Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepen
Er zijn zes kleutergroepen van heterogene samenstelling, d.w.z. dat de vier- en vijfjarigen bij elkaar in de groep zitten. De groepen hebben de volgende namen: de Zonnebloem (1/2a), de Klaproos (1/2b), de Tulp (1/2c), de Margriet (1/2d), de Madelief (1/2e) en de Bosviool (1/2f). Halverwege het schooljaar wordt een instroomgroep gerealiseerd. Afhankelijk van het aantal vierjarigen dat instroomt wordt de startdatum van deze groep bepaald. De overige groepen 3 t/m 8 zijn van homogene samenstelling, d.w.z. dat kinderen van één leerjaar bij elkaar zitten. Elke groep heeft zijn eigen groepsleerkracht, maximaal twee, als er sprake is van parttime leerkrachten. Bovendien heeft de school vakleerkrachten die les geven in alle groepen, nl. voor Levensbeschouwelijke Vorming, Gymnastiek en Muziek (3). De groepen 1 en 2 noemen wij de Onderbouw, de groepen 3 t/m 5 de Middenbouw en de groepen 6 t/m 8 de Bovenbouw.
Groepsgrootte
Wij streven ernaar - en de nadruk ligt inderdaad op streven - om alle groepen niet groter te laten worden dan 30 kinderen. Bij dit aantal is het mogelijk het individuele kind nog steeds de aandacht te geven, die het nodig heeft. Misschien dat in uitzonderlijke omstandigheden wel eens van dit streefgetal afgeweken zal moeten worden. In de kleutergroepen ligt dat aantal lager, doordat er halverwege het schooljaar geen kleuters in de bestaande groepen bijkomen maar gestart wordt met een instroomgroep. Het aantal kleuters in de kleutergroepen ligt op 27/28 kleuters
Directie
De directie heeft een overkoepelende en eindverantwoordelijke taak voor alles wat er zich op school afspeelt, werkt aan beleidszaken, heeft administratieve taken en onderhoudt de contacten binnen en buiten de school.
Managementteam
Het Management Team bestaat uit de directie en de intern begeleiders. Het MT is verantwoordelijk voor allerlei personele -, onderwijskundige- en organisatorische aangelegenheden. Voor organisatorische zaken zijn er drie bouwcoördinatoren
Lerende organisatie
Geïnteresseerde teamleden nemen deel aan ontwikkelteams. Er zijn er vijf: te weten Engels, doorgaande leerlijn groep 2 en groep 3, Blink, Boeiend Onderwijs, onderwijskwaliteit. Het werken in ontwikkelteams stelt school in staat de lerende organisatie te zijn. Een lerende organisatie maakt zich de kunst eigen zich enerzijds snel aan te passen aan de veranderingen in de maatschappij en anderzijds de eigen richting en identiteit te bewaren. Het doel van de ontwikkelteams is dus het proces rondom de onderwijsontwikkeling continu te vernieuwen, te verbeteren en te ontwikkelen.
Groepsleerkrachten
De groepsleerkrachten hebben de speciale zorg voor hun eigen groep, met daarnaast de nodige andere taken die in het belang van de school aandacht vragen. Leerkrachten onderhouden ook de contacten met de ouders van kinderen uit hun groep. Op dit moment (in januari start de instroomgroep en in april mogelijk een tweede) telt onze school de volgende groepsleerkrachten.
Op de Sint Jozefschool vindt een intensieve samenwerking plaats tussen de intern begeleiders, specialisten hoog- en plus begaafdheid en de gedragsspecialist. Dit om aan de ondersteuningsbehoefte van de groepen en de individuele leerling te voldoen.