Admiraal De Ruyterschool

Bestevaerstraat 42 -44 1056 HP Amsterdam

  • Per bouw wordt er gewerkt met een thema. Tijdens het thema insecten kreeg de onderbouw bezoek van een imker.
  • Tijdens Admiraal Presenteert! presenteren de leerlingen hun werk aan ouders en andere geïnteresseerden. Hier zie je een tentoonstelling.
  • De Admiraal is zeer divers. Kinderen hebben nemen vanuit huis veel kennis mee. Deze geven wij op school een plek tijdens de lessen.
  • Samen met de Ouderraad organiseert de school vele activiteiten. De Avond4daagse is favoriet. Maar ook de Koningsspelen is altijd een succes!
  • In de ochtend werkt iedere groep aan de basisvakken (rekenen, taal, spelling). In de middag thematisch. BEVO hoort daar ook bij.

Hoe tevreden zijn leerlingen over de school?

Toelichting van de school

Met een geleding van de leerlingenraad, Ouderraad en Medezeggenschapsraad hebben we de uitkomsten van de enquêtes besproken en de kinderen zeggen het volgende n.a.v. de enquêtes:  

De leerlingen zijn tevreden over het pedagogisch handelen van de leerkrachten; ruzies worden altijd goed opgelost en de leerkrachten luisteren goed naar de kinderen. Ook het didactisch handelen is volgens de leerlingen meer dan voldoende; gemiddeld wordt hier een 3,59 gescoord. De leerlingen zijn zeer tevreden over het schoolklimaat; de regels zijn duidelijk en de leerlingen voelen zich prettig in hun klas. De leerlingen vinden ook dat ze genoeg ondersteund worden, ook buiten de klas als het nodig is. Uit het gesprek met de leerlingen blijkt dat ze blij zijn hoe er omgegaan wordt met de Leer Extra Dingen Klas en de extra ondersteuning die buiten de klas geboden wordt. Iedereen mag om hulp vragen; op welk niveau dan ook. De leerlingen voelen zich heel veilig op school en er zijn weinig incidenten. Tijdens het gesprek met de leerlingen gaven ze aan dat de leerkrachten en de directie goed op de veiligheid in de school letten; de deuren zijn goed dicht, er wordt niks gestolen, de regels in de school zijn duidelijk en zorgen voor een prettige sfeer.  

Opvallend is dat de leerlingen meerdere keren tijdens het gesprek aangeven dat ze graag meer dingen op hun eigen manier willen doen: actieve en zelfstandige rol van de leerlingen. Ze geven aan wel eigenaarschap te ervaren binnen bepaalde lessen; tijdens DaVinci vooral. De leerlingen vinden dat ze genoeg eigen verantwoordelijkheid krijgen, maar zouden graag wat meer zelf kiezen hoe de dag eruitziet. Soms moet je lang wachten tot de leerkracht je kan helpen, de dobbelsteen helpt daar wel bij, maar in een grote klas vinden de leerlingen het wel vervelend. Dit komt zowel uit de enquête als tijdens het gesprek uitgebreid aan de orde. Vooral als je maar heel soms een vraag hebt is het vervelend.  

De volgende acties haalt school uit bovenstaande:

  • In ons aanbod streven we ernaar dat we steeds meer uitgaan van een actievere en zelfstandige rol van de leerlingen. Door bijvoorbeeld de weektaak, methode Da Vinci, input vanuit de leerlingenraad.
  • De leerkrachten kunnen vaardiger worden in het leren loslaten welke leerstof (bij bijvoorbeeld vaardige rekenaars), niet behandeld hoeft te worden.
  • Kinderen krijgen mede door het werken met de doeltrappen, meer inzicht in eigen vaardigheden en doelen die behaald kunnen worden. ·   
  • De leerlingenraad krijgt een actievere rol in het scholen van de groepen om om te gaan met een eigen klassenbudget en de raad krijgt een actieve rol in het inventariseren van allerlei leerling talenten op school. Dit ligt in de lijn van onze methodiek Funds of Knowledge. ·     


Download tevredenheidsrapport Bron

Hoe tevreden zijn ouders over de school?

Toelichting van de school

We hebben ook dit jaar weer een oudertevredenheid enquête gehouden onder de ouders . De uitkomst is besproken met de MR, de OR, de kinderraad.  

Opvallend is dat de ouders een beduidend lagere score geven aan de kwaliteitszorg dan het team. Dit kan verklaard worden door het ontbreken van het delen van voldoende informatie hierover. Ouders geven dit ook aan tijdens het gesprek.

Daartoe heeft school inmiddels een aantal stappen gezet. De ontwikkelingen t.a.v. onze kwaliteitszorg:  

  • Het nog planmatiger werken aan verbeteractiviteiten door middel van een jaarplan en kwaliteitskaarten die we aan het begin van het schooljaar delen met het team, de Ouderraad en de Medezeggenschapsraad.
  • Voornemen is om het team en ook de ouders goed mee te nemen in hoe de leerlingenondersteuning werkt. Waar liggen welke verantwoordelijkheden (interne begeleiding, leerkrachten)?
  • We zetten structureel in op de volgende expertises binnen school: speltherapie, orthopedagoge.

Waar volgens de ouders nog verbetering te behalen valt is op het gebied van communicatie. Vanuit de directie lijkt het of initiatieven van ouders vaak worden afgewezen. Daar tegenover staat wel dat de deur van de directie altijd open staat en dat een gesprek altijd mogelijk is. Daarnaast vinden de ouders dat de communicatie per leerkracht te sterk verschilt; de ene leerkracht informeert wekelijks, terwijl de ander maar eens per maand iets laat horen.  Tijdens het gesprek met de ouders komt uitgebreid naar voren dat zij meer activiteiten voor ouders zouden willen zien. Vooral na de coronatijd is de binding met elkaar en met de school iets verwaterd. Er zouden meer ouderavonden kunnen zijn bijvoorbeeld.

Naar aanleiding van bovenstaande, zetten we de volgende stappen:

  • Het presenteren en vervolgens aanscherpen van ons jaarplan en de bijbehorende kwaliteitskaarten aan de Ouderraad en de Medezeggenschapsraad.
  • Met de OR en MR bepalen welke relevante thema-avonden we organiseren voor de ouders
  • Met de OR bepalen hoe we ouderinzet kunnen organiseren
  • In schooljaar 24-25 een nieuw promotiefilmpje voor nieuwe ouders op onze website plaatsen
  • In overleg met MR en OR verder verkennen aan welke informatie ouders behoefte hebben. We kunnen dit dan vorm geven via kennisclips op onze website.
  • Aan het begin van het jaar verzorgt groep 1 t/m 3 en groep 4 t/m 8 een informatieochtend voor de ouders op school.
  • De groepen organiseren aan het begin van het schooljaar, op een woensdag na school een elkaar-leren-kennen-moment.

Download tevredenheidsrapport Bron

Terug naar boven