Islamitische Basisschool El Kadisia

Piet Mondriaanplein 2 1061 SC Amsterdam

Schoolfoto van Islamitische Basisschool El Kadisia

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ziekte en afwezigheid van leerkrachten

Bij afwezigheid van een leerkracht wordt er intern gekeken naar een mogelijke invaller. Als er intern geen invaller is wordt er binnen de stichting gezocht naar een invaller. Als dit ook niet lukt wordt er beroep gedaan op een onderwijsbureau voor een invaller. We proberen de vervanging zoveel mogelijk met één invalleerkracht op te lossen. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Het kan zelfs voorkomen dat er helemaal geen invalleerkracht beschikbaar is. In zo’n geval kan het zijn dat er groepen worden gecombineerd of dat de kinderen over andere groepen worden verdeeld. Als er echt geen verantwoorde oplossingen meer zijn om kinderen op school op te vangen, kan de schoolleiding besluiten groepen kinderen thuis te laten met oefenwerk. In dit geval zal altijd worden nagegaan of de kinderen thuis opgevangen kunnen worden. Indien dat niet mogelijk is zal de school uw kind opvangen in een (parallel)groep.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kwaliteit van het onderwijs

Het beleid van El Kadisia heeft tot doel om de onderwijsresultaten van onze leerlingen te verhogen en hen zodoende meer onderwijskansen te bieden, nu en later. De directeur en het team hebben samen met het bevoegd gezag een meerjaren traject uitgestippeld in het kader van vernieuwingen en verbeteringen. De komende jaren staat het onderwijs op de El Kadisia in het teken van bevordering en waarborging van de kwaliteit.

Op de school worden verschillende activiteiten en cursussen voor ouders georganiseerd. De school is ook bezig met persoonsvorming bij de leerlingen. De brede schoolactiviteiten geven de leerlingen inzicht in hun kwaliteiten en om die verder te ontwikkelen. De Brede school coördinator van El Kadisia, is verantwoordelijk voor de organisatie en coördinatie van de  brede school activiteiten, in samenwerking met de directeur. Met de Brede school worden kinderen in staat gesteld hun talenten te ontdekken en sociale competenties te ontwikkelen waardoor volwaardige participatie aan de samenleving wordt bevorderd.

Huiswerkbegeleiding/Opstap-programma

Één keer per week is er binnen de school huiswerkbegeleiding voor de groepen 6 t/m 8. Er zijn hier externe instanties voor ingezet. Het doel van de huiswerkbegeleiding is om leerlingen met potentie, een extra zetje te geven door middel van begeleiding in kleine groepjes. Zij bereiden de leerlingen van groep 8 voor op het VO.

Taal onderwijs

Op onze school wordt integraal taalonderwijs verzorgd vanuit de Brede visie op Taal. In ons taalbeleidsplan is onze gemeenschappelijke visie en onze aanpak op taal & onderwijs verwoord. Aangezien het beheersen van de Nederlandse taal een belangrijke rol speelt in het verlagen van de verschillen in leerprestaties tussen leerlingen, is de aandacht voor taalverwerving binnen onze school een belangrijke speerpunt. 

Taal zit overal en begint thuis, wordt wel gezegd. Heel het onderwijs staat en valt met een goede taalontwikkeling. De school en de klas moeten een talige omgeving zijn, waar kinderen zich veilig voelen om zich te uiten en waar veel aandacht is voor talige activiteiten. Voor de uitvoering van het integraal taalbeleid is er een taalcoördinator. De taalmethode “Taalactief”  sluit goed aan bij de behoefte van onze leerlingen. Het project Piramide in Voorschool en de groepen 1/2 en de methode Veilig leren lezen in de groepen 3, is volledig geïmplementeerd. 

Seksuele voorlichting        

Seksualiteit en seksuele diversiteit staan expliciet in de kerndoelen voor het basisonderwijs, speciaal onderwijs en (onderbouw) voortgezet onderwijs. In kerndoel 38 voor het basisonderwijs staat: “De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit in de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.” 

De godsdienstcommissie van stichting El Amal heeft uitvoerig stilgestaan bij de implementatie van het aangepaste kerndoel 38 voor het basisonderwijs. Rekening houdend met de verschillende benaderingen op het gebied van seksuele voorlichting en hulpverlening, verstaat de commissie onder seksuele voorlichting en onderwijs het volgende: 

“Seksuele voorlichting en onderwijs in het (Islamitische) basisonderwijs is het informeren, begeleiden en bewust maken van (Islamitische) kinderen van de mentale, lichamelijke, emotionele en sociale aspecten, omtrent seksualiteit, van jongens en meisjes in de puberteit.” Met begeleiden wordt gedoeld op de ondersteuning op het gebied van (leer)vragen over seksualiteit en individuele aandacht daaromtrent. Met bewust worden wordt gedoeld op het creëren van weerbaarheid bij kinderen met het oog op beïnvloedingsfactoren. 

