Wij lossen eventuele problemen of miscommunicaties graag zo snel mogelijk op. Ieder kind heeft immers baat bij en recht op een goede samenwerking en verstandhouding tussen hun school en hun ouders.
Iedere ochtend verwelkomen wij onze leerlingen en ouders bij de deur; zo hopen wij gemakkelijk bereikbaar en aanspreekbaar te zijn voor iedereen.
Het eerste aanspreekpunt voor de dagelijkse gang van zaken is uiteraard de leerkracht van uw kind. Mocht u dieper willen ingaan op schoolbeleid of krijgt u het idee dat een gesprek met de leerkracht onvoldoende is, dan kunt u terecht bij de teamleider van de bouw waarin uw kind zit (groepen 1/2, 3 tot en met 5, en 6 t/m 8).
Uiteraard kunt ook altijd een afspraak maken met de directeur of een van de intern begeleiders.
Voelt u zich echter toch niet gehoord of begrepen, dan kunt u een klacht indienen bij het bestuur van de Pro Regeschool, de stichting AMOS.
Deze klachtenregeling kunt u hier inzien of bij de schooldirectie. Heeft u vragen over de klachtenregeling of wilt u meer weten over hoe u een klacht indient? Iedere AMOS-school heeft één of meer contactpersonen die u op weg helpt bij het indienen van de klacht. Op onze school zijn dat: Marc van Veggel en Anne Demmers.
Klachten over grensoverschrijdend gedrag dient u direct bij het bestuur (het zogenoemde bevoegd gezag) in. U kunt in dit geval ook direct de vertrouwenspersoon inlichten. Meer over de vertrouwenspersoon van AMOS vindt u hieronder. We spreken over grensoverschrijdend gedrag bij fysiek of psychisch geweld, seksuele intimidatie of seksueel misbruik, discriminatie of radicalisering.
Vertrouwenspersoon
AMOS heeft een vertrouwenspersoon die u als ouder kunt raadplegen. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en heeft een geheimhoudingsplicht. De vertrouwenspersoon onderzoekt allereerst of door bemiddeling tussen school en ouder tot een oplossing kan worden gekomen. Lukt dat niet, dan bestaat de mogelijkheid om alsnog een klacht in te dienen bij het bestuur. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon van AMOS zijn: Mevrouw Minke Fuijkschot 06 - 31 63 16 73 mfuijkschot@hetabc.nl
Hoe dien ik een klacht in bij het bestuur?
Is uw klacht op schoolniveau niet naar tevredenheid opgelost? Dan kunt u een klachtenformulier invullen en naar het bestuur mailen. Dit geldt ook voor een klacht over grensoverschrijdend gedrag. Het (digitale) klachtenformulier vindt u op de website van Stichting AMOS en kan via de e-mail verstuurd worden naar secretariaat@amosonderwijs.nl. Heeft u geen toegang tot internet? De directie van onze school heeft ook (papieren) klachtenformulieren beschikbaar. U kunt dit formulier invullen en per post versturen naar: AMOS, College van Bestuur, Laarderhoogtweg 25, 1101 EB, Amsterdam. Na ontvangst van uw klachtenformulier stuurt het bestuur u een ontvangstbevestiging. Vervolgens wordt u in de gelegenheid gesteld om uw klacht mondeling toe te lichten. Dit gebeurt in een zogenaamde hoorzitting. Na afhandeling van uw klacht ontvangt u schriftelijk bericht of uw klacht gegrond of ongegrond is verklaard. Hierin leest u ook welke eventuele maatregelen AMOS neemt naar aanleiding van uw klacht. Klachtenbehandeling door de landelijke klachtencommissie Bent u het niet eens met het oordeel van het bevoegd gezag of met de manier waarop uw klacht is behandeld? Wend u zich dan tot de Landelijke Klachtencommissie voor het Christelijk Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs, Beroepsonderwijs en Volwasseneducatie.
Meer informatie over de landelijke klachtencommissie vindt u op www.gcbo.nl. Contactgegevens: GCBO Postbus 82324? 2508 EH Den Haag? Telefoon 070 386 16 97 Fax 070 302 08 36 E-mail info@gcbo.nl This email address is being protected from spambots. You need enabled to view it. Website www.gcbo.nl
Landelijke vertrouwensinspectie
Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een team van vertrouwensinspecteurs. Ouders, leerlingen, leerkrachten, directies en besturen kunnen een vertrouwensinspecteur raadplegen bij ernstige klachten op het gebied van: seksuele intimidatie en seksueel misbruik; lichamelijk geweld; grove pesterijen; discriminatie en radicalisering. De vertrouwensinspecteur geeft informatie en advies en kan u, indien nodig, begeleiden bij het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. De inspectie heeft geen specifieke taak bij het behandelen van klachten. Zij heeft geen aangifteplicht en is gebonden aan geheimhouding. Het team van vertrouwensinspecteurs is tijdens kantooruren bereikbaar op 0900 111 31 11 (lokaal tarief).
Meldplicht
Als we op school een strafbaar feit vermoeden of signaleren, dan zijn wij als AMOS-school verplicht om dit onder de aandacht te brengen van justitie. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij (kinder-) mishandeling. Uiteraard volgt justitie haar eigen rechtsgang en heeft AMOS hier geen invloed op. Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling AMOS heeft een Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit is conform de Wet op het primair onderwijs. Die meldcode, vastgelegd in een protocol, beschrijft in vijf stappen wat de school moet doen bij het signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode vindt u op de website van de stichting AMOS