Admiraal De Ruyterschool

Bestevaerstraat 42 -44 1056 HP Amsterdam

  • Per bouw wordt er gewerkt met een thema. Tijdens het thema insecten kreeg de onderbouw bezoek van een imker.
  • Tijdens Admiraal Presenteert! presenteren de leerlingen hun werk aan ouders en andere geïnteresseerden. Hier zie je een tentoonstelling.
  • De Admiraal is zeer divers. Kinderen hebben nemen vanuit huis veel kennis mee. Deze geven wij op school een plek tijdens de lessen.
  • Samen met de Ouderraad organiseert de school vele activiteiten. De Avond4daagse is favoriet. Maar ook de Koningsspelen is altijd een succes!
  • In de ochtend werkt iedere groep aan de basisvakken (rekenen, taal, spelling). In de middag thematisch. BEVO hoort daar ook bij.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De schoolpopulatie kenmerkt zich door een grote diversiteit. Dat betekent in de praktijk ook een grote diversiteit in niveau. Het lukt ieder jaar goed om de kinderen op een school te plaatsen die bij hen past en waar ze zich verder kunnen ontwikkelen op weg naar de toekomst.  

Wilt u meer weten over onze prestaties: Rapport van bevindingen Kwaliteitsonderzoek Basisschool Admiraal de Ruyter

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

??Op onze school leren kinderen niet alleen, ze ontwikkelen er ook hun persoonlijkheid door zelfvertrouwen op te bouwen en zelfkennis te verwerven. Ze leren om te gaan met elkaar, verdraagzaam te zijn en kennis op te doen van andere culturen en opvattingen. We zorgen op school voor een veilige sfeer.

De Admiraal de Ruyterschool is een PBS-school (Schoolwide Positive Behaviour Support); PBS draagt bij aan een veilige school. We moedigen positief gedrag aan.

Daarnaast zijn we KIVA school. KIVA is een evidence based anti-pestprogramma. Pesten wordt voorkomen met dit programma. Als er gepest wordt, werken de kinderen en leerkrachten volgens de KIVA methodiek om het pesten direct de kop in te drukken.?

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Begin april 2016 is de inspectie van het onderwijs op bezoek geweest bij ons op school. Een quote van het eindgesprek: "Op alle niveaus in de school is er grip op de ontwikkeling van de kinderen en op die van de school met in de basis een positief werkklimaat, zowel voor de kinderen als voor de werknemers." We hebben opnieuw het basisarrangement gekregen, maar wel met een gouden randje. Van de acht indicatoren zijn er maar liefst vijf als goed beoordeeld! De rest voldoende. Wij zijn blij en trots.

Terug naar boven