Verlengde schooldagactiviteiten in het kader van de Brede School en School & Omgeving

Op El Kadisia bieden wij een naschools aanbod. Dit doen wij, omdat wij een brede school zijn en meedoen met het programma 'School & Omgeving. School & Omgeving wordt gefinancierd door het ministerie van onderwijs, cultuur en burgerschap. De doelen van het naschools aanbod zijn: ondersteuning van het primair proces, bevorderen van de sociale vaardigheden, talentontwikkeling en het vergoten van gelijke kansen van leerlingen.

Organisatie van het onderwijs    

In aansluiting op de ervaringen op het gebied van adaptief onderwijs en om het onderwijsaanbod zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de belangstelling, de behoeften en de mogelijkheden van de kinderen, werken wij met het GIP model en het Expliciete Directe Instructie model (EDI). Het GIP en het EDI zijn belangrijke instrumenten, die de leerkrachten bezitten om de prestaties van de leerlingen te verhogen. Deze werkvormen bevorderen de zelfstandigheid van onze leerlingen. Belangrijk is hierbij dat alle leerkrachten een eenduidige aanpak, met betrekking tot de klassenorganisatie, hebben die duidelijk herkenbaar zal zijn voor onze ouders en andere externen. In alle groepen wordt er met het digibord gewerkt. Bij alle methodes is er bijbehorende software. Ook werken leerlingen zelf met het digibord. 

Op onze school zijn de groepen ingedeeld in het jaarklassensysteem. De leerlingen zitten in onze school daarom in combinatie- of homogene groepjes van kinderen met verschillende leer- en sociale vaardigheden. Wij vinden het belangrijk dat ze van elkaar leren en vertellen hoe ze een taak hebben afgemaakt of een probleem hebben opgelost en dat ze leren samenwerken, in de klas en in kleine groepjes. Er wordt veel aandacht geschonken aan betrokkenheid, welbevinden en competentie, van onze kinderen ter bevordering van hun zelfstandigheid en een goed pedagogisch klimaat. 

Vakleerkrachten

Voor gymnastiek, Engels en godsdienstonderwijs hebben we vakleerkrachten. Daarnaast worden de handvaardigheidslessen (beeldende vorming) regelmatig verzorgd door een externe vakleerkracht.

Groepsgrootte  

Verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs op de El Kadisia staat centraal. Belangrijk hierbij is dat wij trachten het vermogen van onze school te vergroten bij het omgaan met  individuele verschillen tussen leerlingen en daarbij opbrengstbewust en doelgericht te werken. Voor alle groepen geldt een minimale groepsgrootte van 25 leerlingen. Het is mogelijk dat de groepsgrootte in sommige groepen, door het schooljaar heen, groter is. Indien nodig zullen wij overgaan tot het formeren van combinatiegroepen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs

Met de invoering van de Wet passend onderwijs verandert de financiering. De samenwerkingsverbanden ontvangen en verdelen het beschikbare budget voor extra ondersteuning over de scholen waar de extra ondersteuning nodig is.   

De scholen van El Amal, waaronder El Kadisia voeren stap voor stap wet Passend Onderwijs in. Hiervoor heeft de school het school ondersteuningsprofiel opgesteld. Het uitvoeren van passend onderwijs brengt veranderingen met zich mee in de manier waarop we leerlingen met extra onderwijsbehoeften gaan ondersteunen. Dit staat beschreven in ons school ondersteuningsprofiel. Bijvoorbeeld meer instructie, andere materialen, een specifiek programma of deskundige begeleiders. Als duidelijk is wat een leerling nodig heeft, kan de school bepalen wat zij zelf kan bieden en wat er nog van buiten de school zal moet worden aangeboden.

El Kadisia is aangesloten bij het samenwerkingsverband Amsterdam en Diemen.

Contactgegevens: Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Amsterdam Diemen Maassluisstraat 2 III 1062 GD Amsterdam Tel. 020-7237100 http://www.swvamsterdamdiemen.nl/  

De afspraken die gemaakt zijn binnen de samenwerkingsverbanden worden nagekomen. Vervolgens geeft El Amal daar als scholenorganisatie een “eigen” smaak aan.

Passend Onderwijs betrekt ouders als pedagogisch partner bij het onderwijsproces. De directeur en de intern begeleiders van de school ondersteunen de leerlingen en hun ouders en ook de leerkrachten en betrokken ondersteuners hierin zo goed mogelijk. De functie van Het OKT maakt deel uit van het zorgteam van de school. De ouder-en kind adviseur heeft een bredere functie en vormt een sterk duo met de intern begeleiders.

Beiden kunnen doorverwijzen naar extra hulp voor leerling en ouders.

Zorg voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Om een optimale voortgang van de leerlingen te kunnen garanderen, is het van groot belang de resultaten van de leerlingen goed te kunnen volgen. Hiervoor heeft El Kadisia een zorgstructuur of ondersteuningsplan ontwikkeld. De zorgstructuur heeft als doel het voorkomen, signaleren en analyseren, en zo mogelijk het oplossen van onderwijsproblemen van individuele leerlingen.

Wij dagen alle leerlingen uit en zorgen ervoor dat ze de aandacht krijgen die zij nodig hebben. Deze leerlingen krijgen extra leermateriaal aangeboden dat zelfstandig kan worden gebruikt.

