Lidwinaschool

Linnaeushof 45 1098 KM Amsterdam

  • Tekenen met een robotje
  • Kunst met zand
  • Spelend leren
  • op onderzoek
  • potje voetbal

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij houden rekening met verschillen tussen kinderen. Onze leerkrachten kennen hun leerlingen goed en ze volgen de ontwikkeling nauwkeurig met behulp van ons leerlingvolgsysteem. Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van observaties en toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de kinderen extra ondersteuning of bieden meer uitdaging. Wij streven hoge opbrengsten na. In het afgelopen schooljaar scoorde de school ruim boven de inspectie-ondergrens.

Sinds schooljaar 2018-2019 nemen wij de Route 8 eindtoets af in leerjaar 8. Voor de advisering voor het voortgezet onderwijs (VO) volgen wij de Amsterdamse Kernprocedure. Wij monitoren jaarlijks of onze adviezen passend en kansrijk zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school werken we opbrengstgericht. Daarbij richten we ons op de gemiddelde scores van de Cito-toetsen. Per Cito-toets hebben we een norm vastgesteld die de meeste kinderen op onze school moeten halen. We vergelijken de uitslag van de toets (de gehaalde score door het kind) met de norm (de gewenste score). Als de gehaalde score onder of boven de gewenste score is, worden er door de intern begeleider (IB-er) en de leerkracht interventies afgesproken.

Deze interventies kunnen zijn:

  • Meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied
  • Instructie wijzigen en verbeteren
  • Meer automatiseren
  • Het methode-aanbod verrijken
  • Differentiatie aanpassen

De schoolleiding en de IB-ers kijken regelmatig in de klas met de leerkracht mee of het lukt om de afgesproken aanpak uit te voeren. Leerkrachten bereiden samen lessen voor en kijken ook bij elkaar in de klas.

Samengevat:

  • We hebben schoolnormen voor de cognitieve tussen- en eindresultaten opgesteld
  • We beschikken ook over schoolnormen voor de sociale resultaten
  • Bij structureel tegenvallende of opvallend afwijkende resultaten richten wij ons op het aanpassen van de manier van lesgeven van de leerkracht en zorgen wij voor bijpassende ondersteuning

We beschouwen taal- en rekenonderwijs als de kern van ons onderwijs. We vinden belangrijk dat onze kinderen presteren naar hun mogelijkheden en dat zij uitstromen naar passend vervolgonderwijs en daarin succesvol kunnen zijn.

Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). Tijdens groepsbesprekingen evalueren we of kinderen voor of achter lopen. We streven ernaar om zo min mogelijk kinderen te laten doubleren. Kinderen gaan door met de leerstof die bij ze past.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hierbij een korte lijst met belangrijke datums. 

  • ScholenArenA in de Kromhouthal 17 november en 18 november.
  • B8 toets van leerling in beeld midden november tot eind november 
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig advies. 
  • Leerlingen maken op 6 februari en 8 februari de doorstroomtoets. 
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 22 maart van school hun definitieve schooladvies.
  • Tot 18 maart indienen hardheidsclausule 
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.  
  • Op 17 april uitkomst centrale loting en matching. Uitslag zichtbaar in ELK. 

Ouders van de groepen 8 ontvangen een aparte mail met meer informatie

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij hebben een goed beeld van de veiligheidsbeleving van leerlingen. Onze school beschikt over een sociaal veiligheidsplan en een protocol hoe wij omgaan met ongewenst gedrag, zoals pesten.

Jaarlijks monitoren we of leerlingen zich veilig voelen, hoe ze het sociale klimaat op de school ervaren. De school zet hiervoor Kindbegrip in. Dit is een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling.

Kindbegrip brengt het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart. Daarnaast stelt het concrete doelen op, biedt het handelingssuggesties en verwijst het naar lesideeën. Pesten, uitschelden en discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag worden zoveel mogelijk voorkomen. Door Zien! krijgen wij inzicht in de belangrijke aspecten van veiligheid. Hoe ervaren leerlingen de sociale en fysieke veiligheid op school? Hoe is het gesteld met het welbevinden van leerlingen?

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Diversiteit
  • Betrokkenheid
  • Aandacht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het meten van de basiskwaliteit De Inspectie van het Onderwijs beschrijft in haar waarderingskader 2017 de basiskwaliteit op 17 standaarden. Wij hebben gemeten of we voldoen aan de gestelde eisen van basiskwaliteit met behulp van 'Zelfevaluatie Basiskwaliteit' (Mijnschoolplan.nl). We zijn voornemens om de basiskwaliteit 1 x per twee jaar te meten met behulp van het instrument WMK-PO. 

De belangrijkste kenmerken (en eigen kwaliteitsaspecten) van de kwaliteitszorg op onze school zijn: 

Wij beschikken over een meerjarenplanning voor kwaliteitszorg
Wij beschikken over toetsbare doelen bij de diverse beleidsterreinen 
Wij beschikken over een evaluatieplan waardoor geborgd is dat de verschillende beleidsterreinen minstens 1 x per vier jaar beoordeeld worden 
Wij laten de kwaliteit van onze school cyclisch beoordelen door ouders, leerlingen en leraren 
Wij werken planmatig aan verbeteringen (vanuit de documenten: schoolplan, jaarplan en jaarverslag)
Wij evalueren stelselmatig of onze verbeterplannen gerealiseerd zijn 
Wij borgen onze kwaliteit (o.a. door zaken op schrift vast te leggen) 
Wij rapporteren aan belanghebbenden (inspectie, bevoegd gezag, GMR en ouders) 

Terug naar boven