Islamitische Basisschool El Kadisia

Piet Mondriaanplein 2 1061 SC Amsterdam

Schoolfoto van Islamitische Basisschool El Kadisia

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van de leerlingen op de tussentoetsen voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.

El Kadisia houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij met behulp van methodegebonden toetsen, observatielijsten en methode-onafhankelijke toetsen (Cito). De methode onafhankelijke toetsen (Cito) worden afgenomen conform de opgestelde toetskalender. Na afname van de toetsen worden de opbrengsten besproken met de leerkrachten. Op basis van de opbrengsten op zowel de tussentoetsen (cito) en de methodetoetsen worden de groepsplannen geëvalueerd en bijgesteld.

De resultaten worden gerelateerd aan de normen en de schooldoelen. We gaan daarbij uit van de gemiddelde vaardigheidsscores per groep en per leerling. Bij de analyse van de resultaten wordt er bekeken welke factoren invloed hebben gehad op de vaardigheidsgroei. Er wordt bekeken of de resultaten consequenties hebben voor tijdsbesteding (het rooster), de instructie, het automatiseren en de wijze waarop er gedifferentieerd wordt.  

Twee keer per jaar worden de opbrengsten gepresenteerd aan het team en wordt er met elkaar besproken welke interventies tot successen hebben geleid en welke nieuwe interventies er mogelijk zijn om tot betere opbrengsten te komen. 

De individuele resultaten van de leerlingen worden twee keer per jaar, na elke CITO-toets, met ouders besproken. Dit gebeurt tijdens het rapportgesprek. Tijdens het gesprek is het kind aanwezig en krijgt het kind een actieve rol. Het gaat immers over het kind. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De groep 8 leerlingen krijgen uiterlijk 24 maart hun definitief schooladvies. De leerkracht bespreekt dit advies met ouders en leerling tijdens het schooladviesgesprek. Daarbij (of later wanneer het leerling dossier ingevuld is) ontvangen ouders het oki-doc (onderwijskundig informatiedocument), met de gegevens waarmee het advies onderbouwd wordt. 

Om het overzichtelijk te maken, is de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs in 6 stappen verdeeld.

Stap 1: Basisschool­advies

Je krijgt van de basisschool een advies over het soort onderwijs dat bij je past: dat noemen we het basisschooladvies. Sommige leerlingen hebben wat extra ondersteuning op school nodig. Ook daar kan de basisschool advies over geven. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari 2024 hun voorlopig schooladvies en uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

Hoe komt het schooladvies tot stand? 

Het advies van de school is leidend bij de overgang van leerlingen naar het vo. Dit maakt dat het schooladvies gebaseerd is op meer dan de toetsscores op taal en rekenen. Het schooladvies wordt gebaseerd op verschillende gegevens die inzicht geven in de ontwikkeling van een leerling. Bij de totstandkoming van het schooladvies benut de school meestal de volgende informatiebronnen:

Resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit eerdere groepen en groep 8 • Observaties van de leerkracht • Gedragskenmerken en sociaalemotionele vaardigheden • Werkhouding en motivatie • Resultaten op methodegebonden toetsen • Resultaat capaciteiten- of intelligentieonderzoek • Algemene ontwikkeling van de leerling. 

Stap 2: Schoolkeuze
Samen met je ouders bezoek je open dagen van middelbare scholen die bij je basisschooladvies passen.

Stap 3: Aanmelden
Je maakt een lijst van middelbare scholen en je ouders melden je dan digitaal aan op jouw favoriete middelbare school. Ze ontvangen daarvoor een link via de basisschool.

Stap 4: Plaatsing
De meeste leerlingen zullen via de Centrale Loting & Matching een plaatsingsaanbod krijgen. Dat betekent dat je in april hoort welke middelbare school een plek voor je heeft. Sommige leerlingen worden op een andere manier geplaatst en horen dit eerder.

Stap 5: Eindtoets

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. De wet die dit regelt is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. De wet gaat in vanaf schooljaar 2023-2024.

Stap 6: Kennismaken

Uiteindelijk ga je in juni naar de kennismakingsmiddag van je nieuwe middelbare school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op het totale functioneren. El Kadisia besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • zelfvertrouwen
  • zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven