Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
- een Amsterdamse Familie School, waar ouders en leerlingen samenwerken aan gelijke kansen voor alle leerlingen
- gedifferentieerd onderwijs binnen de jaargroepen
- duurzaam onderwijs voor nu en in de toekomst
- een breed aanbod van sport- en spelactiviteiten binnen reguliere schooltijden en na schooltijd
- een gecertificeerde Gezonde School: we eten fruit en een gezonde lunch
- een gecertificeerde Vreedzame School met lessen over omgaan met elkaar, veiligheid en burgerschap
- ons onderwijs met verrijkende en verdiepende programma's na de reguliere schooltijd
- extra taal- en rekenaanbod, Robotica, ICT vaardigheden, Wetenschap & Techniek, sport en huiswerkbegeleiding (onderdeel van School & Omgeving)
Onze islamitische school Al Wafa hanteert op vrijdag zomertijd en wintertijd.
Op vrijdag zomertijd zijn de groepen 3 t/m 8 uit om 12:45 uur, vrijdag wintertijd om 11:45 uur.
De groepen 1 en 2 zijn op vrijdag zomertijd om 13:00 uur uit. Vrijdag wintertijd 12:00 uurBovenstaande lesuren zijn gebaseerd op de zijn zomertijd.
In de wintertijd geldt 26 uur en 15 minuten lesuren.
Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs dat aansluit bij hun mogelijkheden en onderwijsbehoeften, evenzeer wanneer er sprake is van een extra ondersteuningsvraag bij een leerling. Hieronder staan de kenmerken van Al Wafa omtrent de vormgeving, uitvoering en borging van extra ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben.
- een veilig schoolklimaat als voorwaarde voor het leren (Vreedzame School Al Wafa)
- het vroegtijdig signaleren van leer- en gedragsproblemen
- uitgebreide zorgstructuur
- geschoolde intern begeleiders met expertise op het gebied van zorgaanbod
- handelingsplannen op groepsniveau
- individuele handelingsplannen op gebied van zorg voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie, taalproblemen of ondersteuning bij spraaktaalontwikkeling, motoriek, gedrag of ondersteuning leerlingen met lichte internaliserende en externaliserende problematiek
- individuele handelingsplannen voor leerlingen, die meer kunnen en hoogbegaafde leerlingen
- plan van aanpak methodetoetsen
- interventies na de niet-gebonden methodetoetsen
- het aanbod van zorg op niveau 1, 2 en 3 wordt systematisch bewaakt door de intern begeleiders, waarbij de intern begeleiders de zorgstructuur vorm geven en sturing door middel van afstemming op de spelende onderwijszorg-behoeften bij leerlingen in samenwerking met leerkrachten, ouders en mogelijke externe specialisten
- ambulante begeleiding van externe specialisten in de school voor leerlingen met specifieke zorgbehoeften
- zorgteam voor ondersteuning bij een taal- of rekenarrangement
- samenwerking met Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Amsterdam/ Diemen (email: [email protected])
Een arrangement wordt door de scholen zelf geschreven en vervolgens met middelen die vooraf door het bestuur beschikbaar zijn gesteld, uitgevoerd. Hierover wordt door deze scholen achteraf verantwoording afgelegd. Omdat deze manier van werken veel betekent voor de rol van scholen en het bestuur zijn goede afspraken gemaakt. Ouders worden in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken wanneer dat nodig is. El Amal vindt het belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen ouders en school, zodat het kind centraal kan worden gesteld in de aanpak die hij/ zij nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen. Ook stelt El Amal eisen aan de kwaliteit van de (externe) ondersteuning.
Wat doet Al Wafa als zelf-fiatteerschool? We hanteren de afspraken van het SWV Amsterdam-Diemen. Dat betekent dat een groeidocument (individueel arrangement) wordt ingevuld bij het plannen van zorg aan individuele leerlingen. Wanneer het om een groep leerlingen gaat met vergelijkbare problematiek wordt een groepsarrangement ingevuld. Het groeidocument/ groepsarrangement heeft als doel het handelingsgericht werken door de school te bevorderen. Deze plannen vormen één onderdeel van de verantwoording van het vooraf toegekende extra ondersteuningsbudget. Al Wafa plant en arrangeert handelingsgericht en voert daarna ook zelf het arrangement uit, eventueel met behulp van externen, waarbij zij consequent momenten van reflectie toepassen om te beoordelen of de gestelde doelen worden gehaald, of het plan eventueel moet worden bijgesteld, of dat een arrangement kan worden afgesloten of verlengd. Na een jaar verantwoorden de school de bestede middelen inhoudelijk en financieel aan het bestuur. Het bestuur verantwoordt vervolgens aan het SWV Amsterdam-Diemen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Al Wafa neemt deel aan het project School & Omgeving: naschoolse lesprogramma's op het gebied van kunst, cultuur, sport, burgerschap wetenschap en techniek, waarbij de leerlingen hun talenten kunnen ontdekken. School & Omgeving is een mooie aanvulling op ons onderwijs. Het vergroot de kansengelijkheid voor onze leerlingen. Het Groene Schoolplein draagt bij aan natuureducatie met buitenlessen en ontdekhoeken.
De al ingezette professionalisering van ons team op gebied van taal, rekenen, pedagogisch en didactisch handelen en veiligheid vorm de basis die de kwaliteit van ons onderwijs waarborgt. Naast de reguliere lessen is er een breed aanbod voor alle leerlingen in de groepen en in het Talentenlab. Individuele leerlingen of kleine groepjes werken o.l.v. professionals aan specifieke doelen.
Op deze manier zorgt onze Familieschool Al Wafa voor de optimale ontwikkeling van onze leerlingen.
De voorschool is de beste manier van voorbereiden op de basisschool. Impuls verzorgt de voorschool bij basisschool Al Wafa op beide locaties.
Er zijn 4 groepen van 16 kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. De kinderen mogen 4 dagdelen komen naar de voorschool Al Wafa.Aanmelding:
De voorschool is onderdeel van Stichting Impuls. De aanmelding en plaatsing gebeurt via Impuls.
Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Impuls (www.impuls.nl).Wilt u eerst een kijkje nemen?
Dan kunt u even bellen met de voorschool voor een afspraak Tel. 0621198872
Inschrijven kan via: http://www.impulskinderopvang.nl/impuls/inschrijven/?leeftijd=0-4jaar
Spelend leren en ontwikkelingsgericht werken
Op de voorschool ligt de nadruk op spelend leren.
Wij creëren een plaats waar kinderen zich thuis voelen en waar de kinderen zich in een vertrouwde omgeving kunnen ontwikkelen en ontplooien. Er wordt ontwikkelingsgericht gewerkt. De pedagogische medewerkers weten precies hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt en aan welke volgende stap een kind toe is. Het moment waarop een stap wordt gezet, verschilt per kind. Dat is helemaal niet erg, want ieder kind volgt zijn eigen ontwikkelingstempo. Wij zorgen ervoor dat ons aanbod aansluit bij het kind, zodat we het kind helpen om de volgende stap te zetten.Piramide
Op de voorschool werken we met de methode Piramide. Elke 6 weken is er een nieuwe thema.
De thema’s lopen gelijk met de basisschool.Samenwerking rondom het kind
We werken nauw samen met de ouders en het basisonderwijs. Zo kunnen wij uw kind het beste bieden wat hij/ zij nodig heeft. Wanneer het nodig is, werken we samen met externe partners uit de zorg.
Een aantal uren per week is de contactfunctionaris Voorschool aanwezig in de groepen 1/2 voor uitwisseling van expertise en ter ondersteuning van de leerkracht.