Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>" tabindex=0>Bron
Toelichting van de school
Op de Islamitische Basisschool Al Maes hebben we twee godsdienstleerkrachten (een full-time en een part-time) die de Islaam lessen van groep 1 t/m 8 verzorgen. De godsdienstige identiteit is op verschillende manieren zichtbaar binnen de school
We beginnen eneindigen de dag met een smeekbede;
Wij bidden vanaf groep 5 gezamenlijk een maal per dag;
Wij zijn ervan bewust dat de Islam bepaalde omgangsnormen heeft. Deze passen we toe in de praktijk;
We geven het maximale aantal uren Islamonderwijs aan alle groepen;
We vieren de twee islamitische feesten op school.
Toelichting van de school
In de schoolgids kunt u lezen over de organisatie van het onderwijs:
- groepsorganisatie
- lesorganisatie
- differentiatie
- onderwijs aanbod
- ouderbetrokkenheid
- vakinhoud (taal, rekenen, wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur)
- De Vreedzame School
- Godsdienstonderwijs
etc.
Samenvatting ondersteuningsprofiel
As-Siddieq werkt met het Ondersteuningsplan 2014-2016 van het SWV Passend Onderwijs Amsterdam en Diemen.
In het kort komt het neer op het volgende:Basisondersteuning
Basisondersteuning is de mogelijkheden om aan de (onderwijs) ondersteuningsbehoeften van leerlingen te voldoen zonder dat er sprake is van een specifiek arrangement.
Afspraken over de basisondersteuning zijn een indicatie of de school ‘handelingsbekwaam’ of ‘handelingsverlegen’ genoemd mag worden. Basisondersteuning is het door het samenwerkingsverband afgesproken als een geheel van preventieve en licht curatieve interventies die:
1. binnen de onderwijsondersteuningsstructuur van de school;
2. onder regie en verantwoordelijkheid vande school;
3. waar nodig met inzet van expertise van andere scholen en ketenpartners;
4. zonder specifiek arrangement en/ofontwikkelingsperspectief;
5. planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau worden uitgevoerd.Pijlers van de basisondersteuning zijn:
- de school is in staat om te signaleren dat een leerling zich niet naar vermogen ontwikkelt;
- de school is in staat dit met behulp van handelingsgericht werken (HGW) te vertalen naa rconcrete ondersteuningsbehoeften;
- de school is in staat een aantal interventies zelf te verzorgen;
- de school is instaat en wordt in staat gesteld een beroep te doen op externe expertise.
Extra ondersteuning
Ondersteuningstoewijzing/ arrangeren is het traject dat gevolgd wordt om tot een effectief arrangement te komen voor een leerling met een specifieke onderwijs behoefte.
Hier gaat het om de route naar een arrangement dat de basisondersteuning overstijgt.
Het arrangeren van of naar extra ondersteuning is in de meeste gevallen het realiseren van extra ondersteuning in de school.
Hiervan is sprake als de school ‘handelingsverlegen’ is, maar middels een arrangement, d.w.z. inzet van geld of expertise waarover de school niet binnen de basisondersteuning kan beschikken, toch binnen de school aan de onderwijsbehoefte kan voldoen.
In een enkel geval kan blijken dat ook dit niet afdoende is en er alleen in het speciaal (basis) onderwijs aan de onderwijsbehoefte kan worden voldaan.
In dat geval vindt er ondersteuningstoewijzing plaats in de vorm vaneen toelaatbaarheidsverklaring voor SBO of SO.
De route naar extra ondersteuning stapsgewijs:
1. Binnen de basisondersteuning.
a. Signalering door de leerkracht;
b. In gesprek met de interne begeleider (ouders woorden betrokken);
c. Opschalen/vergroten van ondersteuningsteam (met directeur, adviseur passend onderwijs, ouder-/kinderadviseur);
d. Arrangementen in de basisondersteuning
2. Extra ondersteuning
Op het moment dat een arrangement de afgesproken basisondersteuning te boven gaat, d.w.z. als de school zonder inzet van extra expertise of middelenhandelingsverlegen is, is sprake van noodzaak tot extra ondersteuning, die in dit geval in de school wordt uitgevoerd.