één keer in de 6 weken, deze vergaderingen zijn openbaar.
Activiteiten ouderraad:
Aan het begin van het jaar wordt door de OR (ouderraad) bepaald welke activiteiten het komende jaar worden georganiseerd. Daarop wordt een begroting gemaakt. De OR en het team organiseren een aantal belangrijke activiteiten voor de leerlingen, waaronder: het sinterklaasfeest, het kerstfeest, het Paasfeest, de sportdag, het schoolreisje en de excursies.
Enkele ouders van de OR vormen samen met enkele leerkrachten een commissie die de activiteiten voorbereiden. De commissie, het team en hulpouders helpen bij de uitvoering van de activiteiten. Ook zijn sommige OR ouders actief op het gebied van verkeersveiligheid rond de school, het organiseren van regelmatige luizencontroles en het helpen bij het maken van de seizoenstafels. De ouderraad doet regelmatig verslag van haar activiteiten in het Praatpaaltje (nieuwsbrief van de school). De leden van de ouderraad fungeren tevens als klankbord voor alle andere ouders; men kan hen aanspreken als men iets wilt vragen. Echter, wanneer men klachten heeft, dan dient men de procedure van de klachtenregeling te volgen.
Medezeggenschapsraad (MR)
De Mijlpaal heeft, zoals geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs 1992, een Medezeggenschapsraad (MR). Een MR is vergelijkbaar met een ondernemingsraad in bijvoorbeeld het bedrijfsleven. Een belangrijk verschil met een ondernemingsraad is dat niet alleen personeelsleden vertegenwoordigd zijn, maar ook de ouders van de kinderen die op de school zitten.
De MR van De Mijlpaal bestaat uit vijf personeelsleden en vijf ouders. Zij vertegenwoordigen respectievelijk alle personeelsleden en alle ouders. Voor de oudergeleding kunnen alle ouders met kinderen op De Mijlpaal zich kandidaat stellen. Indien er meer kandidaten zijn dan vrije plaatsen, dan worden er verkiezingen georganiseerd.De personeelsleden kiezen uit hun midden een vertegenwoordiging. Als daar meer kandidaten dan open plekken zijn, moeten er ook verkiezingen plaatsvinden.
De MR overlegt ongeveer 8 keer per schooljaar met de directie over zaken die het onderwijs en de organisatie van de school aangaan. De notulen van deze vergaderingen verschijnen op de site van de Mijlpaal. Ieder najaar stelt de MR een beknopt jaarverslag van het afgelopen schooljaar op. Er wordt door de MR ook regelmatig een stukje in het Praatpaaltje geschreven.
Over meerdere belangrijke onderwerpen is de directie of het schoolbestuur verplicht advies of zelfs instemming van de MR te vragen. De MR heeft ook de mogelijkheid om op eigen initiatief onderwerpen bij de directie of het schoolbestuur aan te kaarten. Als de school wijzigingen in de onderwijskundige doelstellingen voorstelt, is daar de instemming van zowel de oudergeleding als van de personeelsgeleding van de MR voor nodig.
Samen met de directie praat en beslist de MR mee over belangrijke zaken zoals het schoolplan (meerjarenbeleidsplan), schoolreglement, schooltijden, inzet personeel, inzet schoolfinanciën, vaststelling schoolgids, tussenschoolse opvang en hoe de zorg voor leerlingen is geregeld. Het doel hierbij is natuurlijk kwalitatief goed onderwijs en een gelukkige schoolperiode voor de kinderen.
Meerwaarde:
Het is prettig dat je als MR-lid inzicht krijgt in wat er op school speelt en waarom de directie bepaalde keuzes maakt. Je kunt hier kritische vragen over stellen en adviezen over geven. Ouders en leerkrachten houden elkaar zo scherp en kunnen samen, met ieder hun eigen kijk op de zaak, de directie adviseren over optimaal onderwijs en een fijne schoolcultuur. Ook motiveert het, dat je direct invloed kan uitoefenen op belangrijke beslissingen, omdat de MR daarvoor instemmingsrecht en adviesrecht heeft. Wij kunnen bijvoorbeeld ook aandringen op aanpassingen in het door de directie voorgestelde beleid.
Het contact in de MR tussen de ouders en de leerkrachten is zeer waardevol. Beide partijen vinden soms net iets anders belangrijk of hebben vanuit hun verschillende belangen andere voorkeuren en visies. Maar door het voeren van een dialoog krijgen we meer begrip voor elkaar, geven we elkaar nieuwe inzichten en vullen we elkaar aan.
Voor het personeel betekent lid zijn van de MR bovendien dat het werken in de school breder perspectief krijgt en de grotere lijnen zichtbaar worden. Je bent bij de MR niet alleen bezig met je eigen klas en cluster maar het leert je ook het grotere geheel te zien en helpt je beter te begrijpen hoe alles in elkaar steekt.
Hulpouders: via de leerkrachten, de OR of een klassenouder worden andere ouders van de klas benaderd als er hulp nodig is bij feesten en activiteiten. Zo zijn er altijd veel ouders nodig bij de voorbereidingen hiervan. Ook bij de uitvoering van allerlei activiteiten zijn ouders betrokken, bijvoorbeeld als begeleiding bij museumlessen, excursies, schoolreisje en dergelijke. In de klas zijn hulpouders nodig in de vorm van bijvoorbeeld luizenouder, voorleesouder of leesouder.