Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Immanuelschool wordt gewerkt met jaargroepen. Kinderen kunnen vanaf de voorschool t/m groep 8 terecht. Binnen deze jaargroepen differentiëren wij op drie niveaus. Leerlingen worden per klas, waar gemiddeld 20 leerlingen inzitten, onderverdeeld in drie groepen: de middengroep, de sterkere leerling en de leerling die extra steunt nodig heeft. De middengroep volgt hierbij de standaard lesmethode. De sterkere leerling volgt een moeilijkere lesmethode en krijgt geregeld een extra opdracht zodat hij/zij extra wordt uitgedaagd. De leerling die extra steun nodig heeft, krijgt deze aandacht van de leerkracht. Op deze manier geven wij de leerlingen zoveel mogelijk les op maat, maar kunnen we ook het overzicht houden op de ontwikkeling en sturing die nodig is voor de leerkracht.
Daarnaast biedt de Immanuelschool tal van extra activiteiten in de vorm van knutselen, techniek, muziek, sport- en lichaamsbeweging. Wij hebben een vakleraar in dienst op het gebied van bewegingsonderwijs en werken samen met diverse instanties voor bijv. gastlessen of projecten. Denk aan Bureau Halt of de muziekschool.
Het overzicht voor de groepen 1 & 2 is een indicatie. Veel vormingsgebieden die hier te zien zijn worden integraal in de les aangeboden en zijn niet als 'afzonderlijk' vak ingeroosterd. Het is voor ons belangrijk dat het aanbod op onze school zinvol is, de kinderen nieuwsgierig maakt en aansluit op hun niveau.
Bovenstaande tijden zijn bij benadering. Veel vakgebieden worden in samenhang aangeboden. Leerkrachten maken bewuste keuzes om onderwijsaanbod en bijhorende leertijd in tekorten en/of uit te breiden als de situatie daar om vraagt.
Zorgplicht
Zorgplicht betekent dat het schoolbestuur en de school voor iedere leerling die op de school zit of zich aanmeldt en voor wie ook plek is, voor passend onderwijs moeten zorgen. Hierbij moeten zij eerst nagaan wat de school zelf kan doen, met of zonder extra ondersteuning. Belangrijk bij de uitvoering van de zorgplicht is dat de school met ouders overlegt wat de onderwijsbehoefte van de leerling is en welke ondersteuning hierbij het beste past. Klik hier voor meer informatie over passend onderwijs en zorgplicht.
Wat houdt Passend onderwijs in?
Passend onderwijs wil zeggen dat de school waar uw kind is ingeschreven de hulp en begeleiding moet bieden die uw kind nodig heeft. Als uw kind meer hulp of ondersteuning nodig heeft dan de school van uw kind kan bieden, dan zal de school, samen met u, een andere school voor uw kind moeten zoeken. Het initiatief ligt dus steeds bij de school van uw kind. U hoeft niet zelf op zoek. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school van uw kind staat beschreven welke hulp en ondersteuning de school al in huis heeft. Denk aan rekenspecialisten, deskundigen op het gebied van dyslectie etc. De school kan als dat nodig is ook specifieke ondersteuning in huis halen, bijvoorbeeld advies van-, of begeleiding door een (gedrags)deskundige, een logopedist of een psycholoog.
Naast deskundigheid en expertise die aanwezig is in de school, of die door de school in huis kan worden gehaald, spelen ook andere factoren een rol. Zo kan binnen een kleine klas vaak meer begeleiding worden geboden dan binnen een klas met veel leerlingen. En niet elke school heeft een lift voor kinderen die slecht ter been zijn of niet kunnen lopen.
Soms blijkt dat het echt niet lukt om een kind binnen de eigen school passend onderwijs te bieden. In die situaties zal de school het samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) vragen om met de school mee te kijken en te beoordelen of een kind een andere vorm van onderwijs nodig heeft. Bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Als het gaat om een kind met een taalontwikkelingsstoornis en het de school niet lukt om passend onderwijs te geven, dan kan het kind ook naar een speciale school. Het is dan niet het SWV maar een organisatie genaamd Kentalis die de beoordeling doet.
Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen
Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben samen en op grond van de wet, een samenwerkingsverband opgericht. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Dit SWV ondersteunt en adviseert de aangesloten scholen bij de uitvoering van passend onderwijs. Kijk voor meer informatie over passend onderwijs in Amsterdam en Diemen op de website van het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen: www.swvamsterdamdiemen.nl.
U kunt het Samenwerkingsverband als volgt bereiken:
Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen
- Bijlmerdreef 1289-2
- 1103 TV Amsterdam
- T: 020 7237100
- E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl
Samenwerking met de gemeente voor jeugdhulp
Onze school vindt een goede samenwerking met jeugdhulp heel belangrijk. De school werkt daartoe samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen of zorgen over uw kind, neem dan contact op met de ouder- en kindadviseur van onze school. Fatima Ourhris, is op afspraak aanwezig op onze school en bereikbaar via: f.ourhris@oktamsterdam.nl of via 06-41419539.
Medezeggenschap bij passend onderwijs:
Er zijn verschillende medezeggenschapsorganen betrokken bij passend onderwijs:
- Medezeggenschapsraad van de school: de MR van de school is samengesteld uit leerkrachten en ouders en heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.
- Ondersteuningsplanraad: dit is de medezeggenschapsraad van het Samenwerkingsverband. Deze raad heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Hierin staan de afspraken van de schoolbesturen die zorgen dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen. De raad in Amsterdam Diemen bestaat uit tien personen: vijf ouders en vijf personeelsleden van de scholen.
- GMR van de schoolbesturen: de besturen waar meerdere scholen onder vallen hebben een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. In de GMR zitten vertegenwoordigers van de MR’s van de scholen. De GMR heeft formeel geen rol in de medezeggenschap op passend onderwijs. Toch heeft zij een belangrijke rol. Het budget voor extra ondersteuning wordt in het Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen geheel toebedeeld aan de besturen. De GMR heeft informatierecht en daarmee inzicht in de wijze waarop het schoolbestuur de toewijzing van extra ondersteuning organiseert. De GMR kan gevraagd of ongevraagd advies uitbrengen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Continueren van de huidige ondersteuningsstructuur en extra handen in de school om leerkrachten nog meer te ondersteunen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.