Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Barbaraschool werkt met combinatiegroepen . Dit doen wij, omdat wij ervan overtuigd zijn dat kinderen van verschillende leeftijden veel van elkaar kunnen leren. Tevens kan de leerkracht instructie combineren waardoor er meer tijd vrij komt voor oefenen en verlengde instructie voor een kleine groep leerlingen. Komend schooljaar is er een groep 1/2, groep 3, 4/5, 5/6 en 7/8.
De leerkrachten geven les met de methodiek van Expliciete Directe Instructie (EDI) vanuit een sterke pedagogische basis (Vreedzame school). Dit schooljaar maken we de omslag naar onderzoekend en ontdekkend leren. Hierdoor komt het eigenaarschap van het leren meer bij de leerlingen te liggen en is er meer ruimte om de talenten van kinderen in te zetten bij het leren.
Voor de culturele en kunstvakken huren we docenten in van de Rode Loper op school en Muziekschool Amsterdam.
Spelenderwijs leren kinderen in de kleutergroepen taal en rekenen. Spel, bewegen en creatieve activiteiten zijn de spil. Kinderen werken per schooljaar vanuit zes thema's van de methode Kleuterplein. De kleuters krijgen wekelijks beeldende vorming en bewegingsonderwijs van een vakdocent en om de week muziekles.
De teamleden van de Barbaraschool hebben als doel om elke leerling te laten uitstromen met een maximaal haalbaar niveau op het gebied van rekenen, (begrijpend) lezen en spelling, zodat zij voldoende kennis en vaardigheden hebben om te starten op het voortgezet onderwijs.
Dat doen we door een sterk pedagogische basis te bieden met de methodiek van de Vreedzame School, kennis en vaardigheden aan te leren en activiteiten aan te bieden die gericht zijn op persoons- en sociale ontwikkeling. Denk hierbij aan o.a. muziekonderwijs, beeldende vorming, en culturele activiteiten.
Op de Barbaraschool is elk kind in principe welkom. Als uw kind bij aanmelding op school extra ondersteuning nodig heeft onderzoekt de school of wij kunnen bieden wat uw kind nodig heeft. Daarbij kijken we ook naar de groep waar uw kind in geplaatst wordt.
Op dit moment is de school niet goed toegankelijk voor mindervaliden.
Wij adviseren ouders om hun kind naar de Voorschool te brengen. Daar leren kinderen spelenderwijs al wat schoolse vaardigheden zoals, spelen met andere kinderen, omgaan met uitgestelde aandacht, kringactiviteiten en de Nederlandse taal (als dit niet hun moedertaal is). De Barbaraschool werkt nauw samen met voorschool Kastanjetuin en de KDV's in de wijk.
De school biedt aan breed aanbod aan op school met muziek, beeldende vorming, woordenschatonderwijs en spelend leren om jonge kinderen een brede ontwikkeling te laten doormaken.