Protocol medicijnverstrekking en medisch handelen

Vanuit het bestuur is een protocol vastgesteld waarin omschreven staat wat het standpunt is van het bestuur (en de scholen) op het gebied van medicijnverstrekking en medisch handelen van personeel. Dit protocol kunt u vinden op onze website. Voelt uw kind zich niet lekker dan neemt de school contact met u op. Het kind kan het even proberen op school of wordt anders door u opgehaald. Ook zullen personeelsleden geen medische handelingen verrichten bij uw kind. Heeft u een kind waarbij er sprake is van medische handelingen die op school verricht moeten worden of medicijngebruik neemt u dan contact op met de directie om hier duidelijke afspraken over te maken.   

Zorg voor zieke kinderen

De groepsleerkracht is de eerste verantwoordelijke voor het contact met de leerling en de ouder(s). De groepsleerkracht neemt 3 dagen na de ziekmelding  contact op met de ouders en eventueel daarna met de leerling. In het geval van een griepje of een andere eveneens minder ernstige ziekte, zal dit contact voldoende zijn en zal er bij zowel het kind als de ouder(s) geen behoefte zijn aan een handelingsplan of weekplanning. Wanneer evenwel de ziekteperiode naar verwachting langer zal gaan duren, is het van belang dat er een ‘weekplanning’ wordt opgesteld. Een goede communicatie met ouders is daarbij van wezenlijk belang.  

Zorg breedte overleg (ZBO)

Het zorgteam van de El Kadisia basisschool bestaat uit de volgende medewerk(st)ers. De directeur, en vier intern begeleiders. Het zorgteam wordt verder bijgestaan door  de leerplichtambtenaar, een school psycholoog, een orthopedagoog en ouder- en kindadviseur. Ook de schoolarts en de schoolverpleegkundige (beide GG&GD) geven adviezen. 

Het doel van het ZBO is om het preventief handelen te bevorderen. Dit gebeurt door signalen m.b.t. de kinderen (van school, leerplicht, jeugdgezondheidszorg en overige instanties) gezamenlijk te bespreken en actie te ondernemen.

Kinderen om wie wij ons zorgen maken worden in dit overleg besproken. In het kader van Passend onderwijs is de school betrokken bij alle afspraken en werkwijzen van alle partijen binnen de stad Amsterdam. Ook onderhoudt  El Kadisia contacten met scholen voor speciaal onderwijs waarbij advies wordt ingewonnen met betrekking tot het verlenen van extra zorg. Toch kan de situatie zich voordoen dat ondanks de extra zorg die aan uw kind is besteedt, de beoogde ononderbroken leerweg de mogelijkheden van de school te buiten gaat. In dat geval zal samen met de ouders naar een andere school worden gezocht. Afhankelijk van de behoefte van het kind kan dit een andere basisschool of een speciale school voor basisonderwijs (SBO) zijn, of kan ondersteuning worden verleend vanuit het een speciale school voor basisonderwijs door een ambulante begeleider.

Verwijzing naar een school voor speciaal basisonderwijs, die de extra hulp kan bieden, gebeurt in samenwerking met SWV (Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen) voor een LTV aanvraag. Voor het verlenen van extra hulp is toestemming van de ouders nodig. Voor meer informatie m.b.t. de zorg verlening op onze school verwijzen wij naar het schoolondersteuningsprofiel.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op basisschool El Kadisia is onze slogan: "Ieder kind is uniek en staat centraal". De komende jaren hebben we verschillende collega's die verschillende opleidingen gaan doen. Denk hierbij aan de opleiding tot auditor, de opleiding tot gedragsspecialist en de opleiding tot taalcoördinator. Deze expertise zullen we inzetten op school om onder andere leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te begeleiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Kinderopvang en Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het beide gebouw van de school. Met Impuls.  Voorschool El Kadisia biedt een voorschool voor kinderen van 2 tot 4 jaar die voor iedereen toegankelijk is. Uw kind kan hier heerlijk spelen en veel leren. De voorschool werkt nauw samen met de basisschool en gebruikt dezelfde methode, waardoor ze op dezelfde manier naar de kinderen kijken en zo de ontwikkeling goed kunnen volgen en stimuleren. Als uw kind vier jaar wordt, is de overgang naar groep 1 van de basisschool daardoor minder groot.   De voor- en vroegschool van El Kadisia werken samen met de IPABO in het Speleon om het spelend leren bij de leerlingen te stimuleren. Vanuit het opgestelde spelplan leren onze leerkrachten vaardigheden hoe ze het spel en het spelend leren bij de leerlingen te ontwikkelen. Alle leerlingen van de voorschool- en kleutergroepen bezoeken het Speleon in de IPABO voor een periode van drie tot zes weken. Op basis van de verworven kennis en vaardigheden worden de lessen nu aangepast m.b.v. het spelplan. De leidsters van de voorschool en de leerkrachten van de kleutergroepen hebben regelmatig overleg om de samenwerking en afstemming te verbeteren en stimuleren. 


Terug naar boven